Używana Honda CR-V III. Asfalt to jej żywioł

21 sty 15 09:28
Udostępnij
0
Skomentuj

Honda CR-V nigdy nie pretendowała do miana SUV-a o terenowych ambicjach. Przeciwnie, zawsze stawiała na wygodę i niezawodność.

Honda CR-V III - Historia modelu

Honda należała do pierwszych marek oferujących lekkie SUV-y – auta z uproszczonym napędem 4x4, nastawione przede wszystkim na wygodną jazdę po asfaltowych nawierzchniach. Taki samochód debiutował w 1995 r., ale na rynek europejski trafił dwa lata później.

W 1999 r. silnik wzmocniono ze 128 do 147 KM. Druga generacja pojawiła się w końcu 2001 r. (na rynku od 2002 r.) i przetrwała do końca 2006 r. Trzecia, opisywana generacja, na rynku była dostępna w latach 2006-2012.

Honda CR-V III - Asfalt to jej żywioł

Honda ma co prawda w swojej historii epizody związane z terenówkami (pod własną marką oferowała m.in. Discovery I), ale na szczęście nigdy nie próbowała udowadniać, że CR-V nadaje się do off-roadu. Model ten rywalizuje np. z Toyotą RAV4, a największe atuty Hondy to funkcjonalne wnętrze oraz dopracowana technika.

Wymiary, ładowność, zdolności terenowe Wymiary, ładowność, zdolności terenowe Foto: Auto Świat

Nadwozie (tylko pięciodrzwiowe) zbiera wyłącznie pozytywne oceny. Oferuje bardzo dużo przestrzeni – pasażerowie na tylnej kanapie na pewno nie będą narzekali na brak miejsca. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli pasażerowie zmieściliby się na kanapie we trójkę, to środkowe miejsce nie zapewni wygody.

Kolejne zalety: dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy, ergonomicznie rozmieszczone elementy obsługi, akceptowalne materiały wykończeniowe.

Można wprawdzie trafić na egzemplarze z manualną klimatyzacją i stalowymi felgami, ale większość ma raczej bogate wyposażenie z rozbudowanym audio, tempomatem, nierzadko skórzaną tapicerką, ksenonami i otwieranym dachem. W najlepszych wariantach są również systemy podnoszące bezpieczeństwo, czyli aktywne reflektory (pionowa i pozioma regulacja wiązki) czy układ dbający o ograniczenie skutków kolizji itp. Komplet poduszek powietrznych bądź system stabilizacji toru jazdy (też z przyczepą) należały do wyposażenia seryjnego.

Honda CR-V III - Bogate wyposażenie i obszerne wnętrze.

Silniki od zawsze były dumą Hondy. Również te z CR-V zasługują na uznanie. Jednostka benzynowa zapewnia nie tylko przyjemność z jazdy (dobra dynamika, nie najgorsza elastyczność), lecz także ma jeden z najniższych wyników spalania w klasie – średnio 8,5 l/100 km. To zasługa m.in. licznych prac zmierzających do obniżenia tarcia wewnętrznego jednostki.

Świetnie sprawdza się również diesel – pracuje płynnie i zapewnia dużo przyjemności, ale on z kolei nie jest wzorem oszczędności (średnie spalanie testowe to 7,5 l). Podwozie CR-V nawiązuje do sportowych tradycji Hondy, ale na szczęście nie odbija się to na komforcie jazdy.

Dlaczego zostało podkreślone to, że Honda nie nadaje się do terenu? To efekt powolnie działającego sprzęgła wielopłytkowego dołączającego tylną oś, niewielkiego prześwitu (realnie 170 mm), jak również słabego zabezpieczenia nadwozia i mechanizmów. Łatwo np. porysować zderzak czy wgiąć miskę olejową.

Lista potencjalnych usterek modelu CR-V jest niedługa. W dieslu przed liftingiem problemem okazywało się koło pasowe, które było narażone na działanie wody i soli, co odbijało się na trwałości. Honda przeprowadziła akcję montażu dodatkowych osłon, jednak wymiana koła to znaczny wydatek – ponad 2000 zł.

Honda CR-V III - Podstawa trwałości: fachowy serwis.

Przy dużych przebiegach (ponad 100 tys. km) zdarza się, że prawa półoś dostaje „bicia”. Szwankował też układ poziomowania ksenonów. Na przednim wahaczu umieszczono łącznik z czujnikiem, początkowo zespołu nie można było rozmontować (kosztował 1200 zł), w nowszej konstrukcji można wymienić sam łącznik za ok. 150 zł. Uszkodzeniu ulegał też przekaźnik od kompresora klimatyzacji.

Są też elementy warte pochwały – nie występuje problem zużytego koła dwumasowego i sprzęgła, wtryskiwacze (piezoelektryczne) przegrywają tylko w starciu z kiepskim paliwem, przypadki wymiany turbin można policzyć na palcach.

Również filtr cząstek stałych (standard w wersji 150 KM) nie należy do uciążliwych – przybieranie oleju to odosobnione przypadki. Warto zaznaczyć, że elementy osprzętu dieslowskiego po pierwsze – nie są wieczne i w końcu trzeba je wymienić (nie brakuje na rynku aut, które mają już przebieg kilkuset tysięcy km), po drugie – są nieodporne na niewłaściwe traktowanie.

Regularnego serwisu wymagają też skrzynie automatyczne (olej warto wymieniać częściej, niż sugeruje producent) i tylny dyferencjał – zaniedbanie wymiany oleju jest sygnalizowane hałasem, a konsekwencją są uszkodzenia.

Ceny używanych aut (wg Eurotaksu, w zł)
Rocznik 2012 2011 2010 2009 2008 2007
CRV 2.0 Comfort 54 400 48 800 46 400 39 600
CRV 2.0 Elegance 57 900 52 000 49 400 42 100
CRV 2.0 Executive Navi  67 800 60 800 57 800
CRV 2.0 S 67 500 62 400 56 000
CRV 2.0 Executive 83 400 77 100 69 300
CRV 2.2 i-CTDi Comfort 66 100 51 200 48 100 43 700
CRV 2.2 i-CTDi Executive 76 500 59 200 55 700 50 600
CRV 2.2 i-DTEC Comfort 82 000 75 800 68 300
CRV 2.2 i-DTEC Executive 97 600 90 100 81 200

Numer VIN

Numer VIN Numer VIN Foto: Auto Świat

VIN jest umieszczony w komorze silnika, na środkowej części przegrody czołowej oraz za szybą. Oznaczenia: znaki 1-3: oznaczenie kraju i producenta (SHS – Honda Wlk. Brytania, JHL – Hondy z Japonii, MRH – Tajlandia). Znaki 4-6: nadwozie, silnik i rodzaj napędu (RE5 – CR-V 2.0 4WD, RE3 – CR-V 2.4 2WD, RE4 – CR-V 2.4 4WD, RE6 – CR-V diesel). Znak 7: nadwozie i skrzynia (7 – kombi, man.; 8 – kombi, aut.); znak 8: poziom wyposażenia (od 2 do 8, im wyższa, tym auto bogatsze, np. 7 i 8 to Executive); znak 9: cyfra kontrolna (0). Znak 10: rok modelowy (wg oznaczeń ogólnych, 8 – 2008 r., 9 – 2009 r., A – 2010 r.); znak 11: zakład produkcyjny (U – Wlk. Brytania, C – Japonia, P – Tajlandia); znaki 12-17: numer seryjny.

Honda CR-V III - Technika.

Dopracowane rozwiązania

Samochód ma samonośną konstrukcję nadwozia. W crash teście EuroNCAP z 2007 r. zdobył 4 gwiazdki. Honda nie podaje współczynnika oporu powietrza (wiemy tylko, że obniżył się o 12 proc.).

Rozciągliwa stal stanowi 56 proc. konstrukcji (w poprzednim modelu 33,5 proc.), z czego 9 proc. przypada na wytrzymałą stal zastosowaną w elementach podłogi i belkach dachowych.

Nadwozie jest lżejsze o 28,7 kg. Zawieszenie wszystkich kół jest niezależne, większość aut wyposażono w system napędu 4x4 nazwany Real Drive 4WD – to system dwóch pomp, które rozpoczynają pracę w momencie uślizgu przednich kół.

Ceny części w zł*
Cena ASO Zamiennik
Filtr oleju/powietrza 50/93 16/65
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) 370/780 160/470
Sprzęgło (kpl., z łożyskiem) 1570 1170
Amortyzatory przednie (kpl.) 2000 680
Końcówka drążka kierowniczego zew. 246 65
Reflektor/błotnik przedni 2017/1599 540/115
*dane dla CR-V 2.0 z 2009 r.

Zaopatrzenie w eksploatacyjne części zamienne jest bardzo dobre – wiele rzeczy kupimy od ręki w ASO, nie ma też kłopotów z zamiennikami. W wielu przypadkach warto przejrzeć ofertę części używanych.

Zdaniem fachowca

Model CR-V, jeśli tylko będzie właściwie eksploatowany i serwisowany, przejedzie dziesiątki tysięcy kilometrów bez żadnej awarii. Problemy pojawią się np. przy zbyt agresywnej jeździe poza asfaltem czy też w dieslach, które będą jeździły na paliwie złej jakości.

Interesującym wyborem może być dwulitrowy motor benzynowy z rynku polskiego. W stosunku do zaleceń firmowych radzę zwiększyć częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach automatycznych oraz w tylnym dyferencjale.

Witold Łukasiewicz, serwis Honda Plaza

Technika, osiągi, eksploatacja. Technika, osiągi, eksploatacja. Foto: Auto Świat

Honda CR-V III - nasza opinia

Poprzednie generacje Hondy CR-V pozwoliły wyrobić sobie zdanie o tym aucie jako mało terenowym, za to z doskonale dopracowanym wnętrzem i bardzo niezawodnym. Taka jest też III generacja modelu. Terenowe możliwości CR-V kończą się blisko asfaltu, lecz wnętrze posłuży rodzinie.

Spodobają się zapewne liczne dodatki funkcjonalne (np. bagażnik z dodatkową półką), bogate wyposażenie (większość egzemplarzy) oraz pewne zachowanie się na asfalcie.

Pomimo kilku potencjalnych awarii eksploatacja samochodu nie powinna wiązać się z istotnymi wydatkami. Na uwagę zasługuje szczególnie dwulitrowa jednostka benzynowa, która jest oszczędna i prawie bezawaryjna.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
~Jan :
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
Komfort podróżowania i funkcjonalność lepsze niż w accordzie.
4 cze 15 11:11 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~hondziar Użytkownik anonimowy
~hondziar
No photo ~hondziar Użytkownik anonimowy
do ~Jan:
No photo ~Jan Użytkownik anonimowy
4 cze 15 11:11 użytkownik ~Jan napisał
Komfort podróżowania i funkcjonalność lepsze niż w accordzie.
Chyba nigdy nie jechałeś Accordem
25 mar 23:12
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dario Użytkownik anonimowy
~Dario :
No photo ~Dario Użytkownik anonimowy
2.0 150KM, benz.manual. Rodzinne podróże (rodzinka 2+2) stały się przyjemnością. Polecam samochód jako rodzinny.
24 cze 16 12:20 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Good Użytkownik anonimowy
~Good :
No photo ~Good Użytkownik anonimowy
"Można wprawdzie trafić na egzemplarze z manualną klimatyzacją i stalowymi felgami, ale większość ma raczej bogate wyposażenie z rozbudowanym audio, tempomatem, nierzadko skórzaną tapicerką, ksenonami i otwieranym dachem"
Bzdura z otwieranym dachem ? Chyba tylko z rynku amerykańskiego. W Europie tylko panorama.
8 sty 16 09:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
~ktoś :
No photo ~ktoś Użytkownik anonimowy
"Nieco zmieniony dizajn.."

dizajn !! Pewne słowa należy pisać tak..jak się je pisze a nie jak się mówi!!
30 sty 15 08:37 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
22%
78%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rodzina2+2 Użytkownik anonimowy
~rodzina2+2 :
No photo ~rodzina2+2 Użytkownik anonimowy
2.0 150KM automat - średnio 9/100km gazu do 11/100km Luksusowe warunki podróży i bezawaryjność. Polecam.
22 sty 15 18:59 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Adam Mikuła / newspix.pl

Prezentacja: Honda CR-V III

Silniki benzynowe: 2,0-2,4 l

Silniki wysokoprężne: 2,2 l

Moc: od 140 do 183 KM

Nadwozie: 5-drzwiowe, zamknięte

Na rynku: 2006-2012

Cena: od 40 tys. zł

Używana Honda CR-V III. Asfalt to jej żywioł (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego