CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Jak przygotować auto do offroadu?

29 sie 12 10:41
Udostępnij
0
Skomentuj
Jak przygotować auto do offroadu? Jak przygotować auto do offroadu? Foto: Auto Świat

Wyjazd w teren potrafi być miłą przygodą. Jednak równie dobrze może stać się udręką, jeśli udamy się tam nieodpowiednim autem. Podpowiadamy, co powinien wiedzieć każdy debiutant offroadu

Przygodę z offroadem trzeba zacząć od wyboru odpowiedniego auta. To co sprawdza się na asfalcie, nie zawsze jest dobre w terenie. Jeśli nasze wypady ograniczą się do jazdy po szutrowych trasach, wystarczy jeden z popularnych SUV-ów. Jednak gdy zapragniemy spróbować bardziej ambitnej jazdy terenowej, okaże się, że przeciętny SUV się wówczas nie sprawdza, nie można go też do tego przystosować (poza kilkoma wyjątkami, np. Jeep Grand Cherokee).

Auto z napędem 4x4 może być czymś więcej niż tylko bezpiecznym środkiem transportu

Dzięki niemu można znaleźć się bliżej natury, odwiedzić niezwykłe miejsca i zobaczyć zapierające dech w piersiach widoki. Żeby tego doświadczyć, nie trzeba wiele. Do amatorskiej, rekreacyjnej jazdy, której głównym celem będzie poruszanie się po nieutwardzonych drogach, wystarczy każde auto z powiększonym prześwitem i napędem na wszystkie koła. Jeśli jednak chcielibyśmy poczuć smak większych przygód, pokonując błoto po kolana czy rwące, kamieniste strumienie, a w przyszłości np. wziąć udział w amatorskim rajdzie terenowym, musimy postarać się o bardziej wytrzymałe auto – w tym przypadku typowy SUV się nie sprawdzi.

Auta tego typu, chociaż nazywane są często potocznie terenówkami, zaprojektowano przede wszystkim do jazdy po asfalcie

Problem w tym, że układ napędowy przeciętnego SUV-a nie jest dostosowany do ciągłego napędzania wszystkich kół – zazwyczaj standardowo napęd przekazywany jest na oś przednią, a tylko chwilowo, dopiero w momencie utraty przyczepności przednich kół, dołączana jest oś tylna. W typowym SUV-ie służy do tego automatycznie załączane sprzęgło wielotarczowe, które niestety, podczas długiej walki z błotem może się spalić.

Dodatkowo, jeśli auto nie ma reduktora, w trakcie zmagań z przeszkodami terenowymi bardzo łatwo można spalić główne sprzęgło. Jeśli taki „utopiony” samochód trzeba wyrwać z błota, pojawia się kolejny problem. Typowy SUV ma samonośną konstrukcję nadwozia, które jest lekkie, ale nie tak wytrzymałe, jak nadwozie osadzone na ramie – podczas wyciągania auta z błota można je łatwo zdeformować.

W trudnym terenie niezbędne są też mechanizmy różnicowe na osiach z możliwością blokowania, których w autach rekreacyjnych nie ma – w niektórych można jedynie blokować centralne sprzęgło.

Wybór modelu auta w oparciu o konstrukcję nadwozia i układu napędowego musi więc być powiązany z przewidywanym sposobem eksploracji terenu. Niestety, ideału nadającego się do codziennej jazdy po szosie, a zarazem doskonałego w zmaganiach z trudnym terenem, nie ma.

Ponadto każde seryjne auto warto wyposażyć w kilka akcesoryjnych dodatków

Ich koszt i liczba zależą oczywiście również od tego, co chcemy robić w terenie – więcej o tym piszemy obok. Gdy już mamy auto przygotowane do wyjazdu w teren, musimy pamiętać o tym, że nie po wszystkich drogach możemy się poruszać. Na ogół na większości leśnych dróg, które mogą wydawać się ciekawe, obowiązują zakazy ruchu publicznego.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej