CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Porównanie | Dacia Duster 1.5 dCi kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS

18 lut 14 20:44
Udostępnij
0
Skomentuj

Te SUV-y z napędem na cztery koła mogą uchodzić za wzorce uniwersalności. Jednak jak przychodzi co do czego, okazuje się, że talenty Suzuki oraz Dacii są... No właśnie, sprawdziliśmy to bardzo dokładnie

No i mamy piaskową wydmę. Ot, taką górkę. Hałda uwodzicielsko piętrzy się przed kołami obu testowanych przez nas samochodów. Ma odegrać rolę małej niby-Sahary. Hajda na szczyt! – woła prawa półkula mózgowa. Uwaga! To się może nie udać! – przestrzega półkula lewa. Jednak gdy człowiek siedzi za kierownicą Suzuki SX4 albo Dacii Duster, gotowość do podjęcia ryzyka wzrasta. W końcu chodzi tu o czteronapędowe SUV-y, które mają ogromne, wcale nieskrywane ambicje zaistnienia w świecie offroadu.

Zobacz wszystko na temat

Dacia Duster kontra Suzuki SX4

Zwłaszcza auto Suzuki jest powodem do dumy dla producenta, szczycącego się zaletami układu 4x4 funkcjonującego w modelu SX4 S-Cross. To teraz oczko w głowie japońskiego wytwórcy, który zamierza nim zawojować rynek motoryzacyjny (stary model SX4 wciąż jest oferowany w sprzedaży w odmianie Classic). Pełnymi kwiecistych zwrotów reklamami dalekowschodni producent zachęca i nęci ewentualnych nabywców.

Z katalogu i internetu atakują slogany typu: SX4 S-Cross zostało wyposażone w najnowszą generację napędu na 4 koła, opracowaną na podstawie wieloletnich doświadczeń Suzuki w dziedzinie technologii napędu na obie osie. Ale czy naprawdę reklama ma cokolwiek wspólnego z rzeczywistością? I to nie tylko w przypadku Suzuki, lecz także w odniesieniu do Dacii? Czy te dwa samochody z napędem obu osi nie są zwykłymi pojazdami miejskimi, ucharakteryzowanymi jedynie zgodnie z najnowszą modą i według współczesnych kanonów designu? I czy jak przyjdzie co do czego, zwyczajnie nie wymiękną?

Wystarczyła mała wydma, żeby Suzuki się zakopało

No to do roboty! Zabieramy się do sprawdzania umiejętności terenowych testowanych samochodów. Na pierwszy ogień idzie Suzuki. Odpalamy silnik. Na początek 120-konne auto przemieszcza się po drodze o luźnej nawierzchni. Chwilę potem piach staje się głębszy i koła przedniej osi buksują. Szybko naciskamy przycisk z napisem „Lock” na konsoli środkowej. Mechanizm różnicowy został aktywowany i – teoretycznie – moc została równomiernie rozdzielona między tylną i przednią oś.

Zobacz Suzuki SX4 S-Cross na filmie

Odległość od nawierzchni do podwozia zmalała do 17 cm. Ta wartość nie jest godna uwagi z punktu widzenia amatorów bezdroży, gdy zjeżdżamy z asfaltu w piaszczysty teren. A teraz przesiadka. Ta sama trasa, inne auto. Z tą samą prędkością Duster dCi 110 4x4 toczy się po luźnym piachu. Bez problemu przejeżdża miejsce, w którym utknęło Suzuki. Radzi sobie nawet tam, gdzie piasek jest bardzo miałki. Rumuński samochód dzielnie prze naprzód. Jego prześwit ma 21 cm.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Rozjeżdżone polne drogi i głębokie koleiny to dla niego żadna przeszkoda. Dacię wyposażono także w przełącznik, za pomocą którego regulowany jest rozdział mocy między kołami przedniej i tylnej osi. Widać, że w tym samochodzie układ 4x4 działa znacznie efektywniej. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że dzielność terenowa w przypadku tych pojazdów ma drugorzędne znaczenie. Dla nas jest to oczywiste, że dla testowanych SUV-ów wypady na bezdroża to absolutna rzadkość i raczej egzotyczny temat.

Dla nabywcy małego SUV-a ważne są drogowe talenty

Dlatego też producent z byłego bloku komunistycznego postanowił zrobić ze swego auta przede wszystkim tani lifestylowy pojazd. To, że Duster radzi sobie także poza asfaltem, należy zapisać jako dodatkowy plus. Jednak w przypadku rywalizujących w naszym porównaniu małych SUV-ów ważniejsze są umiejętności prezentowane przez nie na ubitych, równych szlakach. I to właśnie na asfalcie uwidaczniają się największe różnice między konkurentami.

Suzuki to bardziej dynamiczny samochód. W rzeczywistości okazało się, że „japończyk” jest w sprincie szybszy o 2,1 s, niż to widnieje w oficjalnych danych producenta. Mimo raczej sprężystego zawieszenia oferuje całkiem niezły komfort jazdy. Na pochwałę zasługuje montowany w SX4 1,6-litrowy diesel. Dzięki wysokiemu momentowi już przy niskich obrotach ochoczo reaguje na polecenia wydawane za pośrednictwem pedału gazu.

Zastosowany tu silnik z samoczynnym zapłonem pracuje z dużą kulturą, ochoczo wkręca się na obroty i rozpędza auto do 175 km/h. W teście zużył 5,7 l ON/100 km, co jest wynikiem godnym pochwały. Od dobrego napędu odstaje przekładnia. Wprawdzie zestrojono ją poprawnie, ale dźwignia haczy, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba szybko i płynnie zmienić bieg. Widać, że pod tym względem Suzuki ma wiele do nadrobienia. Mimo to S-Cross nie jest autem, które w jakiś istotny sposób irytowałoby kierowcę.

Pojedynek na asfalcie wygrywa japoński samochód

Rozmieszczenie przycisków i włączników jest takie, że po zajęciu miejsca za kierownicą prowadzący szybko zaczyna dobrze się czuć i potrafi bez kłopotu znaleźć to, czego szuka. Na pochwałę zasługują niezła jakość i spasowanie materiałów oraz wygodna pozycja w fotelu kierowcy. Bagażnik jest w Suzuki zaledwie przeciętny. Pojemność od 430 do 1269 l raczej nie należy do imponujących. W każdym razie model S-Cross i tak zabierze na swój pokład więcej bagażu niż odmiana SX4 Classic.

Zobacz Dacię Duster na filmie

Jadące początkowo 100 km/h auto zatrzymuje się po 38 m, co – biorąc pod uwagę poziom współczesnej techniki – nie jest wartością, którą należałoby się chwalić. Szczególnie na tle rewelacyjnych hamulców Suzuki. Całkiem udane jest zawieszenie Dacii. Porządne zestrojenie, sprężyny o długim skoku, dobrze dobrana sztywność – te cechy pozytywnie wpływają na komfort jazdy na wyboistej szosie.

Wszystko pięknie, ale w normalnych warunkach drogowych Duster nie ma co się mierzyć z SX4 S-Crossem pod względem prowadzenia. Jest bardziej ociężały, o wiele głośniejszy i zużywa o ponad 1 l ON więcej niż japoński konkurent. Niewiele zmienia tu naciśnięcie przycisku z napisem „Eco”. Jeśli chodzi o stabilność jazdy rumuńskim autem, to kierowca preferujący spokojne podróżowanie powinien być zadowolony. Górskie serpentyny nie będą jednak ulubionymi trasami rumuńskiego samochodu.

1. Suzuki - 440 pkt

Samochód wygrał dzięki mocnemu i oszczędnemu dieslowi oraz dobrym własnościom jezdnym. W tym aucie napęd obu osi radzi sobie tylko w niezbyt trudnym terenie.

2. Dacia - 410 pkt

Prosty, ale dobry SUV z rustykalnym wdziękiem i niezłym zawieszeniem. Technicznie odstaje od swego rywala, ale cieszy niską ceną zakupu. Jest wytrwalszy w terenie.

Podsumowanie

Suzuki wygrało tę rywalizację, bo ma dobre osiągi i mało spala. Jego rewirem jest asfaltowa droga i raczej nie powinno z niej zjeżdżać. Napęd 4x4 montowany w SX4 S-Crossie służy głównie do kontroli trakcji i nie nadaje się na bezdroża. O wiele tańsza Dacia przekonuje prawdziwymi talentami offroadowymi. Tam, gdzie SX4 już się zakopie, Duster pomknie niestrudzenie do przodu. Za to na autostradzie Dacia czuje się o wiele gorzej i spala więcej oleju napędowego.

Biorąc pod uwagę to, że wysokie i kanciaste nadwozie stawia znaczny opór powietrzu, rezerwa mocy półtoralitrowego diesla przy wysokich prędkościach jazdy robi się bardzo niewielka. Patrząc jednak na koszty zakupu, można dojść do wniosku, że importer japońskiej marki po prostu oszalał. Różnica na korzyść Dacii to... trzydzieści tysięcy złotych!

CZYATJ WIĘCEJ:

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~emigrant Użytkownik anonimowy
~emigrant :
No photo ~emigrant Użytkownik anonimowy
dziwne zestrojenie aut mieszkam w uk,takze podane przyklad podam z anglii...po pierwsze,jak mozna porownac dustera z sx-em?bo maja 4x4,parodia...po drugie,suzuki w anglii to koszt 15 tys funtow,dacia 10tys.funtow,po trzecie porownanie tych aut w terenie swiadczy o kompletnym braku wiedzy prowadzacego redaktora...jesli do testu wzialby kazdy,ale to kazdy suv,nawet dwa razy drozszy,jak rav,lex rx,honda crv,ford kuga,freelander,i inne pseudo uterenowione,kazde z nich by utknelo,prawda jest taka,ze na palcach jednej reki mozna wyliczyc auta klasy cuv ktore daja rade na terenie i na dodatek maja zmienione opony,bo tak naprawde kazdy samochod jest nsprzedawany z nawyrost wielkimi felgami i oponami typu flat run,pytanie gdzie sie to ma do terenu,sorry zwirku,troche blota z woda itp?co do wykonania,kazdy ma inny gust,jeden woli przepych,luksus i mieciutkie materialy..drugi woli praktycznosc i prostote...co do testu,osobiscie wybralbym dacie,jezdzilem oba autkami,za roznice w cenie ,jak komus za nudno i biedno w daci to za 5 tys funtow mozna ja w srodku tak odpie...lic ze bentley wysiadzie,pytanie tylko po co?kazde auto traci na cenie,czy to niemiec,jap.,czy francuz,traca najwiecej te najdrozsze w zakupie,teraz kwestia czy to auta ma byc do lansu,moze sasiadowi gul skoczy? zreszta o gustach sie nie dyskutuje...osobiscie wybralbym dustera,jest obszerny,lekki,prosty,typowy do miasta,suzuki raczej dla kobitki...
23 lut 14 15:41 | ocena: 69%
Liczba głosów:16
69%
31%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~axe Użytkownik anonimowy
~axe :
No photo ~axe Użytkownik anonimowy
Szanowny Pan Redaktor przyznał pierwsze miejsce pojazdowi, który się zakopał w najprostszym terenie. Wiadomo kto opłacił artykuł ! Zauważyłem, że w wypadku tego SX4 Suzuki intensywnie lobbuje jak się da... Miałem okazję w nim siedzieć i sprawia wrażenie bardzo ciasnego w porównaniu do Dustera... Poza tym to niziutkie zawieszenie - nazywanie go terenowym jest mocno przesadzone, a prezentowane porównanie w takim razie powinno się rozszerzyć o Lamborghini albo Ferrari...
4 cze 16 10:13 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zaq Użytkownik anonimowy
~zaq :
No photo ~zaq Użytkownik anonimowy
świecie offroadu..język polski trudna sprawa
2 kwi 16 23:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Użytkownik S-cross Użytkownik anonimowy
~Użytkownik S-cross :
No photo ~Użytkownik S-cross Użytkownik anonimowy
Czy w czasie testu na piachu napęd Suzuki ustawiony był na "SNOW" (czyli na "trudną" nawierzchnię)? ...Bo jeśli nie, to nic dziwnego, że się autko zakopało, ...bo ustawienie "AUTO" generalnie napędza oś przednią, a tylną włącza jak już "coś złego" się dzieje...
A na dodatek - opcja "LOCK" działa TYLKO przy ustawionym trybie "SNOW" (więc jeśli takowy nie był ustawiony, to nic dziwnego, że włączenie "LOCK" niczego nie dało)...
17 paź 14 14:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ONN Użytkownik anonimowy
~ONN :
No photo ~ONN Użytkownik anonimowy
30 000 ZA ponad 100 000 złotych to nożna kupić Toyotę Rav 4 czy Mercedesa GLA nówka a nie śmieszne Suzuki
22 lut 14 11:14 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
40%
60%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Dacia Duster, Suzuki SX4 S-Cross

Dacia Duster i Suzuki SX4 S-Cross z groźnymi minami przystąpiły do próby terenowej. I szczerze mówiąc nie sądziliśmy, że zwykły piasek zatrzyma któregokolwiek z bohaterów naszego porównania. A jednak! I idziemy o zakład, że utknie nie ten samochód, który obstawiacie!

Porównanie | Dacia Duster 1.5 dCi kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego