Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów

8 lut 16 09:58

Opel Mokka to weteran segmentu. Ale Honda HR-V i Suzuki Vitara uzurpują sobie prawo do podważenia jego autorytetu. Czy słusznie?

Udostępnij
0
Skomentuj

Choć można by wskazać pionierów segmentu małych crossoverów (np. Opel Mokka), to nie ma on jednak jednego wzorca – oferta jest kolorowa i bardzo zróżnicowana. Weźmy na przykład Hondę HR-V. Klamka schowana w tylnym słupku sugeruje sportowego ducha. Pod blachą jednak tkwi zmyślna koncepcja przestrzeni. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, dzięki czemu siedziska tylnej kanapy składa się jak fotele w kinie. Można je postawić do pionu lub położyć na płask. Efekt: bagażnik jest wielki – ma pojemność aż 470 l!

Honda łączy walory vana ze sportowo urządzonym kokpitem. Siedzi się stosunkowo nisko (wysokość siedziska: 63 cm, mierzona od ziemi), w rękę łatwo wpada filigranowy lewarek zmiany biegów. Pierwsze wrażenie jest fajne, ale potem psuje je silnik. Warczy, niechętnie nabiera wysokich obrotów, a takich potrzebuje, bo maksymalną moc osiąga dopiero przy 6600 obr./min. Wolnossący motor potrafi być oszczędny i szczególnie w mieście okazuje się mniej zachłanny na paliwo niż turbodoładowane jednostki, ale na testowej trasie pozwolił sobie na 6,7 l/100 km – minimalnie więcej od downsizingowego 1.4 turbo w Suzuki.

Opel Mokka to rynkowy hit

Więcej radości z jazdy daje 120-konny diesel 1.6. Nie każdemu spodoba się za to charakter prowadzenia HR-V: zawieszenie jest dość sztywne, a układ kierowniczy – rozlazły. Podobną niekonsekwencję zauważyliśmy w systemie multimedialnym: ma dużo nowoczesnych funkcji, ale zawiłą obsługę.

Opel Mokka należy do starych wyjadaczy w tym młodym segmencie. W minionym roku w Polsce zarejestrowano 4315 szt. tego modelu. Mokkę wyróżnia mocno pionowo ustawiona szyba czołowa, która powoduje, że w środku czujemy się trochę jak w vanie, a przed sobą mamy dobrze znany kokpit, niestety, przeładowany przyciskami. Są też jednak i plusy: tworzywa wykończeniowe robią tu najlepsze wrażenie, opcjonalne fotele AGR są rewelacyjne (dopłata: 1600 zł – warto) i tylko tu seryjnie otrzymuje się usługę zdalnego wsparcia (Opel OnStar).

Wysokie kompetencje Opel Mokka skrywa także pod maską. Ze swoim żwawym turbobenzyniakiem Mokka świetnie sobie radzi nie tylko w mieście, lecz także poza nim, podczas wyprzedzania lub na autostradzie. 18-calowe koła ładnie wyglądają na zdjęciach, jednak na co dzień istotnie obniżają komfort amortyzacji.

Z tyłu jest trochę ciasnawo, niewygodny w użyciu okazuje się także mechanizm składania tylnej kanapy: trzeba najpierw pionowo ustawić siedziska, potem wyjąć zagłówki i dopiero wtedy można położyć oparcia. To wszystko pokazuje, że Mokka, produkowana we współpracy z innymi markami koncernu General Motors w fabryce w Korei, z konstrukcyjnego punktu widzenia ma już swoje lata. Po zrównaniu wyposażenia okazała się najtańsza (93 500 zł).

Droższe o 2400 zł Suzuki Vitara błyszczy za to o rok dłuższym okresem ochrony. Nowy silnik turbobenzynowy jest dostępny tylko z topowym wyposażeniem S i może być łączony z napędem 4x4. Pod handlową nazwą „Allgrip” kryje się dołączany sprzęgłem wielopłytkowym napęd tylnej osi. Kierowca ma do wyboru 4 tryby jego pracy: Sport, Normal, Lock i Snow. Programy wpływają także na reakcję silnika na gaz i pracę układu ESP. System daje dużą przewagę zimą, ale wcale nie jest tak chętnie wybierany w tej klasie aut.

Suzuki Vitara - silnik boosterjet jest fajny

Z większą radością potencjalni klienci Suzuki Vitary powitają zapewne nowy silnik o obiecującej nazwie „Boosterjet”. To bardzo przytomna, żwawa i kulturalnie pracująca 4-cylindrowa jednostka, która urozmaica paletę, dotychczas składającą się w Polsce wyłącznie z wolnossącego 1.6 o mocy 120 KM. Nowy motor gwarantuje świetną dynamikę, ale jest ona okupiona wysokim spalaniem: „dyszkę na sto” Boosterjet połyka ze smakiem.

Suzuki Vitara wiele zyskało dzięki Boosterjetowi, jednak w kabinie to wciąż „bardzo daleki wschód”. Tworzywa wykończeniowe są twarde, gdzieniegdzie widać niczym nieosłonięte wkręty, ale za to obsługa jest prosta, przestronność w obu rzędach siedzeń dobra, a wyposażenie – bogate.

Suzuki jako jedyne ma seryjną kolanową poduszkę powietrzną i adaptacyjny tempomat. Jego zawieszenie połyka większość grzechów drogowców, układ kierowniczy jest raczej z gatunku tych wyluzowanych – do szybkiego pokonywania zakrętów Vitara tak samo się nie nadaje, jak Mokka i HR-V, choć jest o prawie 160 kg lżejsza od Opla.

Nasza opinia

Weteran sobie poradził ale było bardzo, bardzo blisko. Suzuki Vitara traci do Opla Mokki tylko 1 punkt. Ogromny postęp Vitara zawdzięcza swojemu silnikowi – elastycznemu, cichemu i najoszczędniejszemu w tym starciu. Z wolnossącym 1.6 pod maską Suzuki nie miałoby tu szans. Honda HR-V dzielnie walczy w kategorii nadwozia, rozplanowanie wnętrza robi duże wrażenie. Z racji słabego hamowania na zimno i ospałego silnika traci cenne punkty, których nie udało się już nadrobić nawet wygraną w dziedzinie kosztów. Walka jest wyrównana, ale różnice się odczuwa. Mokkę mimo ciasnego tyłu kabiny i najmniejszego bagażnika najlepiej się prowadzi, do tego ma najlepsze fotele, świetnie hamuje i najmniej kosztuje.

Dane techniczne

Opel Mokka Suzuki Viatara Honda HR-V
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1364 1373 1498
Moc maksymalna (KM/obr./min) 140/4900 140/5500 130/6600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/1850 220/1500 155/4600
Prędkość maksymalna (km/h) 196 200 192
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni 4x4 przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 356-1372 375-1120 470-1533
Opony testowanego auta 215/55 R 18 215/55 R 17 215/55 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l) 52 47 50
Emisja CO2 (g/km) 145 127 134
Czynnik układu klimatyzacji R134a R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4278/1777/1658 4175/1775/1610 4294/1772/1605
WYNIKI TESTU
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s 3,2 s
0-100 km/h 9,5 s 8,9 s 10,2 s
0-130 km/h 15,4/26,9 s 13,9/23,1 s 16,4/28,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,6/13,4 s (na 4./5. biegu) 6,8/8,9 s (na 4./5. biegu) 10,0/13,6 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h 14,2/19,8 s (na 5./6. biegu) 9,3/12,0 s (na 5./6. biegu) 14,7/20,7 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1378/450 kg 1221/509 kg 1293/497 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 59/41 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,5 m 11,2/11,1 m 11,4/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,1 m 36,2 m 38,7 m
ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 34,9 m 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 61 dB (A) 61 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A) 67 dB (A) 67 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 72 dB (A) 73 dB (A)
Spalanie testowe 7,2 l/100 km 6,6 l/100 km 6,7 l/100 km
Zasięg 720 km 710 km 745 km
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Japonia kontra Mokka - porównanie małych SUV-ów (slajd 1 z 34)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego