Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych

20 lut 14 02:08
Udostępnij
0
Skomentuj

Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela – jest wiele powodów, dla których warto wybrać auta z benzynowymi silnikami z sześcioma cylindrami. Przeciwwskazanie właściwie jest tylko jedno: spore zużycie paliwa. W autach 4x4 takich jednostek znajdziemy wiele.

Teoretycznie można zbudować silnik jednocylindrowy. Jednak na jeden suw pracy (kiedy następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej) przypadałyby trzy suwy „bezużyteczne” – zasysanie, sprężanie i wydech. W efekcie pół obrotu wału korbowego musiałoby zapracować na kolejne półtora obrotu wału. Aby taki silnik mógł pracować, trzeba by wyposażyć go w potężne koło zamachowe. W jaki inny sposób poprawić kulturę pracy silnika? Najprościej – zwiększając liczbę cylindrów.

Zwiększanie liczby cylindrów jest jednak niekorzystne np. dla producentów – silniki 6-cylindrowe są droższe w wytworzeniu niż 4-cylindrówki. Oznacza to również większą pojemność, a to jest niemodne. Obecne trendy zmierzają do downsizingu. Łatwiej wtedy obniżać zużycie paliwa, do czego zmuszająunijne dyrektywy oraz oczekiwania rynku. Już od wielu lat silniki 6-cylindrowe podnoszą jednak prestiż pojazdu i właściciela. Wiadomo że są drogie, więc aby jeździć takim pojazdem, trzeba mieć pieniądze.

Ostoją konstrukcji 6-cylindrowych z pewnością na długo pozostanie jeszcze rynek amerykański. W przypadku większych aut takie jednostki są tam standardem, nie stosuje się mniejszych. Rynek sześciocylindrowych jednostek benzynowych jest podzielony na zwolenników konstrukcji rzędowych i widlastych. Zalety rzędówek to niemal idealne wyważenie. Konstruktorzy jednak muszą się borykać z koniecznością zapewnienia odpowiednio wysokiej odporności wału korbowego na skręcanie, również kadłub ma większą skłonność do deformacji.

Takie jednostki tradycyjnie oferują BMW i Volvo. O ile BMW umieszcza je wzdłużnie (X3/X5/X6), o tyle Volvo lokuje je poprzecznie – taki układ obowiązuje zarówno w XC90, jak i w mniejszym XC60. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest zapewnienie większej przestrzeni dla pasażerów. Znacznie częściej są stosowane silniki V6. Ich zalety to bardziej kompaktowa zabudowa ułatwiająca zmieszczenie nawet w małej komorze silnikowej. Jednostki mają niższą wysokość całkowitą (szczególnie przy kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni), co z kolei z radością powitają specjaliści od aerodynamiki – można niżej poprowadzić maskę.

W których modelach 4x4 zastosowano 6-cylindrowe jednostki benzynowe? Okazuje się, że rynek jest bogaty. Nawet zwolennicy kompaktowych SUV-ów mogą grymasić: pod maską Freelandera I pracuje 2.5 V6, druga generacja tego modelu korzysta z rzędowej wersji 3.2. Takie silniki są popularne w kompaktowym segmencie premium (Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60). Oferowały je też Hyundai (Tucson 2.7) i Suzuki (Grand Vitara: 2.5, 2.7, 3.2 – w zależności od generacji). Silniki V6 napędzają wiele japońskich SUV-ów (Pajero, Trooper itp.).

Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V rzędowy/24V
Pojemność 2995 cm3 3197 cm3 3597 cm3 2494 cm3
Zasilanie kompr. wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 333/5500- 6500 270/6500 280/6200 192/6000
Maks. mom. Nm/obr./min 440/2900- 5300 330/3000- 5000 360/2500- 5000 245/3500
Skrzynia biegów 8-biegowa aut. 7-biegowa DSG 6-b. man. lub 6-b. aut. 6-b. man. lub 5-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h 6,9 s (Q7) 6,9 s 8,3 s (Q7) 8,9 s
Prędkość maksymalna 245 km/h (Q7) 234 km/h 225 km/h (Q7) 208 km/h
Średnie spalanie 10,7 l/100 km (Q7) 9,3 l/100 k m 12,9 l/100 km (Q7) 11,2 l/100 km
Zastosowanie Q7, S4, S5 Q5 Q7, Touareg X3
Lata produkcji od 2010 r. 2008-12 2006-10 2004-06
Układ cylindrów/zawory rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/12V widlasty/24V
Pojemność 2979 cm3 3195 cm3 3996 cm3 3497 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 231/5900 230/6600 208/5250 195/5500
Maks. mom. Nm/obr./min 300/3500 297/3200 353/3000 294/3000
Skrzynia biegów 6-b. man. lub 5-b. aut. 5-biegowa aut. 5-biegowa aut. 5-b. man. lub 4-b. aut.
Przysp. 0-100 km/h 8,3 s (X5) 8,8 s (Captiva) 10,9 s (Explorer) 9,5 s (Terracan)
Prędkość maksymalna 210 km/h (X5) 204 km/h (Captiva) 171 km/h (Explorer) 185 km/h (Terracan)
Średnie spalanie 12,7 l/100 km (X5) 11,5 l/100 km (Captiva) 13,2 l/100 km (Explorer) 13,9 l/100 km (Terracan)
Zastosowanie X3, X5 Captiva, Grand Vitara Explorer II, Ranger, LR3, Mazda Terracan, Sorento I
Lata produkcji 2000-06 od 2006 r. 1997-2010 2002-06
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/12V rzędowy/12V widlasty/24V
Pojemność 3494 cm3 3700 cm3 3956 cm3 2497 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 215/5400 211/5200 177/4600 177/6250
Maks. mom. Nm/obr./min 310/3000 315/3800 296/3500 240/4000
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s (Trooper) 10,8 s (Cherokee KJ) 9,4 s (Wrangler TJ) 10,1 s
Prędkość maksymalna 180 km/h (Trooper) 180 km/h (Cherokee KJ) 174 km/h (Wrangler TJ) 182 km/h
Średnie spalanie 14,0 l/100 km (Trooper) 14,0 l/100 km (Cherokee KJ) 11,7 l/100 km (Wrangler TJ) 12,4 l/100 km
Zastosowanie Trooper, Monterey KJ, Grand WK, RAM 1500 TJ, XJ, Gra nd ZJ i WJ Freelande r I
Lata produkcji 1998-2005 od 2002 r. 1986-2004 2001-06
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2995 cm3 3199 cm3 3498 cm3 3498 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 201/5600 211/5500 272/6000 306/6500
Maks. mom. Nm/obr./min 283/4400 300/3750 350/2400 370/3500- 5250
Skrzynia biegów 4-biegowa aut. 4-biegowa aut. 7-biegowa aut. 7-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 12,1 s (G) 8,4 s (ML) 6,9 s (GLK)
Prędkość maksymalna 180 km/h 178 km/h (G) 215 km/h (ML) 238 km/h (GLK)
Średnie spalanie 13,0 l/100 km 16,0 l/100 km (G) 11,5 l/100 km (ML) 8,1 l/100 k m (GLK)
Zastosowanie RX 300 klasa G, SsangYong ML II, GLK GLK, ML III
Lata produkcji 2000-05 1994-2005 2005-11 od 2011 r.
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2972 cm3 3497 cm3 3954 cm3 3598 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni wtrysk pośredni wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 177/5250 203/5500 269/5600 290/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 255/4000 318/4000 385/4000 385/3000
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut. 6-b. man. lub 6-b. aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s 10,0 s bd. 8,1 s
Prędkość maksymalna 165 km/h 190 km/h bd. 227 km/h
Średnie spalanie 13,7 l/100 km 12,8 l/100 km bd. 12,9 l/100 km
Zastosowanie Pajero II, Pajero Sport Pajero III Pathfinder, Frontier Cayenne
Lata produkcji 1994-2007 1999-2006 od 2005 r. 2007-10
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2494 cm3 2737 cm3 3956 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 144/6200 173/5500 249/5200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 208/3500 241/4000 380/3800
Skrzynia biegów 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-b. man. lub 4-b. aut. 5-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h bd. bd. 9,1 s (LC 120)
Prędkość maksymalna 175 km/h 175 km/h (XL_7) 180 km/h (LC 120)
Średnie spalanie 10,2 l/100 km 10,8 l/100 km (XL_7) 12,4 l/100 km (LC 120 )
Zastosowanie Grand Vit ara I Grand Vit ara: I XL_7, II LC 120, 150, FJ
Lata produkcji 1998-2005 1998-2009 od 2002 r.
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V rzędowy/24V rzędowy/24V
Pojemność 3189 cm3 2922 cm3 3192 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni turbo, wtrysk pośredni wtrysk pośredni
Moc maks. KM/obr./min 241/6200 272/5100 238/6200
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 310/3200 380/1800 320/3200
Skrzynia biegów 6-b. man. lub 6-b. aut. 4-biegowa aut. 6-biegowa aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,8 s 9,3 s 9,5 s (XC90)
Prędkość maksymalna 206 km/h 210 km/h 210 km/h (XC90)
Średnie spalanie 13,5 l/100 km 12,7 l/100 km 12,0 l/100 km (XC90)
Zastosowanie Touareg I XC90 XC90, Freelander II
Lata produkcji 2004-06 2002-06 2006-12

CZYTAJ WICEJ

Gaz niszczy silniki! Ale nie wszystkie..

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (52)

No photo
No photo ~Inż. Detroit Użytkownik anonimowy
~Inż. Detroit :
No photo ~Inż. Detroit Użytkownik anonimowy
Nieprawda z tą pojemnością Zużyciue paliwa zależne od pojemności to wiecznie powtarzany mit.
Od ilości cylindrów zależy, prawda, bo więcej elementów trących, ale nie od pojemności.
Wprost przeciwnie - zbyt małej pojemności silnik będzie palił więcej niż duży bo będzie pracował na wyższych obrotach, a tarcie i opory przepływu rosną z kwadratem prędkości.
Jeśli porównasz dwa silniki o tej samej ilości cylkindrów, mających TĘ SAMĄ MOC ale RÓZNE POJEMNOŚCI, to prawie na pewno ten większy będzie palił mniej.
To podatki od pojemności, stawki ubezpieczeń, i pęd ku zmniejszaniu masy pojazdu jest powodem zmniejszania pojemności silników. Efektem jest coraz więcej wiertarek na drogach oraz dokładanie kosztownego doładowania, ale to już inna para kaloszy.
.
Zanim się na mnie rzucicie, to pamiętajcie co napisałem - porównujcie spalanie silników o różnej pojemności, ale TEJ SAMEJ mocy mnaksymalnej. O korzyściach z elastyczności większego silnika nie wspomnę.
25 lut 14 20:01 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Inż. Detroit Użytkownik anonimowy
~Inż. Detroit
No photo ~Inż. Detroit Użytkownik anonimowy
do ~jaNcio:
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
25 lut 14 23:22 użytkownik ~jaNcio napisał
To ja "rzuce sie" na ciebie pierwszy...Oczywiscie, ze MNIEJSZY SILNIK PALI MNIEJ! Ale tylko na postoju, pracujac na wolnych obrotach. Podczas jazdy natomiast, musi dostarczyc tyle pracy(spalic paliwa) ile wymaga od niego samochod. I tutaj masz racje. Za m
Myślisz poprawnie, ale nawet sprawa postoju jest bardzo dyskusyjna.
Dlaczego sądzisz że na postoju ma palić więcej? Skąd to przypuszczenie? Jeśli tak twierdzisz, to musisz znać tego przyczynę. Nie wystarczy się jedynie domyślać.
Ma więszką pojemność więc najpewniej i większy moment bezwładności obrotowej. A to oznacza, że na postoju może pracować przy niższych obrotach. To z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa. Paradoksem jest też to, że jeśli ma tę samą moc co mały silnik, to jego osprzęt stawia niższe opory. Weźmy pompę wodny. Pompa może być mniejsza niż w silniku małym (a i chłodnica mniejszych rozmiarów), bo ze względu na swoje rozmiary oddaje więcej ciepła przez blok i przez głowicę i nie potrzebuje tak dużego przepływu płynu chłodzącego jak maluch.
26 lut 14 00:07
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
~jaNcio :
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
Z tym zuzyciem paliwa to bzdura. Owszem, V6 pali wiecej na postoju, w korkach, bo ma wiecej cylindrow, a zatem, wiecej cykli pracy...Natomiast podczas jazdy, juz to tak oczywiste nie jest. Mam porownanie dwoch samochodow podobnej wielkosci, podobnej masy, o podobnej aerodynamice. Jeden, z silnikiem V6, 3.5l, drugi L4, 2.5 l. Na autostradzie, jadac z predkoscia ok.120km/h(amerykanska autostrada-75mph, wiecej nie mozna), samochod z V6 spalal 11l/100km, krecac 2100rpm(automat), natomiast auto z L4 spalalo 14l/100km, krecac 3300rpm. W moim, cisza, mozna rozmawiac, sluchac muzyki...w tym z czterocylindrowym-glos pracujacego na wysokich obrotach silnika przeszkadza...no i spala wiecej...
25 lut 14 15:43 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jarek Kozera Użytkownik anonimowy
~Jarek Kozera :
No photo ~Jarek Kozera Użytkownik anonimowy
Prestiż? !!!!! "Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela" - jeżeli komuś prestiż rośnie wraz z ilością cylindrów to właściciele samochodów ciężarowych są w tym rankingu tuż za 12 cylindrowymi Jaguarami, Bentleyami i Mercedesami, zostawiając daleko w tyle właścicieli jachtów z 6 (tylko) cylindrowymi Volvo Penta.
Przed wojną wystarczył jeden cylinder na mądrej głowie i to już był prestiż, a teraz chamy starają sie zdobyć prestiż przy pomocy cylindrów w silnikach. Koniec świata.
25 lut 14 14:54 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
40%
60%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
~jaNcio
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
do ~Inż. Detroit:
No photo ~Inż. Detroit Użytkownik anonimowy
25 lut 14 20:01 użytkownik ~Inż. Detroit napisał
Nieprawda z tą pojemnością Zużyciue paliwa zależne od pojemności to wiecznie powtarzany mit.
Od ilości cylindrów zależy, prawda, bo więcej elementów trących, ale nie od pojemności.
Wprost przeciwnie - zbyt małej pojemności silnik będzie palił więcej niż d
To ja "rzuce sie" na ciebie pierwszy...Oczywiscie, ze MNIEJSZY SILNIK PALI MNIEJ! Ale tylko na postoju, pracujac na wolnych obrotach. Podczas jazdy natomiast, musi dostarczyc tyle pracy(spalic paliwa) ile wymaga od niego samochod. I tutaj masz racje. Za maly silnik bedzie palil wiecej. Wspomniane straty na wysokich obrotach, "zjedza" oszczednosci uzyskane podczas stania w korkach...pozdrawiam,
25 lut 14 23:22
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jeep Użytkownik anonimowy
~Jeep :
No photo ~Jeep Użytkownik anonimowy
Jeep Grand Cherokee 3.6 gdy kupiłem go (1 własciciel, salon) to miał przejechanych ok 20000km i średnie spalanie prawie 19l/100km, obecnie mam przejechanych ok 30000km i średnie spalanie ok 12,5l/100km... trzeba jeździć z "głową" a nie z "nogą"... mam przejechanych ok 1mln km bez wypadku... średnie spalanie zawsze ok 30/40% niższe od "rynku"
25 lut 14 12:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Audimaniak Użytkownik anonimowy
~Audimaniak
No photo ~Audimaniak Użytkownik anonimowy
do ~quattro:
No photo ~quattro Użytkownik anonimowy
25 lut 14 08:18 użytkownik ~quattro napisał
Audi 80 B4 Audi 80 2.8 V6 12v + stały 4x4

Benzyna/gaz (min):
-miasto: 10/13,5
-trasa: 9/10,5

Benzyna/gaz (max):
-miasto: 14/18
-trasa: 13/17,5

Spalanie maksymalne dotyczy agresywnej jazdy z gazem w podłodze na trasie, a w mieście dodatkowo co chwilę st
zgadzam się z Tobą masz jeden z najlepszych silników. mój kolega ma a6 z chyba 184 KM prawie 1.300.000 km i dalej chodzi super. bez jakiejkolwiek naprawy. inna sprawa od nowości był lany sx6000 i pali mu od 7,5 do max11.ma go już ok.9 lat. solidna maszyna! pozdr.
25 lut 14 09:33 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Eee Użytkownik anonimowy
~Eee
No photo ~Eee Użytkownik anonimowy
do ~wwwooo:
No photo ~wwwooo Użytkownik anonimowy
25 lut 14 15:15 użytkownik ~wwwooo napisał
Najdroższe silniki w eksploatacji to DIESLE. Drogi redaktorku - trzeba być skończonym idiotą, żeby patrzeć jedynie na spalanie silnika a nie na całość kosztów związanych z eksploatacją. Wolę mieć silnik benzynowy o dużej pojemności, który pali nawet 20 li
To nie całkiem tak jak piszesz. W USA dłuższa trasa to nawe 2kkm w jedna stronę . I dlatego musza mieć mocne i wytrzymałe silniki . Te nasze europejskie wozidelka nie wszystkie wytrzymują jazdę na takim dystansie z duża prędkością.
25 lut 14 17:40 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
~jaNcio
No photo ~jaNcio Użytkownik anonimowy
do ~Twoj post to bzdura:
No photo ~Twoj post to bzdura Użytkownik anonimowy
25 lut 14 18:52 użytkownik ~Twoj post to bzdura napisał
Mowisz chyba o autach z lat 70-tych. Nowoczesna czworka jest cichutka, ma ~2200 obrotow przy 120km/h i pali 5 do 6L/100 km...
Bzdury piszesz. Byc moze, w jakims subkompakcie, o wadze 900kg i dobrej aerodynamice...i ten silnik, to w dodatku "dizel"...ja natomiast porownuje dodge caravan i nissan quest...7-osobowe minivany...
25 lut 14 22:39
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Garry Użytkownik anonimowy
~Garry
No photo ~Garry Użytkownik anonimowy
do ~Jarek Kozera:
No photo ~Jarek Kozera Użytkownik anonimowy
25 lut 14 14:54 użytkownik ~Jarek Kozera napisał
Prestiż? !!!!! "Wysoka kultura pracy, dobre osiągi, prestiż dla właściciela" - jeżeli komuś prestiż rośnie wraz z ilością cylindrów to właściciele samochodów ciężarowych są w tym rankingu tuż za 12 cylindrowymi Jaguarami, Bentleyami i Mercedesami, zostawi
Szkoda, że nie wspomniałeś jeszcze o cylindrach lokomotyw spalinowych.
Jak można porównywać silniki osobówek do ciężarowych lub jachtów?
Przestać pisać głupoty.
25 lut 14 23:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Benzynowe szóstki.

Rzędowe R6Konstrukcjom rzędowym wierna jest m.in. firma BMW, która stosuje dwie pojemności (2,5 lub 3,0 l). Od początku lat 90. w układzie napędu rozrządu pracuje łańcuch, od dawna stosuje się zmienne fazy rozrządu.

Tajemnice benzynowych silników sześciocylindrowych (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego