Reduktor to po prostu dodatkowa przekładnia, umieszczona za "podstawową" skrzynią biegów, sterowana całkowicie odrębnym układem. Działa dokładnie tak,jak poszczególne przełożenia w skrzyni biegów - jego zadaniem jest redukcja ilości obrotów i wzrost momentu obrotowego. Dlaczego więc nie dodać po prostu jednego przełożenia? Ponieważ reduktor jest urządzeniem umieszczonym na zewnątrz skrzyni i wszystkie dostępne w niej przełożenia mnoży razy 2. Zamiast np. 5 biegów, mamy aż 10. Podstawowy "zestaw", określany jako drogowy lub np. szybki (High) służy do jazdy po asfalcie, dodatkowy (niski - Low) - w terenie. Oczywiście w pewnym zakresie prędkości biegi będą się nakładały (w przybliżeniu 60 km/h osiągniemy na 2 biegu wysokim, lub 4 zredukowanym). Najczęściej podawanym i najważniejszym parametrem reduktora jest przełożenie. Im większe, tym auto będzie miało więcej siły na kołach, ale będzie wolniejsze. W samochodach seryjnych najwięcej ma Wrangler Rubicon (4,0:1). Na rynku tuningowym spotkamy dużo przełożeń osiągających nawet 7:1. Najmniejsze przełożenia stosuje z kolei Subaru. Ponieważ samochody tei tak nie są terenowe, dodatkowe biegi traktować można np. jako pomoc przy holowaniu przyczep. W jakich warunkach używać reduktora? Możemy spotkać dwie szkoły. Jedna mówi, że zawsze kiedy podróżujemyw terenie, inna zawęża użycie do pokonywania tylko trudniejszych partii. My radzimy używać go w terenie, gdy przewidujemy jazdę ze stosunkowo niskimi prędkościami (do około 50 km/h) - dzięki temu mamy więcej biegów do wykorzystania. Ograniczeniem w wykorzystaniu może być zasada działania. Choć reduktor pracuje całkowicie niezależnie od przedniego napędu,żeby nie prowadzić do przeciążeń, można go używać tylko w trybie 4x4. W autach ze sztywno dołączaną przednią osią ogranicza to możliwość np. holowania innego auta w górach, na asfalcie z użyciem reduktora. Pamiętajmy, że aby załączyć reduktor w większości aut trzeba się zatrzymać. Tylko nieliczne mają synchronizatory i umożliwiają "zapięcie" niskiego przełożenia w czasie wolnej jazdy. Coraz więcej reduktorów konstruowanych jest jako przekładnia planetarna. Wcześniej stosowano klasyczne układy kół zębatych (jak na rysunkach).W praktyce nie ma to jednak większego znaczenia.
Jak działa reduktor?
Niektórzy obecność reduktora w samochodzie traktują jako znak jego przynależności do grona "prawdziwych" terenówek. Czy rzeczywiście tak wyraźnie poprawia off-roadowe możliwości?