Małe i tanie terenówki - przegląd rynku

14 kwi 16 14:35
Udostępnij
0
Skomentuj

Auta 4x4 to jeden z droższych segmentów rynku. Czy więc mając do dyspozycji 10 000 zł można kupić ciekawy egzemplarz? Przeznaczenie auta: rekreacja, oczekujemy niezłych własności terenowych i niewielkich gabarytów

Jakie wymagania powinna spełniać mała terenówka? W odróżnieniu od SUV-a ocenie należy poddać przede wszystkim możliwości jazdy poza asfaltem. Dlatego Toyotę RAV4 I, mimo że wygląda dość dzielnie, wyeliminowaliśmy z tego zestawienia z racji delikatnej samonośnej konstrukcji nadwozia, niezależnego zawieszenia kół i stałego napędu 4x4 bez reduktora.

Atrybuty przydatne w offroadzie to: ramowa konstrukcja (wyjątkiem jest tu Niva; można też znaleźć większe auta bez ramy, które dają sobie radę w terenie), napęd drugiej osi dołączany lub stały (ale z możliwością zablokowania w terenie) z reduktorem i sztywny tylny most, odporny na uszkodzenia. Jako graniczną długość nadwozia przyjęliśmy 4,2 m.

Na rynku zachodzą zmiany – w latach 90. XX w. takie auta, jak Pajero, były SUV-ami, dziś postrzegane są jako terenówki. Opisywane pojazdy powoli się też starzeją – Samuraia, Vitarę i Pajero II wytwarzano długo po prezentacji następców. Niva (obecna nazwa „4x4”) powstaje w mało zmienionej formie od… 40 lat.

W przypadku każdego z pokazanych modeli nie warto zwracać uwagi na wiek, lecz jedynie na stan. Niewielkie są też szanse na udokumentowany przebieg, a ocenę kondycji warto powierzyć mechanikowi obeznanemu z tematyką 4x4.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (26)

No photo
No photo ~Antek Użytkownik anonimowy
~Antek :
No photo ~Antek Użytkownik anonimowy
Jak zwykle redaktor się popisał swoją wiedzą (nadwozie samonośne to wg. Niego rama) rama to rama a do tego przykrecona buda...
17 kwi 16 18:41 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~klkam Użytkownik anonimowy
~klkam :
No photo ~klkam Użytkownik anonimowy
A gdzie Nissan Terrano. Miałem 3.0tdi. Super samochód. Siermięzny ale nigdy sie nie popsuł.
17 kwi 16 15:51 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~4x4 Użytkownik anonimowy
~4x4 :
No photo ~4x4 Użytkownik anonimowy
Jest Pajero i Kia a nie ma Frontery Sport? To jakiś żart a nie żaden przegląd.
14 kwi 16 15:03 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RX h Użytkownik anonimowy
~RX h :
No photo ~RX h Użytkownik anonimowy
Dlaczego niemicki przemysł motoryzacyjuny nie był w stanie wyporodukowac ZADENGO samochodu terenowego ,mówię o cywilnych. Dopiero musieli kupić od japończyków Może ktos wie ??? hej szrociarze ! wyznawcy zacofanej motoryzacji , zacofanej i nieudolnej !
17 kwi 16 18:10 | ocena: 64%
Liczba głosów:11
36%
64%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zulu gula Użytkownik anonimowy
~zulu gula :
No photo ~zulu gula Użytkownik anonimowy
A co sądzicie o Subaru Foresterze I generacji?
17 kwi 16 17:59 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wilk66 Użytkownik anonimowy
~wilk66 :
No photo ~wilk66 Użytkownik anonimowy
Subaru Forester 2007 prawie 400tys km-genialny i bezawaryjny i był w takich miejscach ,z których większość podanych marek w tym artykule miałaby duże problemy z powrotem na twardą drogę.
17 kwi 16 21:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jorgen Użytkownik anonimowy
~jorgen :
No photo ~jorgen Użytkownik anonimowy
Land cruiser the best!
17 kwi 16 20:27 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~adamskiW463 Użytkownik anonimowy
~adamskiW463
No photo ~adamskiW463 Użytkownik anonimowy
do ~RX h:
No photo ~RX h Użytkownik anonimowy
17 kwi 16 18:10 użytkownik ~RX h napisał
Dlaczego niemicki przemysł motoryzacyjuny nie był w stanie wyporodukowac ZADENGO samochodu terenowego ,mówię o cywilnych. Dopiero musieli kupić od japończyków Może ktos wie ??? hej szrociarze ! wyznawcy zacofanej motoryzacji , zacofanej i nieudolnej !
a dlaczego przemysl polski nei potrafil wyprodukowac ZADNEGO samochodu osobowego, nie mowie o dwusowach i autach na licencji....
17 kwi 16 22:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~znawca Użytkownik anonimowy
~znawca :
No photo ~znawca Użytkownik anonimowy
czarny koń tego segmentu to opel monterey bo to isuzu trooper wiec mocna konstrukcja
17 kwi 16 18:58 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~klecha z Sandomierza Użytkownik anonimowy
~klecha z Sandomierza
No photo ~klecha z Sandomierza Użytkownik anonimowy
do ~zulu gula:
No photo ~zulu gula Użytkownik anonimowy
17 kwi 16 17:59 użytkownik ~zulu gula napisał
A co sądzicie o Subaru Foresterze I generacji?
nie sądźcie a nie będziecie sądzeni
17 kwi 16 18:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Suzuki Vitara - lata produkcji 1988-2003

Lekkie terenówki to sztandarowy produkt Suzuki. Auta są dobrze dopracowane i były bardzo popularne, co z kolei przekłada się na stosunkowo bogaty wybór. Vitara ma konstrukcję typową dla lekkich terenówek z lat 90. XX wieku: nadwozie opiera się na ramie, z tyłu pracuje sztywny most (przednie zawieszenie niezależne), napęd przednich kół jest dołączany na sztywno, kierowca ma też do dyspozycji reduktor (uwaga: zdarzają się egzemplarze 2WD!). Z takiej budowy wynika uniwersalny charakter auta – nie uszkodzicie podwozia na byle przeszkodzie, samochód bez kłopotu radzi sobie w nietrudnym terenie. Na asfalcie prowadzi się go jednak o wiele gorzej niż współczesne SUV-y, a napęd 4x4 można wykorzystać tylko w naprawdę trudnych warunkach. Suzuki oferowało krótką wersję 3-drzwiową (z nadwoziem zamkniętym lub jako softtop) oraz 5-drzwiowego „wagona”. Ten drugi ma w miarę przyzwoite wnętrze, ale nie oczekujcie wiele po samochodzie mającym 4 m długości. Głównym problemem Vitary jest trwałość nadwozia. Korozja pojawia się w różnych miejscach, m.in. na tylnej części ramy, na progach, w komorze silnika, na podłodze. Jednostki 1.6 uchodzą za trwałe (remont czeka przy około 200 tys. km) i łatwe w obsłudze. W 2.0 V6 rozciąga się łańcuch, a naprawa okazuje się bardzo kosztowna. Kłopoty dotyczą również pękającego mocowania obudowy przedniego dyferencjału. Podczas jazdy próbnej warto sprawdzić czy przy 80 km/h nie szumi przedni napęd. Uważajcie też na kompletację aut, gdyż modyfikacje często nie były przeprowadzane z użyciem firmowych zestawów dobrej jakości.

Suzuki Vitara to nam się podoba - dobry kompromis między ceną, kosztami eksploatacji a możliwościami terenowymi i komfortem na asfalcie.

Suzuki Vitara to nam się nie podoba - ciasne wnętrze (3d), słaba dynamika (1.6 8V, diesle), drogie oryginalne części, dużo korozji.

Małe i tanie terenówki - przegląd rynku (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Archiwum / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego