W Maździe CX-5 mamy do czynienia z ewolucją designu – wygląd nie bije nowością po oczach, ale został ze smakiem wyostrzony. I dobrze, po co wyważać otwarte drzwi? Nam się to podoba, choć punktów za piękno nie przyznajemy. Stawiamy na mierzalne i obiektywnie odczuwalne cechy.
Pod maską CX-5 tkwi dobrze znany 150-konny diesel 2.2. Na naszym rynku wciąż pokutuje z powodu wyższej niż u konkurentów akcyzy. Tiguan i Sportage mają bowiem 2-litrowe silniki, a Nissan – tylko 1.6. Moc tej stawki waha się od 130 do 150 KM, wszystkie auta z manualnymi skrzyniami biegów i napędem 4x4. I każde z nich ma swoją popisową konkurencję. Kia bryluje 7-letnią gwarancją. Volkswagen został zaprojektowany wokół człowieka – jest przestronny i ergonomiczny. Nissan z kolei ma atrakcyjną cenę, natomiast Mazdę zawsze chwaliliśmy za prowadzenie. Czym tym razem SUV-y nas zaskoczą? Przepuśćmy je przez testowe sito punktowe!
Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - dane producentów
Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 1995 | 2191 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/3500 | 136/2750 | 150/4500 | 130/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 340/1750 | 373/1500 | 380/1800 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 204 | 184 | 199 | 190 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | man. 6 |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 520-1655 | 503-1492 | 506-1620 | 430-1585 |
Opony testowanego auta | 235/55 R 18 | 245/45 R 19 | 225/55 R 19 | 225/45 R 19 |
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l) | 60/12 | 62/- | 58/- | 65/- |
Emisja CO2 (g/km) | 123 | 139 | 142 | 133 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2500/750 | 2200/750 | 2000/750 | 1800/750 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4486/1839/1673 | 4480/1855/1635 | 4550/1840/1680 | 4370/1800/1595 |
Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - wyniki pomiarów drogowych
Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s | 3,4 s | 3,2 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,6 s | 10,5 s | 9,8 s | 10,8 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,7 s | 18,0 s | 16,6 s | 18,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,9/9,7 s (4./5. bieg) | 6,4/8,4 s (4./5. bieg) | 6,5/9,5 s (4./5. bieg) s | 6,6/9,1 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 10,1/13,6 s (5./6. bieg) | 9,1/12,6 s (5./6. bieg) | 9,2/12,2 s (5./6. bieg) | 9,5/12,5 s (5./6.bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1758/542 kg | 1707/543 kg | 1671/472 kg | 1586/444 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 60/40 proc. | 60/40 proc. | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,4/11,4 m | 11,0/11,2 m | 11,7/12,1 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,9 m | 34,6 m | 38,6 m | 35,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,2 m | 35,0 m | 38,8 m | 35,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB | 57 dB | 56 dB | 59 dB |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB | 66 dB | 65 dB | 68 dB |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB | 70 dB | 69 dB | 71 dB |
Spalanie testowe | 6,2 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 960 km | 950 km | 870 km | 1060 km |
Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - gwarancja/ceny
Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 132 290 zł | 117 990 zł | 142 900 zł | 119 150 |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 41,6 proc. | 44,1 proc. | 41,1 proc. | 46,1 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 7 lat | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub 2 lata | co 20 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu | 153 400 zł | 126 490 zł | 149 900 zł | 119 150 zł |
Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 31 | 31 | 28 |
Przestronność z tyłu | 30 | 27 | 24 | 25 | 22 |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 20 | 20 | 18 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 | 11 | 10 |
Widoczność | 20 | 16 | 13 | 15 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 24 | 22 | 21 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 14 | 13 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 14 | 13 |
Suma punktów | 200 | 169 | 157 | 154 | 140 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 17 | 18 | 17 |
Elastyczność | 25 | 18 | 17 | 19 | 19 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 12 | 11 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 12 | 12 | 10 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 26 | 25 | 23 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 21 | 23 | 20 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | 13 | 10 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 37 | 30 | 36 |
Suma punktów | 200 | 166 | 158 | 156 | 150 |
Koszty | Maks. pkt. | Volkswagen | Kia | Mazda | Nissan |
Cena po doposażeniu | 50 | 27 | 33 | 28 | 40 |
Utrata wartości | 15 | 15 | 14 | 15 | 13 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 | 21 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 26 | 26 | 26 | 23 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 24 | 25 | 25 | 13 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 8 | 7 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 15 | 10 | 10 |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 13 | 20 |
Suma punktów | 200 | 149 | 162 | 145 | 150 |
Wynik końcowy | 600 | 484 | 477 | 455 | 440 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Naszym zdaniem: Mazda się nie popisała
Długa droga hamowania i niedociągnięcia w zestrojeniu zawieszenia sprawiły, że Mazda przegrała z Kią i Volkswagenem. Gdyby nie to, CX-5 mogłoby wygrać. Nissan mimo najniższej ceny nie miał szans głównie ze względu na ciasne wnętrze.