Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych

20 lut 14 02:08

Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela – jest wiele powodów, dla których warto wybrać auta z benzynowymi silnikami z sześcioma cylindrami. Przeciwwskazanie właściwie jest tylko jedno: spore zużycie paliwa. W autach 4x4 takich jednostek znajdziemy wiele.

Udostępnij
0
Skomentuj

Teoretycznie można zbudować silnik jednocylindrowy. Jednak na jeden suw pracy (kiedy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej) przypadałyby trzy suwy „bezużyteczne” – zasysanie, sprężanie i wydech. W efekcie pół obrotu wału korbowego musiałoby zapracować na kolejne półtora obrotu wału. Aby taki silnik mógł pracować, trzeba by wyposażyć go w potężne koło zamachowe. W jaki inny sposób poprawić kulturę pracy silnika? Najprościej – zwiększając liczbę cylindrów.

Zwiększanie liczby cylindrów jest jednak niekorzystne np. dla producentów – silniki 6-cylindrowe są droższe w wytworzeniu niż 4-cylindrówki. Oznacza to również większą pojemność, a to jest niemodne. Obecne trendy zmierzają do downsizingu. Łatwiej wtedy obniżać zużycie paliwa, do czego zmuszająunijne dyrektywy oraz oczekiwania rynku. Już od wielu lat silniki 6-cylindrowe podnoszą jednak prestiż pojazdu i właściciela. Wiadomo że są drogie, więc aby jeździć takim pojazdem, trzeba mieć pieniądze.

Ostoją konstrukcji 6-cylindrowych z pewnością na długo pozostanie jeszcze rynek amerykański. W przypadku większych aut takie jednostki są tam standardem, nie stosuje się mniejszych. Rynek sześciocylindrowych jednostek benzynowych jest podzielony na zwolenników konstrukcji rzędowych i widlastych. Zalety rzędówek to niemal idealne wyważenie. Konstruktorzy jednak muszą się borykać z koniecznością zapewnienia odpowiednio wysokiej odporności wału korbowego na skręcanie, również kadłub ma większą skłonność do deformacji.

Takie jednostki tradycyjnie oferują BMW i Volvo. O ile BMW umieszcza je wzdłużnie (X3/X5/X6), o tyle Volvo lokuje je poprzecznie – taki układ obowiązuje zarówno w XC90, jak i w mniejszym XC60. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest zapewnienie większej przestrzeni dla pasażerów. Znacznie częściej są stosowane silniki V6. Ich zalety to bardziej kompaktowa zabudowa ułatwiająca zmieszczenie nawet w małej komorze silnikowej. Jednostki mają niższą wysokość całkowitą (szczególnie przy kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni), co z kolei z radością powitają specjaliści od aerodynamiki – można niżej poprowadzić maskę.

W których modelach 4x4 zastosowano 6-cylindrowe jednostki benzynowe? Okazuje się, że rynek jest bogaty. Nawet zwolennicy kompaktowych SUV-ów mogą grymasić: pod maską Freelandera I pracuje 2.5 V6, druga generacja tego modelu korzysta z rzędowej wersji 3.2. Takie silniki są popularne w kompaktowym segmencie premium (Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60). Oferowały je też Hyundai (Tucson 2.7) i Suzuki (Grand Vitara: 2.5, 2.7, 3.2 – w zależności od generacji). Silniki V6 napędzają wiele japońskich SUV-ów (Pajero, Trooper itp.).

Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V rzędowy/24V
Pojemność 2995 cm3 3197 cm3 3597 cm3 2494 cm3
Zasilanie kompr. wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 333/5500- 6500 270/6500 280/6200 192/6000
Maks. mom. Nm/obr./min 440/2900- 5300 330/3000- 5000 360/2500- 5000 245/3500
Skrzynia biegów 8-biegowa aut. 7-biegowa DSG 6-b. man. lub 6-b. aut. 6-b. man. lub 5-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h 6,9 s (Q7) 6,9 s 8,3 s (Q7) 8,9 s
Prędkość maksymalna 245 km/h (Q7) 234 km/h 225 km/h (Q7) 208 km/h
Średnie spalanie 10,7 l/100 km (Q7) 9,3 l/100 k m 12,9 l/100 km (Q7) 11,2 l/100 km
Zastosowanie Q7, S4, S5 Q5 Q7, Touareg X3
Lata produkcji od 2010 r. 2008-12 2006-10 2004-06
Układ cylindrów/zawory rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/12V widlasty/24V
Pojemność 2979 cm3 3195 cm3 3996 cm3 3497 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 231/5900 230/6600 208/5250 195/5500
Maks. mom. Nm/obr./min 300/3500 297/3200 353/3000 294/3000
Skrzynia biegów 6-b. man. lub 5-b. aut. 5-biegowa aut. 5-biegowa aut. 5-b. man. lub 4-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h 8,3 s (X5) 8,8 s (Captiva) 10,9 s (Explorer) 9,5 s (Terracan)
Prędkość maksymalna 210 km/h (X5) 204 km/h (Captiva) 171 km/h (Explorer) 185 km/h (Terracan)
Średnie spalanie 12,7 l/100 km (X5) 11,5 l/100 km (Captiva) 13,2 l/100 km (Explorer) 13,9 l/100 km (Terracan)
Zastosowanie X3, X5 Captiva, Grand Vitara Explorer II, Ranger, LR3, Mazda Terracan, Sorento I
Lata produkcji 2000-06 od 2006 r. 1997-2010 2002-06
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/12V rzędowy/12V widlasty/24V
Pojemność 3494 cm3 3700 cm3 3956 cm3 2497 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 215/5400 211/5200 177/4600 177/6250
Maks. mom. Nm/obr./min 310/3000 315/3800 296/3500 240/4000
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s (Trooper) 10,8 s (Cherokee KJ) 9,4 s (Wrangler TJ) 10,1 s
Prędkość maksymalna 180 km/h (Trooper) 180 km/h (Cherokee KJ) 174 km/h (Wrangler TJ) 182 km/h
Średnie spalanie 14,0 l/100 km (Trooper) 14,0 l/100 km (Cherokee KJ) 11,7 l/100 km (Wrangler TJ) 12,4 l/100 km
Zastosowanie Trooper, Monterey KJ, Grand WK, RAM 1500 TJ, XJ, Gra nd ZJ i WJ Freelande r I
Lata produkcji 1998-2005 od 2002 r. 1986-2004 2001-06
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2995 cm3 3199 cm3 3498 cm3 3498 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 201/5600 211/5500 272/6000 306/6500
Maks. mom. Nm/obr./min 283/4400 300/3750 350/2400 370/3500- 5250
Skrzynia biegów 4-biegowa aut. 4-biegowa aut. 7-biegowa aut. 7-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 12,1 s (G) 8,4 s (ML) 6,9 s (GLK)
Prędkość maksymalna 180 km/h 178 km/h (G) 215 km/h (ML) 238 km/h (GLK)
Średnie spalanie 13,0 l/100 km 16,0 l/100 km (G) 11,5 l/100 km (ML) 8,1 l/100 k m (GLK)
Zastosowanie RX 300 klasa G, SsangYong ML II, GLK GLK, ML III
Lata produkcji 2000-05 1994-2005 2005-11 od 2011 r.
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2972 cm3 3497 cm3 3954 cm3 3598 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 177/5250 203/5500 269/5600 290/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 255/4000 318/4000 385/4000 385/3000
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut. 6-b. man. lub 6-b. aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 10,0 s bd. 8,1 s
Prędkość maksymalna 165 km/h 190 km/h bd. 227 km/h
Średnie spalanie 13,7 l/100 km 12,8 l/100 km bd. 12,9 l/100 km
Zastosowanie Pajero II, Pajero Sport Pajero III Pathfinder, Frontier Cayenne
Lata produkcji 1994-2007 1999-2006 od 2005 r. 2007-10
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2494 cm3 2737 cm3 3956 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 144/6200 173/5500 249/5200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 208/3500 241/4000 380/3800
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h bd. bd. 9,1 s (LC 120)
Prędkość maksymalna 175 km/h 175 km/h (XL_7) 180 km/h (LC 120)
Średnie spalanie 10,2 l/100 km 10,8 l/100 km (XL_7) 12,4 l/100 km (LC 120 )
Zastosowanie Grand Vit ara I Grand Vit ara: I XL_7, II LC 120, 150, FJ
Lata produkcji 1998-2005 1998-2009 od 2002 r.
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V rzędowy/24V rzędowy/24V
Pojemność 3189 cm3 2922 cm3 3192 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni turbo, wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 241/6200 272/5100 238/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 310/3200 380/1800 320/3200
Skrzynia biegów 6-b. man. lub 6-b. aut. 4-biegowa aut. 6-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,3 s 9,5 s (XC90)
Prędkość maksymalna 206 km/h 210 km/h 210 km/h (XC90)
Średnie spalanie 13,5 l/100 km 12,7 l/100 km 12,0 l/100 km (XC90)
Zastosowanie Touareg I XC90 XC90, Freelander II
Lata produkcji 2004-06 2002-06 2006-12

CZYTAJ WICEJ

Gaz niszczy silniki! Ale nie wszystkie..

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej