Fiat Ducato to największy osobowo-towarowy samochód w ofercie Fiata i jeden z najpopularniejszych aut na rynku w swojej klasie. Jego debiut odbył się w 1981 roku i miał on być następcą modelu 238.
Ducato był owocem współpracy koncernu PSA i Fiata, a jego bliźniacze modele to Peugeot Boxer i Citroen Jumper (I generacje nazywały się odpowiednio J5 i C25). Auto występowało zarówno w wersji osobowej, jak i towarowej. W tym drugim przypadku, w zależności od wersji, jego ładowność wynosiła od 1 do 1,8 tony.
Pod maską znalazły się 3 silniki benzynowe i 4 wysokoprężne. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z 68-konną jednostką o pojemności 1,8 litra i jednym motorem 2-litrowy o mocy 75 lub 84 KM. Diesle miały pojemność 1,9 lub 2,5 litra i moc 69 i 72 KM w przypadku braku turbosprężarki i 82 oraz 95 w przypadku wersji z doładowaniem.
W 1990 roku auto przeszło facelifting. Z kolei po 4 latach pojawiła się II generacja dostawczego Fiata. Nadwozie uległo dużej zmianie i dzięki długiej pracy poświęconej aerodynamice, auto miało współczynnik oporu powietrza Cx=0,35, co jest bardzo dobrym wynikiem, jak na tą klasę samochodów. Tym razem, wersji nadwoziowych było zdecydowanie więcej – Ducato występowało jako mikrobus, furgon i kombi a także można było zamówić kabinę ze skrzynią ładunkową oraz podwozie pod zabudowę własną. Wersja towarowa miała aż 5 wariantów pojemnościowych, z czego najmniejsza odmiana miała 7,5 m³, a największa – 12 m³.
W 2002 roku przeprowadzono gruntowny facelifting, który przyniósł także możliwość zamówienia napędu na 4 koła. Jeśli chodzi o jednostki napędowe, występował w nim tylko jeden, 2-litrowy benzyniak o mocy 109 KM, a od liftingu mógł być także napędzany gazem CNG lub można było zamówić do niego fabryczną instalację gazową LPG. Z kolei gama silników wysokoprężnych była bardzo szeroka. Najmniejsza jednostka miała 1,9 litra i była pozbawiona turbosprężarki a jej moc wynosiła 68 KM. Największy diesel miał 2,8 litra i wyposażony został w doładowanie, przez co jego moc wynosiła 127 KM. Po 2002 roku, najmniejszym silnikiem o zapłonie samoczynnym był 2-litrowiec z turbo o mocy 84 KM, a największa jednostka została wzmocniona do 146 KM.
III generacja Ducato pojawiła się w 2006 roku. Po raz kolejny inżynierom udało się obniżyć współczynnik oporu powietrza do poziomu Cx=0,31. Tym razem zrezygnowano z jednostek benzynowych na rzecz 3 diesli o różnych wariantach mocowych – 100, 120, 130 lub 157 KM. Gdy w 2011 roku Fiat przeszedł lifting, który spowodował że najsłabszy silnik został zastąpiony 2-litrowym motorem o mocy 115 KM. Oprócz tego podniesiono moc z 120 do 150 KM i dodatkowy, 3-litrowy diesel generował 180 KM.
W porównaniu do poprzedniej generacji, liczba dostępnych nadwozi była równie duża, lecz maksymalna ładowność wzrosła do 2 ton.
W 2014 roku na rynku zawitała IV generacja Fiata Ducato. Otrzymał on nowoczesny wygląd, choć sam kształt pozostał właściwie bez zmian. Na liście wyposażenia dodatkowego pojawiło się wiele bogatych opcji np. multimedialny ekran dotykowy, asystent ruszania pod górę czy system stabilności jazdy z funkcją przeciwdziałania dachowaniu. Pod maską pozostały same diesle o pojemności 2, 2.3 i 3 litrów i mocy odpowiednio 115, 130 lub 148 i 177 KM.
Głównym konkurentem Fiata Ducato jest m.in. Iveco Daily, Renault Master czy Mercedes Sprinter.