Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.96
Średnio4.604.744.482.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Audi SQ7: marzenie każdego fana SUV-ów

1 lut, 15:00

O tym aucie można śmiało powiedzieć: jeżdżący ideał. Czterolitrowy diesel V8 zapewnia świetną dynamikę, w nadwoziu jest mnóstwo przestrzeni, a dopracowane podwozie daje frajdę z jazdy. Jest jedna wada: wysoka cena.

Udostępnij
0
Skomentuj

Audi SQ7 - łamie prawa fizyki

Gdy przed siedmioma laty BMW zaprosiło mnie na jazdy testowe X5 M (555 KM) na tor w Austrii, nie mogłem wyjść z podziwu, jak ten model łamie prawa fizyki. Duży SUV z wysoko położonym środkiem ciężkości podczas sportowej jazdy na zakrętach zachowywał się niczym osobówka. Jego nadwozie nie wychylało się, a w slalomie pojazd bez zbędnych opóźnień reagował na szybkie ruchy kierownicą.

Gdy jednak zjechałem na publiczną drogę, natychmiast wyczułem twardość sportowego zawieszenia. Audi, wprowadzając na rynek w ubiegłym roku model SQ7, poszło o krok dalej. Zaoferowało sportowego SUV-a z 5- lub 7-miejscowym nadwoziem (dopłata 7700 zł), w którym doskonale będziemy się czuli zarówno na torze, w terenie, jak i podczas wakacyjnych rodzinnych podróży. Wszystko za sprawą zastosowanej w tym aucie innowacyjnej techniki.

Audi SQ7 – zwinne jak osobówka

Kierowca za pomocą przycisku Audi Drive Select może zmienić o 180 stopni charakter samochodu. Do wyboru są m.in. ustawienia: terenowe, ekonomiczne, komfortowe, dynamiczne i indywidualne. Być może ktoś spyta: co w tym nadzwyczajnego, skoro taki przycisk znajdziemy w każdym SUV-ie Audi? Owszem, nie on jest tu innowacją, lecz to, co dzieje się z poszczególnymi mechanizmami podczas jazdy. Nowością jest aktywna elektromechaniczna kontrola przechyłu pojazdu.

Stabilizatory przedniej i tylnej osi są wyposażone w elektryczne silniki, które w zależności od tego, czy poruszamy się po prostej, czy w zakręcie, mogą rozłączyć lub połączyć dwie części każdego ze stabilizatorów. Na prostej, gdy są rozłączone, uzyskujemy wyższy komfort jazdy, w zakręcie (złączone) – mniejsze wychyły karoserii. W porównaniu ze stosowanymi już wcześniej hydraulicznie uruchamianymi stabilizatorami elektryczne rozwiązanie działa szybciej i uaktywnia się już przy niskich prędkościach. Oczywiście, wszystko odbywa się automatycznie, a kierowca nie odczuwa działania dodatkowych mechanizmów.

Audi SQ7 – z aktywnym "dyfrem"

Podobnie nie zauważy reakcji tylnej osi skrętnej, która w zależności od prędkości zmienia kąt wychyłu kół poprzez zmniejszenie promienia skrętu lub poprawienie stabilności samochodu w zakręcie. Podczas dynamicznego przyspieszania w trakcie wyjazdu z łuku pomocny będzie z kolei sportowy mechanizm różnicowy, zmieniający rozkład momentu obrotowego między kołami. Gdy tył auta zaczyna uciekać, sportowy dyfer „spina” obie półosie i poprawia trakcję. O wysoki komfort podróżowania, a także bezpieczeństwo podczas sportowej jazdy dba seryjne pneumatyczne zawieszenie.

Audi SQ7 - koniec z turbodziurą

Innowacyjne rozwiązania zastosowano też pod maską SQ7. Znajduje się tam bowiem 4-litrowy turbodiesel V8, wyposażony w dwie turbiny i kompresor. Ostatni z tych elementów odpowiada za doładowanie silnika przy niskich obrotach. Ciekawostka: kompresor nie jest zasilany mechanicznie, lecz elektrycznie dzięki oddzielnej instalacji o napięciu 48 V (zasila także silniki odpowiedzialne za rozłączanie stabilizatorów).

Dzięki zastosowaniu dwóch turbin i kompresora udało się w tej jednostce całkowicie usunąć zjawisko turbodziury, gdyż maksymalna wartość momentu obrotowego (aż 900 Nm) jest dostępna już od 1000 obr./min. Mierzący ponad 5 m długości i ważący ponad 2,4 t SUV nie ma tak mocnego silnika, jak wspomniane wcześniej BMW X5 M (obecnie 575 KM), ale pod względem przyspieszenia niewiele mu ustępuje, przynajmniej teoretycznie. Według producenta prędkość 100 km/h osiąga bowiem po 4,8 s (rywal z BMW: 4,2 s) od startu. Teoretycznie, gdyż podczas pomiarów SQ7 okazało się nieznacznie wolniejsze – 5,5 s.

Audi SQ7 – kompaktowe GTI zostają z tyłu

Gdyby więc jakiemuś młodemu gniewnemu kierowcy kompaktowego GTI przyszło do głowy ścigać się spod świateł z SQ7, to lepiej niech sobie tę rywalizację podaruje, bo może najeść się wstydu. Najmocniejszym Golfem GTI w wersji Clubsport S (310 KM) uzyskaliśmy podczas testu przyspieszenie ze startu do „setki” w 5,5 s.

Oczywiście, w czasie sprintu warto mieć włączony tryb Dynamic, który uruchamia sportowe nastawy podwozia i napędu, w tym sztucznie generowany dźwięk silnika. Nie wiemy, dlaczego Audi zdecydowało się na takie rozwiązanie, skoro pod maską naturalnie bulgocze „V-ósemka”, ale podejrzewamy, że ze względu na wysokie oczekiwania klientów w kwestii komfortu jednostka została tak mocno odizolowana akustycznie od wnętrza kabiny, że trzeba było wspomóc się elektroniką. A szkoda!

Wyniki testu Audi SQ7
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 5,5 s
0-130 km/h 8,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2418/612 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,3 m
ze 100 km/h (gorące) 35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB
przy 100 km/h 66 dB
przy 130 km/h 69 dB
Spalanie testowe 9,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 780 km
Dane fabryczne Audi SQ7
Silnik: typ/cylindry/zawory k.+bit.diesel/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 3956
Moc maksymalna (KM/obr./min) 435/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 900/1000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 4,8
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) 7,5
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4 (stały)
Pojemność bagażnika (l) 805-1990
Opony testowanego auta 285/40 R 21
Poj. zbiornika paliwa (l) 75
Cena testowanego egzemplarza 539 270,00 zł

Audi SQ7 - nasza opinia

Nadal jestem pod wrażeniem osiągów i walorów jezdnych X5 M, ale uważam, że SQ7 gra w nieco innej lidze. Audi ma bardziej funkcjonalną kabinę z możliwością przewiezienia do 7 osób, w codziennej jeździe jest grzeczne jak baranek, a kiedy trzeba, pokazuje pazurki. I choć innowacyjne rozwiązania działają fenomenalnie, bałbym się, czy w przyszłości nie będą źródłem problemów.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek :
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
Cena spora ale i konkurencja w tej klasie mala. Myslalem nad audi ale wybralem infiniti xq70 5.0 osiagi, wyposazenie itd podobne a za 200 tysi roznicy mozna cos innego kupic. Infiniti urzeklo mnie wygladem:) polecam niezdecydowanym
3 lut 23:17 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
~Karol :
No photo ~Karol Użytkownik anonimowy
Waga tego małego czołgu powinna być wymieniona jako jeden z pierwszych trzech parametrów:
moc silnika, zużycie paliwa (testowe więc zbliżone do rzeczywistego) oraz masa. Bez masy pojazdu pozostałe parametry nie mają większego sensu - pokazują jakieś cyferki nie dających szans do szybkich porównań i oceny realnych możliwości auta. Natomiast pismo, które ukrywa jeden z najważniejszych parametrów pojazdu jest tyle wart co te cyferki.
4 lut 14:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piszczyk Użytkownik anonimowy
~Piszczyk :
No photo ~Piszczyk Użytkownik anonimowy
Przepraszam niedouczony panie REDAKTORZE, co łamało BMW X5? Prawa fizyki? Chyba jestes jedynym czlowiekiem w galaktyce, ktoremu udalo się je złamać. Proponuję lekture na wieczór: ksiażka z fizyki dla klasy piatej w podstawowce.
4 lut 13:20 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
~Darek :
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
Przepraszam ale AUDI Q7 nie bylo, nie jest i chyba nigdy nie bedzie moim marzeniem. Dla mnie to paskudny czolg z mala iloscia miejsca w srodku.
5 lut 08:28 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Dobrze ze jest coraz więcej artykułów na temat SUV i kombi. Q7 nawet ładny ale grill za duży oraz tył i bok z tyłu raczej średnio wyglada.
1 lut 17:33 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
~Fan :
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
Jestem fanem SUV-ów ale to nie jest moje marzenie, toporny niemiecki SZAJS.
6 lut 01:26 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adas Użytkownik anonimowy
~Adas :
No photo ~Adas Użytkownik anonimowy
Szkoda, że ten SUV wygląda bardziej jak kombi, do tego mało atrakcyjne
4 lut 22:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~??? Użytkownik anonimowy
~??? :
No photo ~??? Użytkownik anonimowy
Brzydki, wielki kloc z mocnym silnikiem. Pytanie po co to komu?
5 lut 12:22 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gosc Użytkownik anonimowy
~Gosc :
No photo ~Gosc Użytkownik anonimowy
Heh dobre dobre najbardziej brzydki suv jaki jest na rynku. Pierwsza generacja Q7 o niebo ladniejsza
17 lut 10:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
~Annunaki :
No photo ~Annunaki Użytkownik anonimowy
Jednak wybrał bym Hondę ( Acura ) MDX za połowę tej ceny po sprowadzeniu z USA
5 lut 09:01 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Audi SQ7: marzenie każdego fana SUV-ów

Design SQ7 nie szokuje, ale skromność w tym wypadku może stanowić zaletę. Pod maską pracuje diesel V8 o mocy 435 KM.

Audi SQ7: marzenie każdego fana SUV-ów (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego