Freelander wydoroślał

2 wrz 16 11:40
Udostępnij
0
Skomentuj

Pierwsza generacja Freelandera zasłynęła jako pierwszy, lekki SUV z Europy, ale ze względu na awarie nie ma dobrej opinii. Czy Freelander II jest lepszym autem?

W świecie aut używanych znamy sporo przypadków, kiedy udany następca jest niedoceniany dlatego, że jego poprzednik był awaryjny. Pierwsza generacja Freelandera nie miała dobrej opinii, do projektowania drugiej Brytyjczycy postanowili się więc przyłożyć.

Podstawowy wysokoprężny silnik pożyczyli od Francuzów z PSA (wspólna konstrukcja z Fordem, do którego należał wtedy LR), a odpowiednie do SUV-a napędy kupili w szwedzkiej firmie Haldex (do Forda należało wtedy również Volvo, które często z nich korzysta). I choć Freelandera II trudno nazwać samochodem terenowym – to bardziej reprezentacyjne auto rodzinne, które świetnie spisze się podczas odwożenia dzieci do szkoły (m.in. samonośna konstrukcja, wysoka masa własna) lub pociągnie cięższą przyczepę – to na tle klasowych rywali jego dzielność jest i tak bardziej niż zadowalająca.

Różne oblicza Freelandera

Wyposażenie? Różne – od najprostszej wersji E, w której montowano manualną klimę i materiałową tapicerkę, po topową HSE ze skórzaną tapicerką, drewnianymi detalami i biksenonami. Ciekawostka: w ofercie znajdziecie odmianę z napędem tylko na przód, ale na rynku nie występuje ona często. Większość aut ma napęd 4x4 z dołączanym tyłem, który może mieć system sterowania Terrain Response. Serwisując napędy, pamiętajcie o wymianie oleju w tylnym „dyfrze” (co 240 tys. km lub 10 lat), a co 100 tys. km trzeba też zmienić filtr oleju w systemie Haldex (280 zł) i olej.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Jak twierdzą mechanicy z warszawskiego serwisu Diffland, Freelander II to naprawdę solidny samochód – jeden z najmniej awaryjnych modeli marki. Duża zasługa w tym nie tylko konstrukcji nadwozia i podwozia, lecz także dobrego francuskiego diesla 2.2 (moc od 140 do 190 KM), którego największym problemem bywa uszkodzenie wałka rozrządu (o kosztach napraw piszemy w galerii). Zdarzają się też wycieki spod kolektora dolotowego. Co ciekawe, mimo występowania wielu wersji mocy samą zmianą oprogramowania da się wyciągnąć z tej jednostki maksymalnie 190 KM (koszt nowego software’u: od 1000-2000 zł). Motor ten jest zwykle łączony z japońskimi „automatami”, które mają średnią opinię w innych markach, mechanicy serwisujący Land Rovery nie spotkali się jednak z ich uszkodzeniem. Jedyne, na co zwracają uwagę, to spory koszt wymiany oleju (7 l) – ok. 900 zł – ale wykonuje się ją co 240 tys. km.

Benzynowe: tylko najnowsze

W nowszych autach (od 2012 r.; ceny od ok. 90 000 zł) można spotkać fordowskiego benzyniaka 2.0T/240 KM, który sporo pali (nawet 18 l/100 km w mieście), ale jak na razie nie słychać o jego słabych punktach. Starszy benzyniak 3.2 R6/233 KM praktycznie nie występuje na rynku.

Freelander2 to auto dość trwałe, ale naprawy mogą być kosztowne. Freelander2 to auto dość trwałe, ale naprawy mogą być kosztowne. Foto: Auto Bild

Land Rover Freelander II - ceny części*

Filtr powietrza od 120 zł
Filtr oleju od 50 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 200 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 220 zł
Sprzęgło kpl. (tarcza, łożysko i docisk) od 1100 zł
Pompa sprzęgła 2000 zł
Wahacz (przód) od 300 zł
Reflektor od 600 zł

*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do LR Freelandera II 2.2D/190 KM

Land Rover Freelander II - przeglądy*

Olej silnikowy co 24 tys. km
Filtr powietrza co 24 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 24 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 240 tys. km/5 lat
Olej w man. przekładni co 240 tys. km
Olej w aut. przekładni co 240 tys. km
Napęd rozrządu** co 240 tys. km

*dane przeglądowe dla LR2 2.2 D; **rozrząd w silniku benzynowym 2.0 T/240 KM również jest napędzany paskiem – interwał jego wymiany to ok. 160 tys. km

Land Rover Freelander II - dane techniczne

Dane techniczne 2.0T 2.2 D
Silnik – typ/cyl./zawory t.benz./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1999 2179
Moc maksymalna (KM/obr./min) 240/5500 190/3500
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 340/1750 420/2000
Skrzynia biegów aut. 6 man. 6/aut. 6
Napęd 4x4
Masa wł./ładowność (kg) od 1890/615
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4500/1910/1740
Rozstaw osi (mm) 2660
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,8 9,5
Prędkość maks. (km/h) 200 190
Spalanie (miasto/trasa/średnio; l/100 km) 13,5/7,5/9,6 8,7/5,8/7,0

Naszym zdaniem: nie jest zły

Land Rover bardzo się postarał, żeby Freelander II zatarł niesmak, który pozostał po poprzedniku. W dużej mierze się to udało. Mechanicy specjalizujący się w brytyjskich terenówkach mówią, że pod względem wytrzymałości to jeden z najlepszych modeli Land Rovera ostatnich lat, ale niektóre koszty napraw są wysokie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (13)

No photo
No photo ~miłośnik Lanka Użytkownik anonimowy
~miłośnik Lanka :
No photo ~miłośnik Lanka Użytkownik anonimowy
Mam Freelandera II od nowoscci tj 2007 rok diesel 2,2 skórzane fotele manualna skrzynia dach szklany . Przejechałem 208 000 i jest w pełni sprawny . Oczywiscie obsługa w stacji firmowej Landrovera . Spalanie ok 7,7 l ON na 100 km Max w miescie do 9 litrów
Jestem bardzo zadowolony. I szkoda ze Go juz nie produkuja tak samo jak Discovery iV . Ten nowy sport to juz nie to samo
6 wrz 16 19:22 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Walek Użytkownik anonimowy
~Walek :
No photo ~Walek Użytkownik anonimowy
Jest autym zarombistym, ino trza mić własny kanał i szwagra mechanika.
6 wrz 16 16:43 | ocena: 69%
Liczba głosów:13
69%
31%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janko polak Użytkownik anonimowy
~janko polak :
No photo ~janko polak Użytkownik anonimowy
Mój przyjaciel miał nówkę frelandera I i co chwila jakies drobne klopoty po roku go sprzedał miał dosc i kupił suva Toyoyty
6 wrz 16 18:56 | ocena: 58%
Liczba głosów:12
58%
42%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tylko automat Użytkownik anonimowy
~tylko automat :
No photo ~tylko automat Użytkownik anonimowy
jeśli pierwsza wymiana oleju ATF w automacie nastąpi po przebiegu 240 tys km to zaraz po tym będzie konieczny kompletny remont skrzyni i to nie za 900 zł ale nawet do 20 tys zł. Olej ATF w automatach należy wymieniać poczynając od przebiegu 60 tys km, a potem co następne 30 tys km. Wtedy skrzynia pracuje całkowicie niezawodnie
6 wrz 16 22:38 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~PLC Użytkownik anonimowy
~PLC :
No photo ~PLC Użytkownik anonimowy
Nissan X-Trail II jest lepszy pod wszystkimi aspektami zawartymi w tym taście. Zwrócie uwage na to auto.
5 wrz 16 21:47 | ocena: 57%
Liczba głosów:14
43%
57%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janko bzykanko Użytkownik anonimowy
~janko bzykanko
No photo ~janko bzykanko Użytkownik anonimowy
do ~janko polak:
No photo ~janko polak Użytkownik anonimowy
6 wrz 16 18:56 użytkownik ~janko polak napisał
Mój przyjaciel miał nówkę frelandera I i co chwila jakies drobne klopoty po roku go sprzedał miał dosc i kupił suva Toyoyty
i teraz ma duze klopoty.
6 wrz 16 23:02 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~y1neIHOhNj Użytkownik anonimowy
~y1neIHOhNj :
No photo ~y1neIHOhNj Użytkownik anonimowy
This arilcte keeps it real, no doubt. http://mandjqfdkw.com [url=http://oycwwbdbur.com]oycwwbdbur[ [link=http://akfofzixmtr.com]akfofzixmtr[
30 mar 09:48
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~QkqtBxQlAMy Użytkownik anonimowy
~QkqtBxQlAMy :
No photo ~QkqtBxQlAMy Użytkownik anonimowy
It’s a pity you don’t have a donate button! I’d most certainly donate to this fantastic blog! I suppose for now i’ll settle for bo-akmorking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this website with my Facebook group. Chat soon!
20 mar 15:58
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Roman Chelstowski Roman Chelstowski Facebook Zobacz profil
Roman Chelstowski :
Roman Chelstowski Roman Chelstowski Facebook Zobacz profil
czy land rower freelander 2 ma pasek czy lancuch rozrzadu
22 sty 11:44
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bodzio. Użytkownik anonimowy
~bodzio.
No photo ~bodzio. Użytkownik anonimowy
do ~PLC:
No photo ~PLC Użytkownik anonimowy
5 wrz 16 21:47 użytkownik ~PLC napisał
Nissan X-Trail II jest lepszy pod wszystkimi aspektami zawartymi w tym taście. Zwrócie uwage na to auto.
Pod jednym względem się mylisz.Kiedyś stał koło mnie Nissan pod hotelem wysoko w górach, i w nocy "zaleciał" nas niekiepski śnieg.Ja odpaliłem Landa i wyjechałem jak gdyby nic, tamten jeszcze do wieczora się odkopywał.Przez 8 lat wymieniłem trzy wtryski, diesel BMW.
7 wrz 16 07:20 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Land Rover Freelander II (2006-14) - od 30 000 zł

Freelander II potrafi połączyć sprzeczności: jest dość wygodny na szosie i skuteczny w lekkim terenie. W drugiej generacji modelu Brytyjczycy zdecydowali się tylko na jedno, pięciodrzwiowe samonośne nadwozie (pierwsza miała też 3-drzwiowe).

Freelander wydoroślał (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego