CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.253.381.72
Średnio4.534.724.442.26
Najdrożej4.965.094.782.49

Jak działają sprzęgiełka piast

1 wrz 08 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Podczas jazdy w terenie najlepiejsprawdzają się najprostsze rozwiązania - to samo dotyczy sprzęgiełek umieszczonych w piastach kół. Sterowane manualnie są tańsze i trwalsze

Jakie zadania mają sprzęgiełka piast? Pozwalają odłączyć koła przednie od półosi, dzięki czemu - gdy nie korzystamy z napędu 4x4 - koła nie poruszają półosiami i przednim wałem napędowym. Zmniejsza się hałas, w pewnym stopniu (ale trudnym do zaobserwowania) ma to również wpływ na zużycie paliwa. Innym sposobem odłączenia kół od wału napędowego jest rozpięcie jednej z półosi, ale to zupełnie inne rozwiązanie. Wynika z tego, że sprzęgiełka spotkamy wyłącznie w autachz dołączanym napędem przednim. Ale również nie we wszystkich- wiele modeli ma po prostu półosie sztywno połączone z piastą, które kręcą się cały czas. Dobre wyważenie sprawia, że teraz nie jest to już rozwiązanie szczególnie dokuczliwe. Zresztą obecnie większość modeli dysponuje już napędem stałym lub dołączaną automatycznie tylną osią. Dlatego rynek sprzęgiełek powoli się kurczy - ogranicza się do wąskiego grona modeli typowo terenowych oraz starszych aut z lat 90. Na które sprzęgiełka - manualne czy automatyczne - się zdecydować? Do jazdy w terenie zdecydowanie lepsze są manualne. Wymagają co prawda ręcznej obsługi (pamiętajmy o uruchomieniu ich przed wjazdem w teren!), ale dają pewność, kiedy napęd jest załączony, a kiedy nie. Jeśli często poruszamy się poza asfaltem można pozostawić je na stałew pozycji "Lock" i tylko odłączać napęd w kabinie. Półosie i wał będą się cały czas obracać. Sprzęgiełka kosztują około 600-700 zł za sztukę (chromowane droższe o 50 zł). Automatyczne sprzęgiełka są bardziej delikatne. Zapinają się, gdy samochód z włączonym napędem rusza do przodu. Ponieważ aby je rozłączyć, trzeba wykonać kołem 2-3 obroty do tyłu (cofnąć), może się zdarzyć, że stanie się to w trakcie manewrowania w terenie, co zwiększa prawdopodobieństwo ugrzęźnięcia. Poza tym kosztują około 1500 zł. Czasem zdarzają się odmienne konstrukcje. Daewoo i SsangYongi mają np. sprzęgiełka sterowane podciśnieniowo. To wygodne rozwiązanie, ale może je unieruchomić nawet mała nieszczelność instalacji pneumatycznej. Chociaż praktycznie wszystkie sprzęgiełka działają na takiej samej zasadzie, musimy kupować produkt przeznaczony do naszego modelu. Różnice dotyczą ilości i rozstawu śrub mocujących,a także wieloklinu półosi, z którym współpracują sprzęgiełka. Często możemy też założyć sprzęgiełka do auta, które takich nie miało. Sprawdźmy jednak, czy np. felgi mają właściwe otwory. W trakcie eksploatacji sprzęgiełka nie wymagają obsługi. Po prostu montujemy i zapominamy o nich. Nie smarujemy ich, a już pod żadnym pozorem nie pakujemy do środka smaru stałego - to najprostszy sposób na zakłócenie pracy sprężyny sterującej. Ponieważ praktycznie w ogóle nie ma części zamiennych, w przypadku uszkodzenia trzeba wymienić je w całości. Zaleca się, żeby (szczególniew przypadku sprzęgiełek automatycznych) na jednej osi były produkty tej samej firmy, co zagwarantuje taką samą charakterystykę pracy. Może się okazać, że w ogóle nie dokupimy pojedynczego elementu a jedynie pary.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~air Użytkownik anonimowy
~air
No photo ~air Użytkownik anonimowy
do ~Paweł:
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
27 lut 19:09 użytkownik ~Paweł napisał
Mam pytanie, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Sprzęgiełka są głównie z autach z dołączanym napędem przednim np. Isuzu Trooper.
Czy wrzucając napęd 4H lub 4L nie włączamy już napędu na 4 koła? Trzeba jeszcze sprzęgiełkami?
tak, trzeba sprzęgielkami
9 wrz 15:30
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
~Paweł :
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
Mam pytanie, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałem. Sprzęgiełka są głównie z autach z dołączanym napędem przednim np. Isuzu Trooper.
Czy wrzucając napęd 4H lub 4L nie włączamy już napędu na 4 koła? Trzeba jeszcze sprzęgiełkami?
27 lut 19:09
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej