CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.694.322.10
Najdrożej4.794.954.592.34

Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane

8 kwi 14 19:05
Udostępnij
0
Skomentuj

Fiat Sedici i Suzuki SX4 przez długi czas były najtańszymi crossoverami na rynku. W przeciwieństwie do rumuńskiego Dustera niską cenę udało się uzyskać dzięki skromnemu wyposażeniu i niewielkim gabarytom, bez strat na jakości.

Utarło się, że samochody 4x4 to produkty dla bogatych. Nawet jeśli koszt zakupu nie jest przerażający (szczególnie w przypadku pojazdów używanych), to wydamy krocie na późniejszą eksploatację: paliwo, opony, naprawy, a nawet przeglądy. Musi tak być w przypadku pojazdów terenowych, które mają osobne mosty napędowe, skrzynie rozdzielcze itp. – już wymiana oleju pochłonie niezłą kwotę.

Zobacz wszystko na temat

Fiat Sedici vs Suzuki SX4 | Używane

Jeśli nie mamy wysokich oczekiwań odnośnie do terenowych możliwości, a priorytetem jest korzystna cena zakupu i eksploatacji, warto wybrać mniejsze auto. Ciekawą propozycją jest japońsko-włoska para: Suzuki SX4 i Fiat Sedici. Trzeba jednak pogodzić się z ograniczoną ilością miejsca i skromniejszym wyposażeniem. Auta są jednak nowoczesne i przyjemne w prowadzeniu.

Włoski silniki Fiata i projekt Giugiaro.

Zacznijmy od założeń konstrukcyjnych obu samochodów. Podobno firmy współpracowały ze sobą, jednak projekt bardziej należy przypisać Suzuki. To do Japończyków należy koncepcja, wykorzystują też własne silniki benzynowe. Produkcję umiejscowiono w węgierskiej fabryce Suzuki, projekt nadwozia zaś powierzono studiu Italdesign Giorgetto Giugiaro. Choć to włoska firma, nie jest zależna od Fiata. Wystarczy usiąść za kierownicą, by poczuć w aucie japoński klimat. Fiat dorzucił do projektu swoje silniki wysokoprężne – początkowo 1.9, później 2.0.

Dość wyraźnie różni się gama dostępnych wersji. Fiat, który miał przejąć około 30 proc. węgierskiej produkcji, poprzestał na dwóch silnikach i 5-drzwiowym crossoverze. Nazwa Sedici to nic innego niż 16, czyli wynik mnożenia 4x4. Szybko jednak okazało się, że należałoby dodać jeszcze model Otto (osiem), bo obok wersji „czteronapędowych” pojawiły się odmiany 2WD.

Suzuki przewidziało szerszą gamę wersji – obok silników 1.6 i diesla 1.9/2.0 wprowadzono benzynowe 1.5 i 2.0 oraz turbodiesla z PSA (1.6/90 KM). Pomyślało też o światowej ekspansji: SX4 były produkowane nie tylko na Węgrzech, lecz także w fabrykach w Japonii, Indiach, Chinach i Indonezji. Kolejny element odróżniający to debiut wersji sedan, która jednak występowała tylko jako 2WD i szybko zniknęła z oferty.

Nadwozia SX4 czy Sedici charakteryzują się ograniczoną pojemnością, wynikającą z niedużych gabarytów. Niewiele przestrzeni przewidziano nad głowami. Przy szerokości wnętrza z tyłu 1410 mm nie ma co myśleć o podróży w 5-osobowym składzie, nie jest to też pojazd dla osób słusznej postury. Jednak mniej wymagająca rodzina 2+2 czy tym bardziej single lub pary nie powinny narzekać na brak przestrzeni. Na pocieszenie pozostają wygodne fotele i przyzwoita jakość wykończenia. Nawet po kilku latach wnętrza nie atakują trzaskami i nie straszą odpadającymi elementami.

Wyposażenie zależy od modelu i rocznika.

Wyposażenie ściśle zależy od wariantu. W podstawowym nie było bogate, lecz manualna klimatyzacja oraz elektryka przednich szyb i lusterek to rozsądne minimum. W Fiatach w każdym aucie montowano cztery poduszki powietrzne (kurtyny w opcji z ESP lub bogatszych odmianach), Suzuki niektóre wersje wyposażało tylko w dwa airbagi, za to większość odmian – w sześć. Kupujący zainteresowani bogatym wyposażeniem powinni dokładnie omówić je ze sprzedającym, jako że raz to Fiat miał promocje na dobrze zaopatrzone warianty, innym razem bardziej opłacało się kupować takie w Suzuki.

Kolejna, niestety dość spora wada, to małe bagażniki. Kufer o pojemności 270 l to wielkość, której wstydziłaby się nawet część aut osobowych segmentu B, o kompaktach czy SUV-ach nie wspominając. Oczywiście nie ma ona większego znaczenia, jeśli jedynym zadaniem auta jest odwożenie dzieci do szkoły i jazda do pracy. Bagażnik jest taki sam w wersjach 4x4 i 2x4.

W modelu, który może mieć nawet osiem lat, istotne znaczenie ma trwałość blach nadwozia. Wnętrze zazwyczaj trzyma się przyzwoicie, od korozji wolna jest też karoseria. Niestety, rdzawe naloty pojawiają się na różnego rodzaju elementach podwozia: uchwytach tłumika, tylnej belce, śrubach itp. Na razie wprawdzie korozja nie wpływa jeszcze na funkcjonalność, ale za kilka lat odkręcenie śrub może zakończyć się fiaskiem.

Czytaj również:

Benzyniaki są pewne, ale diesle przyjemnie jeżdżą.

Nieco rozczarowują silniki. Naturalnym wyborem w przypadku aut, które mają zapewniać niskie koszty, jest benzyniak. Odmiana 1.6 w pierwotnej postaci ma 107 KM, nie porywa jednak ani dynamiką, ani spalaniem. Przy wyższych prędkościach jest ospała. Zestopniowanie skrzyni powoduje wzrost spalania – na trasie trzeba trzymać wysokie obroty. Nawet podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej trudno zmieścić się w 8 l/100 km, w mieście często będzie to ponad 10 l/100 km. Nie są to może fatalne wyniki, ale po tak małym i słabym aucie można oczekiwać lepszych.

Ciekawszym wyborem wydaje się odmiana 120-konna – jest nieco żwawsza i zauważalnie (ok. 0,5 l/100 km) oszczędniejsza. Podobnie jest w przypadku silników wysokoprężnych. Wóz z motorem 1.9 jeździ akceptowalnie, ale 2.0 – jeszcze lepiej. W tym przypadku zarówno dynamika (ok 10 s do setki podczas pomiarów), jak i spalanie (średnio ok. 6 l) mogą zadowolić. Fantastyczna jest elastyczność, auto przyspiesza bez oporów, nawet gdy silnik ma tylko nieco ponad 1000 obr./min!

Jednostka 2.0 ma też wady: pierwsza to wysokie ceny, druga – większe zagrożenie awaryjnością niż w przypadku sprawdzonej jednostki 1.9, a tym bardziej prostego (choć ze zmiennymi fazami rozrządu) japońskiego motoru benzynowego 1.6. Choć silniki Fiata nie szokują awaryjnością, przy większych przebiegach dadzą o sobie znać dieslowskie przywary, może też dojść np. do wycieku z pompy cieczy chłodzącej. Benzynowy silnik 1.6 ma trwały, łańcuchowy napęd rozrządu, w dieslach za napęd wałka odpowiada pasek (wymiana w 1.9, w ASO – 1300 zł).

Z dieslami była łączona skrzynia 6-biegowa Fiata, która pracuje dość hałaśliwie. Niestety, wymiana łożysk nie zawsze pomaga. Kłopoty z jednostką benzynową dotyczą zapalającej się czasem kontrolki silnika (potrzebna zmiana oprogramowania). ASO przestrzega też przed montażem instalacji LPG (nie wytrzymują zawory).

Czytaj również:

Historia modelu

Pierwsze wzmianki o parze Fiat Sedici/Suzuki SX4 pojawiły się w końcu 2005 r., ale oficjalnie zaprezentowano auta wiosną 2006 r. W Polsce w sprzedaży nieco wcześniej pojawiło się SX4, Sedici w salonach Fiata zawitało wczesną wiosną 2007 r. W Sedici w 2009 r. odnowiono gamę silników (1.6 wzmocniony do 120 KM, diesel 2.0 zamiast 1.9) oraz nieco zmieniono stylizację (bardziej zabudowany grill). W SX4 (również w 2009 r.) najpierw pojawił się diesel 1.6 (zniknął 1.9), później zrezygnowano z sedana, a następnie – wzorem Fiata – zaktualizowano benzynowy silnik 1.6 i wprowadzono 2.0 DDiS. Wkrótce potem z japońskich salonów zniknął wariant 1.6 DDiS. Sedici przeszło jeszcze lifting w 2011 r.

VIN

Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Foto: Auto Świat

Tabliczka znamionowa umieszczona jest w komorze silnika (patrząc z przodu – na nadkolu po lewej stronie). Numer VIN znajduje się w górnej części, na ścianie grodziowej (za silnikiem) i wskazuje na węgierską fabrykę Suzuki (początek taki sam w obydwu modelach – TSM). Niestety, informacje, jakie możemy uzyskać, są mało precyzyjne, zaś wiele popularnych dekoderów VIN dostępnych w internecie podaje wyłącznie ogólnikowe lub wręcz nieprawdziwe (!) dane (np. błędnie interpretuje moc silnika 1.6, rodzaj napędu – 2WD lub 4WD i liczby kontrolne). Po wiążące informacje warto zwrócić się więc do autoryzowanych stacji obsługi, najlepiej w obecności właściciela pojazdu.

Zdaniem specjalisty

Krzysztof Szymański ASO Suzuki PGD:Jakość crossovera Suzuki pozytywnie zaskakuje. Zdarzają się drobne usterki, np. zawieszenia przedniego, przeciętnie pracuje 6-biegowa skrzynia manualna, ale więcej jest pozytywów: to bardzo solidne silniki benzynowe (praktycznie bezusterkowe), trwała tylna belka czy układ przeniesienia napędu. Jedyna akcja serwisowa dotyczyła mocowania lusterek zewnętrznych. Warto podkreślić też akceptowalne koszty obsługi samochodu. Są one wyraźnie niższe niż w przypadku większych SUV-ów.

Podsumowanie

Trzeba mierzyć siły na zamiary. Jeśli ktoś oczekuje przestronności Outlandera, dynamiki BMW X3 i cen Dustera, to z pewnością poczuje się zawiedziony. W tym przypadku potrzeba kompromisów. W pierwszej kolejności należy zaakceptować ograniczoną przestrzeń w kokpicie i bagażniku. Nie ma też co oczekiwać jakości premium, ale warto wiedzieć, że w porównaniu z nieco tandetnym w środku Dusterem, Sedici i SX4 to normalne auta. Motor benzynowy 1.6 nie sprawdza się na trasie, może za to służyć do spokojnej jazdy miejskiej. Kto szuka wrażeń za kierownicą, niech wybierze naprawdę elastycznego diesla 2.0. Spory atut opisywanych modeli to ich akceptowalna trwałość (bardzo zbliżona bez względu na wybraną markę).

Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Foto: Auto Świat
Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane Foto: Auto Świat
Rocznik 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007
Sedici 1.6 4x4 Dynamic 30 600 27 600 25 300
Sedici 1.9 Mult. 4x4 Dynamic 33 100 28 300 25 900
Sedici 1.6 4x4 Emotion 48 900 45 100 39 900 36 800 33 700
Sedici 2.0 Mult. 4x4 Emotion 58 200 53 300 48 700 41 800 35 500
SX4 1.6 GS/Premium 4WD 35 500 31 800 28 600 25 700
SX4 1.6 DDiS Comfort 2WD 32 400 28 500
SX4 1.9 DDiS GS/Comfort 4WD 38 200 33 500 29 900 26 800
SX4 1.6 Comfort 4WD 49 400 44 000 39 200 34 500
SX4 2.0 DDiS Premium 4WD 54 800 48 700 42 800
SX4 1.6 GS/Premium sd 2WD 28 900 26 000

Dane techniczne1.6 VVT1.6 VVT*1.6 DDis1.9 DDis2.0 DDisSilnik/typbenzynowy, R4/M16Aturbodiesel, R4/DV6, 9HXturbodiesel, R4/D19AAturbodiesel, R4/D20ARozrząd/napęd/zasilanie16V/łańcuch/wielopunktowy16V/pasek/common rail8V/pasek/common rail16V/pasek/common railPojemność1586 cm31560 cm31910 cm31956 cm3Stopień sprężania10,5:111,0:118,0:118,0:116,5:1Moc maksymalna KM/obr./min107/5600120/600090/4000120/3500135/3500Maks. moment obr. Nm/obr./min145/4000156/4400215/1750280/2000320/1500Skrzynia biegów5-biegowa manualna5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.5-biegowa manualna6-biegowa manualna6-biegowa manualnaPrzełożeniaI 3,55; II 1,90; III 1,31; IV 0,97; V 0,82; R 3,25; osie 4,41man. I 3,55; II 1,90; III 1,31; IV 0,97; V 0,77; R 3,25; osie 4,24; aut. bd.I 3,54; II 2,05; III 1,29; IV 0,97; V 0,72; R 3,40; osie 3,82I 3,54; II 2,05; III 1,29; IV 0,97; V 0,72; VI 0,62; R 3,40; osie 3,82I 3,54; II 2,05; III 1,19; IV 0,88; V 0,70; VI 0,59; R 3,40; osie 3,82ReduktorbrakSystem napędutylko na przednią oś lub na przednią oś z automatycznie dołączaną sprzęgłem płytkowym tylną (100:0 do 50:50)tylko na przednią ośtylko na przednią oś lub na przednią oś z automatycznie dołączaną sprzęgłem płytkowym tylną (100:0 do 50:50)Karoseria/wsp. oporu powietrzasamonośna/bd.Zawieszenie przednie/ tylne/przekładnia kier.

niezależne, sprężyny śrubowe/półzależne, belka skrętna/zębatkowaHamulce przód/tyłtarczowe wentylowane/bębnowe po liftingu tarczowe lub bębnoweOpony205/60 R 16 (czasem 195/65 R 15)Zbiornik paliwa50 l (ze skrzynią aut. 45 l)Masa własna/ładowność*1190-1245/425-480 kg1200-1275/410-485 kg1225-1280/430-475 kg1325-1380/410-465 kg1350-1400/410-460 kgPrzyczepa hamowana/bez hamulców1200/400 kg*w wersji z automatyczną skrzynią moc 112 KM, moment 150 KM

Prędkość maksymalna man./aut. 170/– km/h 175/170 km/h 175/– km/h 180/– km/h 180/– km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h man./aut. 11,5/– s 11,5/– s 12,2/- s 11,2/– s 11,2/– s
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km man. 8,9/6,1/7,1 8,2/5,5/6,5 6,4/4,6/5,3 8,1/5,7/6,6 6,6/4,7/5,3
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km aut. 9,8/6,2/7,6
*dane producenta
Olej silnikowy/wymiana w tys. km 3,9 l, 5W-40/15 tys. km lub rok 3,8 l, 10W-30/15 tys. km 4,5 l, 5W-40/15 tys. km 4,4 l, 5W-30/15 tys. km
Olej w skrzyni biegów/wym. man. 2,0-2,5 l, 75W-90; aut. 5,8 l (produkt spec.)/wymiana co 45 tys. km lub co 3 lata; w aut. – co 165 tys. km
Olej w skrzyni rozdzielczej/wym. 0,6 l (80W-90)/kontrola i ewentualna wymiana
Olej w mostach/wym. przód: razem ze skrzynią, tył: 0,8 l (80W-90)/tył – tylko po pierwszych 15 tys. km
Układ chłodzenia/wym. 6,6 l/co 45 tys. km lub co 3 lata 6,5 l/co 45 tys. km lub co 3 lata
Cena* Sedici SX4
Filtr powietrza 150/55 97/55
Klocki hamulcowe (przednie, kpl.) 433/230 255/230
Sprzęgło kpl. (z wysprzęglikiem) 1834/875 1550/875
Amortyzatory przednie (kpl.) 1278/720 1239/720
Reflektor 822/285 913/285
Błotnik przedni 417/370 500/230
*dane wersji 1.6 z 2007 r. – org. (ASO)/zamiennik

Czytaj również:

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~mam urlop Użytkownik anonimowy
~mam urlop :
No photo ~mam urlop Użytkownik anonimowy
Uwaga na wersje 4x4 bez ESP! Automatyczne dołączenie napędu tylnego w trakcie jazdy po łuku morze być niebezpieczne...,
30 paź 16 14:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hun 42 Użytkownik anonimowy
~Hun 42 :
No photo ~Hun 42 Użytkownik anonimowy
Moje wozidło przeleciało 300,000 km w różnym terenie asfalt 70%, a 30% teren łącznie z ciężkim. Auto jeździ i gdyby miało o 200,000 km mniej to niema lepszego, oczywiście dla mnie.
17 gru 15 20:16 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
~Michał :
No photo ~Michał Użytkownik anonimowy
Brak informacji o wersjach z importu z USA/Kanady (2.0/143 KM i 2.0/150 KM ze skrzynią CVT) dostępnych w serwisach ogłoszeniowych.
5 paź 14 13:54 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Fiat Sedici/Suzuki SX4

Suzuki SX4 Silniki benzynowe: 1,5-2,0 l Silniki wysokoprężne: 1,6-2,0 l Moc: od 99 do 143 KM Nadwozie: 5-drzwiowe, zamknięte, sedan Na rynku: od 2006 zł Cena: wersje 4x4 od 25 tys. zł

Fiat Sedici kontra Suzuki SX4 | Używane (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego