CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów

8 lut 16 09:58
Udostępnij
0
Skomentuj

Opel Mokka to weteran segmentu. Ale Honda HR-V i Suzuki Vitara uzurpują sobie prawo do podważenia jego autorytetu. Czy słusznie?

Choć można by wskazać pionierów segmentu małych crossoverów (np. Opel Mokka), to nie ma on jednak jednego wzorca – oferta jest kolorowa i bardzo zróżnicowana. Weźmy na przykład Hondę HR-V. Klamka schowana w tylnym słupku sugeruje sportowego ducha. Pod blachą jednak tkwi zmyślna koncepcja przestrzeni. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, dzięki czemu siedziska tylnej kanapy składa się jak fotele w kinie. Można je postawić do pionu lub położyć na płask. Efekt: bagażnik jest wielki – ma pojemność aż 470 l!

Honda łączy walory vana ze sportowo urządzonym kokpitem. Siedzi się stosunkowo nisko (wysokość siedziska: 63 cm, mierzona od ziemi), w rękę łatwo wpada filigranowy lewarek zmiany biegów. Pierwsze wrażenie jest fajne, ale potem psuje je silnik. Warczy, niechętnie nabiera wysokich obrotów, a takich potrzebuje, bo maksymalną moc osiąga dopiero przy 6600 obr./min. Wolnossący motor potrafi być oszczędny i szczególnie w mieście okazuje się mniej zachłanny na paliwo niż turbodoładowane jednostki, ale na testowej trasie pozwolił sobie na 6,7 l/100 km – minimalnie więcej od downsizingowego 1.4 turbo w Suzuki.

Opel Mokka to rynkowy hit

Więcej radości z jazdy daje 120-konny diesel 1.6. Nie każdemu spodoba się za to charakter prowadzenia HR-V: zawieszenie jest dość sztywne, a układ kierowniczy – rozlazły. Podobną niekonsekwencję zauważyliśmy w systemie multimedialnym: ma dużo nowoczesnych funkcji, ale zawiłą obsługę.

Opel Mokka należy do starych wyjadaczy w tym młodym segmencie. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 4315 szt. tego modelu. Mokkę wyróżnia mocno pionowo ustawiona szyba czołowa, która powoduje, że w środku czujemy się trochę jak w vanie, a przed sobą mamy dobrze znany kokpit, niestety, przeładowany przyciskami. Są też jednak i plusy: tworzywa wykończeniowe robią tu najlepsze wrażenie, opcjonalne fotele AGR są rewelacyjne (dopłata: 1600 zł – warto) i tylko tu seryjnie otrzymuje się usługę zdalnego wsparcia (Opel OnStar).

Wysokie kompetencje Opel Mokka skrywa także pod maską. Ze swoim żwawym turbobenzyniakiem Mokka świetnie sobie radzi nie tylko w mieście, lecz także poza nim, podczas wyprzedzania lub na autostradzie. 18-calowe koła ładnie wyglądają na zdjęciach, jednak na co dzień istotnie obniżają komfort amortyzacji.

Z tyłu jest trochę ciasnawo, niewygodny w użyciu okazuje się także mechanizm składania tylnej kanapy: trzeba najpierw pionowo ustawić siedziska, potem wyjąć zagłówki i dopiero wtedy można położyć oparcia. To wszystko pokazuje, że Mokka, produkowana we współpracy z innymi markami koncernu General Motors w fabryce w Korei, z konstrukcyjnego punktu widzenia ma już swoje lata. Po zrównaniu wyposażenia okazała się najtańsza (93 500 zł).

Droższe o 2400 zł Suzuki Vitara błyszczy za to o rok dłuższym okresem ochrony. Nowy silnik turbobenzynowy jest dostępny tylko z topowym wyposażeniem S i może być łączony z napędem 4x4. Pod handlową nazwą „Allgrip” kryje się dołączany sprzęgłem wielopłytkowym napęd tylnej osi. Kierowca ma do wyboru 4 tryby jego pracy: Sport, Normal, Lock i Snow. Programy wpływają także na reakcję silnika na gaz i pracę układu ESP. System daje dużą przewagę zimą, ale wcale nie jest tak chętnie wybierany w tej klasie aut.

Suzuki Vitara - silnik boosterjet jest fajny

Z większą radością potencjalni klienci Suzuki Vitary powitają zapewne nowy silnik o obiecującej nazwie „Boosterjet”. To bardzo przytomna, żwawa i kulturalnie pracująca 4-cylindrowa jednostka, która urozmaica paletę, dotychczas składającą się w Polsce wyłącznie z wolnossącego 1.6 o mocy 120 KM. Nowy motor gwarantuje świetną dynamikę, ale jest ona okupiona wysokim spalaniem: „dyszkę na sto” Boosterjet połyka ze smakiem.

Suzuki Vitara wiele zyskało dzięki Boosterjetowi, jednak w kabinie to wciąż „bardzo daleki wschód”. Tworzywa wykończeniowe są twarde, gdzieniegdzie widać niczym nieosłonięte wkręty, ale za to obsługa jest prosta, przestronność w obu rzędach siedzeń dobra, a wyposażenie – bogate.

Suzuki jako jedyne ma seryjną kolanową poduszkę powietrzną i adaptacyjny tempomat. Jego zawieszenie połyka większość grzechów drogowców, układ kierowniczy jest raczej z gatunku tych wyluzowanych – do szybkiego pokonywania zakrętów Vitara tak samo się nie nadaje, jak Mokka i HR-V, choć jest o prawie 160 kg lżejsza od Opla.

Nasza opinia

Weteran sobie poradził ale było bardzo, bardzo blisko. Suzuki Vitara traci do Opla Mokki tylko 1 punkt. Ogromny postęp Vitara zawdzięcza swojemu silnikowi – elastycznemu, cichemu i najoszczędniejszemu w tym starciu. Z wolnossącym 1.6 pod maską Suzuki nie miałoby tu szans. Honda HR-V dzielnie walczy w kategorii nadwozia, rozplanowanie wnętrza robi duże wrażenie. Z racji słabego hamowania na zimno i ospałego silnika traci cenne punkty, których nie udało się już nadrobić nawet wygraną w dziedzinie kosztów. Walka jest wyrównana, ale różnice się odczuwa. Mokkę mimo ciasnego tyłu kabiny i najmniejszego bagażnika najlepiej się prowadzi, do tego ma najlepsze fotele, świetnie hamuje i najmniej kosztuje.

Dane techniczne

Opel Mokka Suzuki Viatara Honda HR-V
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1373 1498
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/4900 140/5500 130/6600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/1850 220/1500 155/4600
Prędkość maksymalna (km/h) 196 200 192
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni 4x4 przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 356-1372 375-1120 470-1533
Opony testowanego auta 215/55 R 18 215/55 R 17 215/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 47 50
Emisja CO2 (g/km) 145 127 134
Czynnik układu klimatyzacji R134a R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4278/1777/1658 4175/1775/1610 4294/1772/1605
WYNIKI TESTU
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s 3,2 s
0-100 km/h 9,5 s 8,9 s 10,2 s
0-130 km/h 15,4/26,9 s 13,9/23,1 s 16,4/28,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,6/13,4 s (na 4./5. biegu) 6,8/8,9 s (na 4./5. biegu) 10,0/13,6 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h 14,2/19,8 s (na 5./6. biegu) 9,3/12,0 s (na 5./6. biegu) 14,7/20,7 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1378/450 kg 1221/509 kg 1293/497 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 59/41 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,2/11,1 m 11,4/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 36,2 m 38,7 m
ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 34,9 m 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A) 61 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 67 dB (A) 67 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 72 dB (A) 73 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 720 km 710 km 745 km
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (60)

No photo
No photo ~Manx Użytkownik anonimowy
~Manx :
No photo ~Manx Użytkownik anonimowy
Mocca to senior hahahahahah a Vitara to co ? dzieciuch ? Bosze ale wiedza u pana reudoktorusia aż mnie powaliło :)
Kiedy pierwsza Vitara zjechała z taśmy to o takim Fordzie jeszcze nikt nie myślał. która to już generacja Vitary ? Czwarta, czy piąta ?
fakt , dawniej to było super dzielne auto terenowo szosowe a ostatnio zrobił się z tego niemrawy w terenie SUV ale mimo wszystko tradycja istnieje . No ale trochę tu luźniutko w wyborze, bo jest jakby jeszcze inna firma od dawna produkująca uterenowione SUVy o bardzo dobrych parametrach jazdy w każdych warunkach. Otóż, żaden z tych samochodzików nie wytrzyma konkurencji w jeździe sprawnościowej z autem koreańskiej firmy Ssang Yong Korando mającym dwu litrowy silnik MB CDI , napęd na 4 i odpowiednie kąty najazdu i zjazdu. Niegdyś Vitara mogłaby z nim konkurować ale nowy model raczej by sobie w terenie nie poradził tak, jak Korando. I w tym sęk, że współczesne SUVy to takie nieco wyższe ni to kombi ni kompakt ? Nie wiadomo do czego ? Moda zabiła prawdziwe uniwersalne wszędobylskie samochody. Niewiele firm utrzymuje jeszcze tradycję prawdziwych małych SUVów.- szkoda.
16 lut 16 01:42 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~slav Użytkownik anonimowy
~slav :
No photo ~slav Użytkownik anonimowy
Porównać trzeba było te samochody z silnikami 1.6 ale bez turbo- przecież i opel i suzuki też takie mają w ofercie. Wtedy można porównywać je do hondy 1,5. I byłoby uczciwie.Tu jak zwykle wygrywa "niemiec" ale po kilku latach użytkowania okazuje sie ,ze honda jest najlepsza-bo trawle materiały,bezawaryjny silnik i elektronika .Test generalnie żenada moim państwo. Róbcie coś swojego a nie przepisujcie od niemiaszków-bez urazy by nie być posądzonym o mowę nienawiści.
14 lut 16 21:46 | ocena: 91%
Liczba głosów:65
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adam Słodowy Użytkownik anonimowy
~Adam Słodowy :
No photo ~Adam Słodowy Użytkownik anonimowy
Co za idiotyczne porównanie najdroższych wersji,żenada,test nastawiony z góry na niemiecki pseudo crossower.
Porównajcie najtańsze bądz te ze średniej półki cenowej,opel nie ma połowy tego co konkurencja albo w dodatkowo płatnych pakietach.Ten pseudo test to kpina.Suzuki nie było by złe gdyby nie tandetny do bólu plastik wewnątrz,latem na słońcu po prostu w nim śmierdzi!!
Ważne kryterium które nie było brane pod uwagę,niezawodność,tu króluje honda.Opel ...wiadomo,szkoda komentować.
11 lut 16 18:04 | ocena: 82%
Liczba głosów:68
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mrol Użytkownik anonimowy
~Mrol :
No photo ~Mrol Użytkownik anonimowy
Zadanie dla pana redaktorka - uwalić Japończyka a wycisnąć w górę Niemca. Test wybrano tendencyjnie bo zarówno na śliskiej nawierzchni , jak i mocno zaśnieżonej a także w na piaszczystej drodze lub błotnistej żadne z tych aut nie mogłoby stanąć w szranki z Vitarą - całkowity brak skali porównawczej. Vitara jest autem uniwersalnym , które wytrzyma konkurencję z Fordem i Hondą na asfaltach ale zdeklasuje je na drodze trudnej - i to jest zaleta, która stawia ją zdecydowanie na pierwszej pozycji. Co do silnika Vitary - fakt ma łańcuch rozrządu całkiem nowej, wielopłytkowej konstrukcji, zębaty a nie oczkowy i to wróży długą eksploatację - bo w poprzednich silnikach łańcuchy wytrzymywały góra 100 tyś km . Ale ten silnik niecałe 1,4 l ? Najlepiej w Vitarze sprawdzał się silnik 2,0 16V 140 KM - teraz jest od kosiarki z turbo - cholerna moda . Wolałbym tamten poprzedni 2,0 l ale z turbo bo autko mogłoby mieć ze 200 KM .Ale nawet wolnossący 2,0 16V wytrzymałby konkurencję z tymi małymi turbo bijąc je nie tyle mocą, bo podobna, co elastycznością. Wszystko idzie ku jednorazówkom.marne czasy nadchodzą. Za 20 lat będą auta z silnikami 50 ccm od motorowerów z super hiper turbo o mocy 200 KM i co 20 tyś wymiana silnika . :) Badziew i tyle.
16 lut 16 02:10 | ocena: 78%
Liczba głosów:18
78%
22%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kultowo Użytkownik anonimowy
~kultowo :
No photo ~kultowo Użytkownik anonimowy
Wież że ściągacie wszystko z AutoBilda ale bez przesady..
Redaktor pewnie ma swój rozum i nie jest mu wstyd się pod tym podpisać?
Gdzie Honda a gdzie Opel..
Mokka to fajne auto ale to już przesada...
Dobrze że nie daliście Skode Rapid w Scoucie bo by VAG wygrał...

żenada :S

11 lut 16 13:46 | ocena: 91%
Liczba głosów:56
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cox Użytkownik anonimowy
~Cox :
No photo ~Cox Użytkownik anonimowy
Zapomnieliscie dopisac o tym syfiatym czynniku chlodniczym, ktory Suzuki pakuje do ukladu klimatyzacji. Zycze powodzenia przy ewentualnej wymianie uzupelnianiu itp., tnz. pelnego portfela. A druga rzecz, to poczytajcie sobie co sie dzieje w przypadku rozszczelnienia sie tego ukladu w czasie np. wypadku. Jesli zalezy komus na zyciu..
15 lut 16 15:53 | ocena: 82%
Liczba głosów:17
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MyCar Użytkownik anonimowy
~MyCar :
No photo ~MyCar Użytkownik anonimowy
W oryginale tego tekstu (AutoBild) porównanie wygrała Vitara:
http://www.autobild.de

Poza tym, Suzuki jest w wersji 2WD i 4WD. Dlaczego wybrali droższą? Żeby przegrała w kategorii kosztów. Tendencyjne to wszystko i tyle.
15 lut 16 23:00 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lucky Użytkownik anonimowy
~Lucky
No photo ~Lucky Użytkownik anonimowy
do ~Adam Słodowy:
No photo ~Adam Słodowy Użytkownik anonimowy
11 lut 16 18:04 użytkownik ~Adam Słodowy napisał
Co za idiotyczne porównanie najdroższych wersji,żenada,test nastawiony z góry na niemiecki pseudo crossower.
Porównajcie najtańsze bądz te ze średniej półki cenowej,opel nie ma połowy tego co konkurencja albo w dodatkowo płatnych pakietach.Ten pseudo test
No to której dokładnie połowy nie ma Opel, a którą ma konkurencja? Nie rozumiesz, dlaczego porównuje się bogatsze wersje? Powód jest bardzo prosty. Ze względu na bardzo silną konkurencję w poszczególnych segmentach, bazowe wersje poszczególnych marek mają (w pewnym uproszczeniu) identyczne wyposażenie. Większe różnice zaczynają się właśnie wówczas, gdy zaczynasz auto doposażać. I dlatego też do porównań bierze się auta doposażone, bo wtedy właśnie wychodzą, czasem bardzo istotne różnice w cenach.
15 lut 16 16:00 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~XxX Użytkownik anonimowy
~XxX :
No photo ~XxX Użytkownik anonimowy
sadzac po zdjeciu to pan "redaktor"ma z 16 lat i mokka ktora moze z 5 lat jest na rynku to wetewran - gratulacje wiedzy..
15 lut 16 18:52 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~TheD Użytkownik anonimowy
~TheD :
No photo ~TheD Użytkownik anonimowy
Mokka weteran?! Suzuki Vitara jest znany i doceniany od dziesięcioleci! Honda HRV I generacji byl prekursorem SUV'a! Ach drogie Panie redaktorze...
8 lut 16 23:17 | ocena: 87%
Liczba głosów:53
87%
13%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Bild

Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów

SUV Opla to weteran segmentu. Ale Honda HR-V i Suzuki Vitara uzurpują sobie prawo

do podważenia jego autorytetu. Czy słusznie?

Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów (slajd 1 z 34)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Bild