Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Małe i tanie terenówki - przegląd rynku

14 kwi 16 14:35

Auta 4x4 to jeden z droższych segmentów rynku. Czy więc mając do dyspozycji 10 000 zł można kupić ciekawy egzemplarz? Przeznaczenie auta: rekreacja, oczekujemy niezłych własności terenowych i niewielkich gabarytów

Udostępnij
0
Skomentuj

Jakie wymagania powinna spełniać mała terenówka? W odróżnieniu od SUV-a ocenie należy poddać przede wszystkim możliwości jazdy poza asfaltem. Dlatego Toyotę RAV4 I, mimo że wygląda dość dzielnie, wyeliminowaliśmy z tego zestawienia z racji delikatnej samonośnej konstrukcji nadwozia, niezależnego zawieszenia kół i stałego napędu 4x4 bez reduktora.

Atrybuty przydatne w offroadzie to: ramowa konstrukcja (wyjątkiem jest tu Niva; można też znaleźć większe auta bez ramy, które dają sobie radę w terenie), napęd drugiej osi dołączany lub stały (ale z możliwością zablokowania w terenie) z reduktorem i sztywny tylny most, odporny na uszkodzenia. Jako graniczną długość nadwozia przyjęliśmy 4,2 m.

Na rynku zachodzą zmiany – w latach 90. XX w. takie auta, jak Pajero, były SUV-ami, dziś postrzegane są jako terenówki. Opisywane pojazdy powoli się też starzeją – Samuraia, Vitarę i Pajero II wytwarzano długo po prezentacji następców. Niva (obecna nazwa „4x4”) powstaje w mało zmienionej formie od… 40 lat.

W przypadku każdego z pokazanych modeli nie warto zwracać uwagi na wiek, lecz jedynie na stan. Niewielkie są też szanse na udokumentowany przebieg, a ocenę kondycji warto powierzyć mechanikowi obeznanemu z tematyką 4x4.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Suzuki Vitara - lata produkcji 1988-2003

Lekkie terenówki to sztandarowy produkt Suzuki. Auta są dobrze dopracowane i były bardzo popularne, co z kolei przekłada się na stosunkowo bogaty wybór. Vitara ma konstrukcję typową dla lekkich terenówek z lat 90. XX wieku: nadwozie opiera się na ramie, z tyłu pracuje sztywny most (przednie zawieszenie niezależne), napęd przednich kół jest dołączany na sztywno, kierowca ma też do dyspozycji reduktor (uwaga: zdarzają się egzemplarze 2WD!). Z takiej budowy wynika uniwersalny charakter auta – nie uszkodzicie podwozia na byle przeszkodzie, samochód bez kłopotu radzi sobie w nietrudnym terenie. Na asfalcie prowadzi się go jednak o wiele gorzej niż współczesne SUV-y, a napęd 4x4 można wykorzystać tylko w naprawdę trudnych warunkach. Suzuki oferowało krótką wersję 3-drzwiową (z nadwoziem zamkniętym lub jako softtop) oraz 5-drzwiowego „wagona”. Ten drugi ma w miarę przyzwoite wnętrze, ale nie oczekujcie wiele po samochodzie mającym 4 m długości. Głównym problemem Vitary jest trwałość nadwozia. Korozja pojawia się w różnych miejscach, m.in. na tylnej części ramy, na progach, w komorze silnika, na podłodze. Jednostki 1.6 uchodzą za trwałe (remont czeka przy około 200 tys. km) i łatwe w obsłudze. W 2.0 V6 rozciąga się łańcuch, a naprawa okazuje się bardzo kosztowna. Kłopoty dotyczą również pękającego mocowania obudowy przedniego dyferencjału. Podczas jazdy próbnej warto sprawdzić czy przy 80 km/h nie szumi przedni napęd. Uważajcie też na kompletację aut, gdyż modyfikacje często nie były przeprowadzane z użyciem firmowych zestawów dobrej jakości.

Suzuki Vitara to nam się podoba - dobry kompromis między ceną, kosztami eksploatacji a możliwościami terenowymi i komfortem na asfalcie.

Suzuki Vitara to nam się nie podoba - ciasne wnętrze (3d), słaba dynamika (1.6 8V, diesle), drogie oryginalne części, dużo korozji.

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Foto: Archiwum / Auto Świat

Małe i tanie terenówki - przegląd rynku (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego