Mazda CX-5 to średniej wielkości SUV produkowany przez japońską markę. Auto plasuje się niżej od istniejących już na rynku modeli CX-7 i CX-9, ale wyżej od CX-3 i jednocześnie jest pierwszym modelem marki który został zaprojektowany zgodnie z nowym nurtem stylistycznym o nazwie „Kodo”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „duszę ruchu”.
Wygląd CX-5 jest bardzo interesujący i przyciąga wzrok. Jego karoseria jest dosyć muskularna i ma wiele przetłoczeń, które dodają autu zadziorności i dynamiki. Mimo podniesionego zawieszenia i plastikowych wstawek, auto raczej nie nadaje się na wyprawy w teren, choć sprawia wrażenie takiego, który poradziłby sobie poza asfaltem.
Auto może zostać wyposażone zarówno w napęd na przednią, jak i na obie osie, chociaż możemy zapomnieć o blokadzie mechanizmu różnicowego. Napęd jest dołączany za pomocą sprzęgła wielopłytkowego.
W 2014 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł m.in. zmodyfikowany pas przedni, elektroniczny hamulec postojowy, a także nowy system multimedialny i nowy silnik.
Paletę jednostek napędowych wśród benzyniaków otwiera 2-litrowa jednostka o mocy 160 lub 165 KM. Nowym silnikiem, jest 2,5-litrowy motor rozwijający 192 KM. Co ciekawe i niespotykane wśród obecnych producentów, Mazda oferuje swoim klientom wolnossące silniki benzynowe. Wśród turbodiesli, klient ma do wyboru silnik o pojemności 2,2 litra o mocy 150 lub 175 KM. Jednostki te mogą współpracować ze skrzynią manualną lub automatyczną, o 6 przełożeniach każda. Dzięki zastosowaniu technologii SKYACTIV (czyli nowoczesna, lekka platforma podwozia oraz wzmocnienia przy jednoczesnej redukcji masy), auto waży ok. 1,4 tony. Ciekawostką jest także seryjnie montowany system Start&Stop, który nosi nazwę i-Stop.
Głównym konkurentem Mazdy CX-5 jest m.in. Volkswagen Tiguan, Hyundai Tucson oraz Kia Sportage.