Dobry wybór na szosę i w teren – używane, solidne SUV-y

10 cze 15 16:05
Udostępnij
0
Skomentuj

Kosztują stosunkowo mało, zapewniają dużą przestrzeń, wygodę i – w większości – naprawdę niezłe właściwości terenowe. Warto rozważyć zakup mocnych SUV-ów sprzed 10 lat, ale nie wolno zapomnieć o ich wysokich kosztach utrzymania.

Rynek samochodów 4x4 zdominowały delikatne SUV-y zapewniające komfort jazdy i ekonomikę. Możliwości terenowe zeszły w nich jednak na dalszy plan. Co o tym decyduje? Nie tylko brak ramy czy sztywnych mostów ograniczających komfort, ale też konstrukcja samonośnego nadwozia oraz uproszczonego układu napędowego bez reduktora.

Można jednak połączyć zdolności offroadowe z wygodą jazdy, a auta takie jak Pajero czy Land Cruiser, na rynku wtórnym mają korzystne ceny. Trzeba jednak mieć świadomość, że eksploatacja takiego auta będzie sporo droższa niż lekkiego SUV-a.

Zakup leciwego SUV-a jest dość ryzykowny.

W porównaniu aut z 2003 roku znalazły się niemal kultowe japońskie modele Pajero i Land Cruiser 120 oraz pierwszy niemiecki SUV premium: ML. Trzecia generacja terenówki Mitsubishi debiutowała w 1999 r., w 2002 r. przeszła delikatny lifting. Toyota Land Cruiser 120 w 2002 r. zastąpiła model 90. Mercedes ML wjechał do salonów w 1997 r., w 2001 r. przeprowadzono delikatny retusz.

Chętni na Toyotę i Pajero mogą wybierać pomiędzy nadwoziami 3d i 5d, ale skoncentrujemy się na praktyczniejszych i bardziej poszukiwanych odmianach 5-drzwiowych.

Pod względem ceny zdecydowanie najmniej korzystnie wyróżnia się Toyota. Według danych Eurotaxu egzemplarze z 2003 r. (zależnie od wersji) są wyceniane od 37 tys. do 49 tys. zł, ale w ogłoszeniach znajdziecie oferty nawet za blisko… 60 tys. zł! W porównaniu z konkurentami to kwoty wzięte z kosmosu, gdyż Pajero i ML warte są znacznie mniej: teoretycznie ok. 25 tys. zł (ceny z ogłoszeń: 21-35 tys. zł).

Wnętrza zapewniają wysoką funkcjonalność.

Pod względem funkcjonalności nadwozia na pierwszym miejscu postawilibyśmy Mercedesa ML. Dopracowane podczas liftingu wnętrze jest dobrze wykończone i wyposażone. Zarówno z przodu, jak i z tyłu nie można narzekać na ciasnotę – mimo konstrukcji ramowej.

Wszystkie auta opcjonalnie wyposażane były w dodatkowe siedzenia, ale tylko w Mercedesie dodatkowy rząd foteli chowa się sprytnie w podłodze i można postawić tylko jedną jego część. Bezkonkurencyjny okazuje się też bagażnik, po złożeniu siedzeń powstaje przestrzeń o objętości 2020 l!

Najszersze wnętrze oferuje Toyota. Dodatkowe centymetry przydadzą się, gdy z tyłu będziemy chcieli posadzić trzy osoby. Ciekawostką jest często spotykany trzeci rząd siedzeń – są tam trzy miejsca, dzięki czemu auto staje się 8-osobowe. Ale system składania dodatkowych foteli nie jest przemyślany. Osobno rozkłada się prawe lub lewe siedzenia, ale w pozycji złożonej trafiają one niestety pod tylne boczne szyby, przez co ograniczają możliwości wykorzystania bagażnika i pogarszają widoczność.

Co ciekawe, Pajero słabo wykorzystuje swoją przewagę, jaką powinna dawać mu konstrukcja samonośna (obaj konkurenci korzystają jeszcze z klasycznej ramy). Oferuje co prawda najwięcej swobody z przodu, ale w drugim rzędzie jest co najwyżej tak dobre, jak Toyota. Dwuosobowa ławka trzeciego rzędu chowa się w schowku pod podłogą, ale da się rozłożyć ją tylko w całości.

Bagażnik okazuje się najmniejszy, co ciekawe najniższa jest też ładowność, realnie to 500 kg wobec 635 kg Mercedesa i 650 kg Toyoty. Mimo braku ramy Pajero okazuje się o 75-110 kg cięższe od konkurentów. Wynika z tego, że rama nie musi zwiększać masy.

400 Nm - największy moment obrotowy i najlepszą dynamikę ma ML.

Jak wypadnie kolejność, jeśli pod lupę weźmiemy silniki? Każdy jest nieco inny: Mercedes postawił na konstrukcję 5-cylindrową z common rail, Mitsubishi ma 4-cylindrowca z wtryskiem bezpośrednim (pompa wtryskowa), zaś Toyota wybrała cztery cylindry i wtrysk common rail.

Jeśli ktoś stawia na kulturę pracy motoru, powinien szerokim łukiem omijać Pajero. Jego motor odpala z łoskotem, na pocieszenie pozostaje tylko w miarę przyzwoita współpraca z przekładnią automatyczną. Do zalet silnika nie zaliczymy oszczędności – maksymalnie spala on nawet 18 l/100 km!

Pod względem hałasu i dynamiki najlepiej wypada Mercedes, ale Toyota stara się dotrzymać mu kroku. Wadą Land Cruisera jest 4-biegowa skrzynia automatyczna. Najwyraźniej Toyota była świadoma niedociągnięcia, bo „piątka” pojawiła się podczas pierwszego liftingu, w 2004 r.

Wszystkie auta nieźle dają sobie radę na asfalcie. Świetne prowadzenie Mercedesa nie jest w tym przypadku zaskoczeniem, ale – co ciekawe – Toyota zaskakuje również bardzo dobrym dostrojeniem podwozia, to właśnie Land Cruiser najszybciej pokonał test omijania przeszkody.

Dlaczego nas to dziwi? Bo Land Cruiser nie dość, że ma ramę, to jeszcze z tyłu pracuje sztywny most. W Mercedesie wszystkie koła są zawieszone niezależnie, podobnie jak w Pajero. Pod względem precyzji prowadzenia kolejny plus stawiamy Toyocie. Wszystkie auta hamują podobnie: na dystansie od 40,5 do 42,5 m.

Kolejną konkurencją jest jazda w terenie. Najsłabiej wypada ML, którego koła najszybciej odrywają się od nawierzchni, a układ napędowy nie jest w stanie poradzić sobie z rozłożeniem mocy.

Mercedes zamontował wprawdzie w tym modelu centralny dyferencjał i reduktor, ale za blokady mechanizmów różnicowych odpowiadają tylko hamulce, co w wielu momentach okazuje się niewystarczające. Prześwit 205 mm również nie imponuje.

Tyle samo pod osłoną ma Land Cruiser, ale w jego przypadku znacznie wyżej ocenimy zawieszenie, zaś centralny dyferencjał nie dość, że ma funkcję automatycznej blokady (torsen), to jeszcze można go całkowicie zablokować przyciskiem.

Ciekawym elementem jest opcjonalne pneumatyczne zawieszenie tylnej osi – umożliwia podniesienie karoserii, co jednak nie poprawi prześwitu (sztywny most).

Eksploatacja tych aut nie będzie tania!

Bardzo trudną konkurencją jest dla naszych aut kategoria kosztów. Sporo wydać trzeba na przeglądy, każde z aut może mieć kłopoty z korozją i warto doliczyć do ceny zakupu profesjonalne zabezpieczenie spodu nadwozia.

Na czoło wychodzi Land Cruiser, choć wcale nie oznacza to, że jest on bez wad. Czasem dochodzi do zawieszenia się pracy wtryskiwacza, co prowadzi do przelania paliwa i wypalenia dziury w tłoku.

Znacznie częściej trzeba walczyć z luzami w kierownicy, zużytą przekładnią hydrokinetyczną skrzyni automatycznej i szwankującym czujnikiem położenia tylnej osi.

To jednak nic w porównaniu z Pajero: wiele aut jest wystawionych do sprzedaży w podejrzanie niskiej cenie, a wątpliwości rozwiewa adnotacja: uszkodzona skrzynia lub uszkodzona pompa wtryskowa.

Koszt regeneracji obu tych podzespołów waha się od 5000 do 12 tys. zł. To jednak nie wszystkie wady, tu również dochodziło do pękania tłoków, a korozja jest dużym wrogiem podwozia. Masywne podwozie (końcówki drążków kierowniczych, łożyska kół) wcale nie okazuje się rekordowo trwałe.

Jak na tym tle wypada Mercedes? Również niespecjalnie: nawet stosunkowo słaba wersja 270 CDI (było też 8-cylindrowe 4.0) „zabija” automatyczne przekładnie (remont lub regenerowana: od 10 tys. zł).

Pękające głowice cylindrów prowadzą do dużych wydatków – sama nadwymiarowa uszczelka może kosztować 1000 zł! Niezbyt pochlebnie mechanicy wypowiadają się też o osprzęcie silnika – turbiny, kolektory dolotowe o zmiennej długości, zawory EGR – to nie są trwałe ani tanie elementy. A swoje trzy grosze (właściwie liczone w tysiącach zł) dorzuca też podwozie, np. sworznie i pękające sprężyny.

Ceny części w zł Mercedes* Mitsubishi** Toyota***
Filtr oleju/powietrza 25/70 70/60 30/60
Klocki/tarcze ham. kpl./przód 200/440 140/440 120/480
Amortyzatory przód/tył kpl. 520/720 670/470 405/470
Chłodnica silnika 1250 860 1010
Reflektor/błotnik przedni 450/650 350/1110 250/600
*dane dla wersji 2.7 z 2003 roku
**dane dla wersji 3.2 z 2003 roku
***dane dla wersji 3.0 z 2003 roku
Dane fabryczne Mercedes Mitsubishi Toyota
Silnik t.diesel R5 t.diesel R4 t.diesel R4
Ustawienie  wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Rozrząd/napęd 20V/łańcuch 16V/łańcuch 16V/pasek
Wtrysk  bezpośredni common rail bezpośredni, pompa wtryskowa bezpośredni common rail
Pojemność 2688 cm3 3200 cm3 2982 cm3
Moc maks. KM/obr./min  163/4200 160/3800 163/3400
Maks. moment obr. Nm/obr./min 400/1800-2600 373/2000 343/1600-3200
Skrzynia biegów 5-biegowa automatyczna 5-biegowa automatyczna 4-biegowa automatyczna
Przełożenia I 3,60; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R: 3,16; osie 3,46 I 3,79; II 2,06; III 1,42; IV 1,00; V 0,73; R: 3,87; osie 3,92 I 2,80; II 1,53; III 1,00; IV 0,75; R: 2,39; osie 4,30
Reduktor H 1,00; L 2,64 H 1,00; L 1,90 H 1,00; L 2,57
System napędu 4x4 stały, centralny dyferencjał z blokadą kół hamulcami stały, centralny dyferencjał z blokadą automat. i ręczną stały, centralny dyferencjał z blokadą automat. i ręczną
Podział mocy przód:tył 50:50 33:67 40:60
Karoseria/wsp. oporu powietrza ramowa/bd. samonośna/bd. ramowa/0,38
Zawieszenie przednie i tylne niezależne, drążki skrętne* niezależne, sprężyny śrubowe niezależne, sprężyny śrub.**
Przekładnia kierownicza zębatkowa zębatkowa zębatkowa
Hamulce przód/tył  tarczowe wentylowane/tarczowe tarczowe wentylowane tarczowe wentylowane
Opony seryjne 255/60 R 17 265/70 R 16 265/65 R 17
Pojemność zbiornika paliwa 83 l 90 l 87 l
Przyczepa hamowana  3365 kg 3300 kg 2800 kg
Prędkość maksymalna  183 km/h 170 km/h 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 13,8 s 12,8 s
Zużycie paliwa miasto/trasa/śr. 11,8/7,6/9,1 l/100 km 13,3/8,8/10,5 l/100 km 13,1/8,7/10,4 l/100 km
*z tyłu niezalezne, sprężyny śrubowe; **z tyłu oś sztywna, sprężyny lub miechy pneumatyczne
Pomiary testowe Mercedes Mitsubishi Toyota
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h 12,3/22,1 s 13,1/22,9 s 13,3/25,0 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 7,3/10,1 s 7,8/10,5 s 8,0/11,5 s
Średnica zawracania 11,9 m 12,2 m 12,2 m
Droga ham. ze 100 km/h zimne/ciepłe 41,4/42,2 m 42,5/40,8 m 41,4/40,5 m
Poziom hałasu wewnątrz (130 km/h) 70 dB (A) 71 dB (A) 71 dB (A)
Zużycie paliwa (minimalne) 8,1 l/100 km 8,8 l/100 km 7,9 l/100 km
Zużycie paliwa (maksymalne) 15,7 l/100 km 17,6 l/100 km 17,1 l/100 km
Zużycie paliwa (średnie w teście) 10,9 l/100 km 12,1 l/100 km 11,3 l/100 km
Zasięg 760 km 740 km 770 km
Masa własna rzecz./ładowność 2235/635 kg 2310/500 kg 2200/650 kg
Przeglądy Mercedes Mitsubishi Toyota
Wymiana oleju co 22 tys. km* co 15 tys. km co 15 tys. km
Rodzaj i ilość oleju 7,5 l, 10W 40 7,5 l, 10W 30 7,4 l, 5W 30
Wymiana filtra powietrza co ok. 40 tys. km co 45 tys. km co 60 tys. km lub 4 lata
Wymiana oleju w skrzyni biegów (aut.) co 60-90 tys. km co 45 tys. km co 90 tys. km lub 6 lat
Rodzaj i ilość oleju (skrzynia aut.) bd., ATF 9,7 l, ATF SP II M lub SPIII zależnie od skrzyni
Wymiana oleju w mostach p/t co 60-90 tys. km co 75 tys. km co 30 tys. km
Rodzaj i ilość oleju przód 1,2 l, 85W/90 1,15 l, GL-5, 80W (pon. 10oC) lub 90 1,4 l, GL-5, 90W
Rodzaj i ilość oleju tył 1,6 l, 85W/90 1,6 l, GL-5, 80W (pon. 10oC) lub 90 2,95-3,05 l, GL-5, 90W
Wymiana płynu chłodzącego co 3 lata co 60 tys. km co 30 tys. km lub 2 lata
Ilość płynu 11,0 l 9,0-10,5 l 10,8-11,3 l
Wymiana paska rozrządu bez wymiany terminowej (łańcuch) bez wymiany terminowej (łańcuch) co 150 tys. km
Wymiana filtra paliwa co ok. 40 tys. km co 30 tys. km lub 2 lata co 60 tys. km lub 6 lat
*przeglądami steruje komputer, wszystkie dane orientacyjne 

Podsumowanie

Choć pozornie ze sobą konkurują, porównywane auta są bardzo zróżnicowane. Najpewniejszym zakupem wydaje się Land Cruiser, ale cena niemal poraża – będzie to dobry wybór dla kogoś, kto wiąże się z autem na długo i dba o nie.

Do szybkiej jazdy po drogach twardych nadaje się Mercedes, ale lepiej nie spodziewać się po nim terenowych wyczynów. Warto wnikliwie sprawdzić dany egzemplarz przed zakupem, bo koszty „pakietu startowego” mogą niebezpiecznie zbliżyć się do kosztów zakupu.

Pajero to bardzo udany kompromis między jazdą po twardym i w terenie, ale odstrasza niską kulturą pracy silnika i awariami.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (34)

No photo
No photo ~kat-myślący Użytkownik anonimowy
~kat-myślący :
No photo ~kat-myślący Użytkownik anonimowy
nie moge wytrzymac i czytac tych głupot---ostatnim suv-em z prawdziwego zdarzenia w teren i na szose było suzuki grand vitara 2-ej generacji .od 2005 roku nie ma już prawdziwego suv.a w teren i miasto====poczytajcie znawców z całego światka motoryzacji
16 cze 15 18:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~T Użytkownik anonimowy
~T :
No photo ~T Użytkownik anonimowy
Jak juz ktos robi takie porownania, to gdzie sa Patrol, G.Cheerokee, G-Class, RR, albo od z tanszych Terrano 2? Generalnie artykul po lebkach, cos napisane, z czego 5% interesujace.
13 cze 15 23:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
100%
0%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~T Użytkownik anonimowy
~T
No photo ~T Użytkownik anonimowy
do ~jerzy:
No photo ~jerzy Użytkownik anonimowy
13 cze 15 21:36 użytkownik ~jerzy napisał
37 tys zł za 13 letni samochód... Komuś rozum odebrało. To wolałbym dać sebie spokój z jakimkolwiek samochodem.
To srednia cena. Obadaj ceny gelendy :P Swiat aut cywilnych, a terenowych to dwa rozne swiaty, dotyczy to takze cen.
13 cze 15 23:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wsk 125 Użytkownik anonimowy
~Wsk 125 :
No photo ~Wsk 125 Użytkownik anonimowy
Ml i teren he he.to bulwarówka którą strach wjechać na krawężnik,wytargałem raz takiego z błota swoim starym samurajem,mina kierowcy ml po akcji była niezapomnianym widokiem
14 cze 15 01:30 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Troxil Użytkownik anonimowy
~Troxil :
No photo ~Troxil Użytkownik anonimowy
Nie sprzedam swojej 120 z 2003 roku nawet za 60 tys, bo bo nie wyprodukowano dotychczas nic lepszego i równie trwałego...
13 cze 15 22:27 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~P Użytkownik anonimowy
~P :
No photo ~P Użytkownik anonimowy
Przetestowałem wiele takich samochodów na szosie i w lekkim terenie. Prawie pod każdym względem wygrywa kia sorento ze 170 konnym dieslem i automatem, wliczając w to także niezawodność i koszty. Kumpel jeździ takim autem i tylko czekam kiedy zacznie narzekać. Niestety trwa to już zbyt długo.
16 cze 15 20:27 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~d.n.o. Użytkownik anonimowy
~d.n.o. :
No photo ~d.n.o. Użytkownik anonimowy
"automatyczne przekładnie (remont lub regenerowana: od 10 tys. zł)."

taaa, oczywiście.
11 cze 15 08:30 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jerzy Użytkownik anonimowy
~jerzy :
No photo ~jerzy Użytkownik anonimowy
37 tys zł za 13 letni samochód... Komuś rozum odebrało. To wolałbym dać sebie spokój z jakimkolwiek samochodem.
13 cze 15 21:36 | ocena: 67%
Liczba głosów:15
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mysliwy Użytkownik anonimowy
~mysliwy :
No photo ~mysliwy Użytkownik anonimowy
A ja mam Nissana X-Trail 2l dizel 150km z 2008roku i przejechalem nim juz 260tys .Samochod jest bezawaryjny ,a tluke go po wertepach Puszczy Knyszynskiej.Jest bardzo wgodny,pakowny,szybki i na dodatek ma automat.skrzynie.Jest tani w obsludze-oczywiscie po uwolnieniu sie od firmowej stacji Nissana Odysej.
16 cze 15 20:39 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~uzytkownik Rx 350 Użytkownik anonimowy
~uzytkownik Rx 350 :
No photo ~uzytkownik Rx 350 Użytkownik anonimowy
Lexus RX 350 to super auto b. dobre na jazde w terenie I na drogi asfaltowe
16 cze 15 20:01 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Używane SUV-y: Mercedes ML I 270 CDI

Historia modelu:

1997: wprowadzenie ML-a na rynek USA

1999: debiut wersji z silnikiem 270 CDI

2001: lifting – nowy zderzak, lepsze wyposażenie

2005: zmiana generacji (II – samonośny)

Terenowe zdolności ML-a mimo ramy i reduktora są ograniczone. Świetny podczas szybkiej jazdy.

Dobry wybór na szosę i w teren – używane, solidne SUV-y (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego