Porady | Sześciocylindrowe diesle

16 kwi 14 15:28
Udostępnij
0
Skomentuj

Nie ma rozwiązań idealnych. Sześciocylindrowe diesle w autach 4x4 mają wprawdzie wysoką kulturę pracy i zapewniają świetną dynamikę, ale ich zakup wiąże się z większą ceną, często nie gwarantując oszczędności.

Jeszcze w latach 80. a nawet 90. XX wieku wybór był prosty. Kto chciał oszczędzać, kupował diesla. Kto zaś oczekiwał komfortu, wybierał auto z silnikiem benzynowym. Użytkownicy dużych i ciężkich terenówek byli skazywani nieraz na twardo pracujące, hałaśliwe i powolne jednostki wysokoprężne, gdyż spalanie silników benzynowych było nie do zaakceptowania. Sześciocylindrowe jednostki okazały się kompromisem. Co prawda spalanie nie należało do najniższych, ale komfort jazdy wyraźnie wzrastał. Niestety nawet w drogich terenówkach, aspirujących do miana luksusowych (np. Range Roverze I) nie oferowano takich rozwiązań. Miłośnicy diesli z sześcioma cylindrami mieli do wyboru tylko kilka modeli, to: Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Range Rover II oraz Mercedes klasy G. Wszystkie wymienione silniki były prostymi konstrukcjami rzędowymi.

Stare diesle były proste i niemal wieczne!

Zdarzały się nawet warianty bez doładowania (Toyota, Mercedes), w których dynamika była co najmniej dyskusyjna. Wiele zmieniło się na przełomie wieków, gdy zaczął się upowszechniać bezpośredni wtrysk paliwa z centralną wysokociśnieniową szyną paliwową (common rail). Znacząco ograniczono hałas, rozpoczął się wyścig mocy. Najlepsze pod tym względem są konstrukcje BMW. Trzylitrówka w wersji M rozwija dzięki trzem turbinom aż 381 KM! Taki rozwój diesli sprawił, że zaczęto wybierać je nie tylko ze względu na oszczędność, lecz także przyjemność z jazdy.

Audi SQ5 z Dieslem osiąga „setkę” w 5,1 s!

Tylko BMW rozwijało konstrukcje rzędowe, pozostali producenci postawili na jednostki widlaste, gdyż łatwiej umieścić je pod maską mniejszych modeli. Obecnie coraz częściej silniki są montowane nie wzdłuż osi pojazdu (w tym przypadku też można zmniejszyć komorę silnika), ale w poprzek. Wzrost mocy nie pozostał jednak bez wpływu na trwałość silników. W przypadku silników 6-cylindrowych nie ma zwykle kłopotów z kołem dwumasowym – współpracują ze skrzyniami automatycznymi. Nie należą do rzadkości usterki wtryskiwaczy (np. w Mercedesie 3.0), turbosprężarek (regulowane trudno się regeneruje) czy rozbudowanego osprzętu silnika. Trzy grosze do kłopotów dorzucają spotykane w wielu modelach filtry cząstek stałych, które często niewłaściwie się oczyszczają, co prowadzi do rozrzedzenia oleju silnikowego. Pomimo dość długiej listy potencjalnych awarii diesle są chętnie wybierane przez kierowców. Kusi przede wszystkim niskie spalanie. Czy można wyobrazić sobie lepszą ofertę niż np. potężny Mercedes GL zużywająca średnio 9 l/100 km i potrafiący przyspieszać do 100 km/h w czasie krótszym niż 8 s?

dane producentów* Audi 3.0 Audi 3.0 Audi 3.0 Audi 3.0 BMW 3.0
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V rzędowy/24V
Pojemność 2967 cm3 2967 cm3 2967 cm3 2967 cm3 2926 cm3
Zasilanie turbo, common rail turbo, common rail turbo, common rail biturbo, common rail turbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 204/3200-4400 233/4000 240/4000-4400 313/3900-4500 184/4000
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 450/1250-2750 500/1750 500/1500-3000 650/1450-2800 410/2000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna 7-bieg. DSG, 8-bieg. aut. 8-biegowa automatyczna 5-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s (Q7) 9,1 s 6,5 s (Q5) 5,1 s 10,5 s
Prędkość maksymalna 205 km/h (Q7) 210 km/h 225 km/h (Q5) 250 km/h 200 km/h
Średnie spalanie 7,2 l/100 km (Q7) 10,5 l/100 km 7,5 l/100 km (Q5) 6,8 l/100 km 9,7 l/100 km
Zastosowanie Q7, Touareg Q7 Q5, Q7, Cayenne, Touareg SQ5 X5
Lata produkcji od 2010 r. 2005-08 2007-12 od 2012 r. 2001-03

---

dane producentów* BMW 3.0 BMW 3.0 BMW 3.0 Hyundai 3.0 Infiniti 3.0
Układ cylindrów/zawory rzędowy/24V rzędowy/24V rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2993 cm3 2993 cm3 2993 cm3 2959 cm3 2993 cm3
Zasilanie turbo, common rail turbo, common rail biturbo, common rail turbo, common rail turbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 218/4000 245/4000 313/4400 240/3800 238/3750
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 500/1750-2750 540/1750-3000 630/1500-2500 451/1750-3500 550/1750
Skrzynia biegów 6-bieg. man. lub 6-bieg. aut. 8-biegowa automatyczna 8-biegowa automatyczna 6-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s (X3) 7,6 s (X5) 5,8 s 10,4 s 8,3 s (FX)
Prędkość maksymalna 210 km/h (X3) 222 km/h (X5) 244 km/h 200 km/h 212 km/h (FX)
Średnie spalanie 7,9 l/100 km (X3) 7,4 l/100 km (X5) 6,1 l/100 km 9,4 l/100 km 9,0 l/100 km (FX)
Zastosowanie X3, X5 X5, X6 X3 ix55 EX (QX50), FX (QX70)
Lata produkcji 2003-10 2010-13 od 2011 r. 2008-11 od 2010 r.

---

dane producentów* Jeep 3.0 Land Rover 2.7 Land Rover 2.9 Land Rover 3.0 Land Rover 3.0
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V widlasty/24V rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2987 cm3 2720 cm3 2926 cm3 2993 cm3 2993 cm3
Zasilanie turbo, common rail turbo, common rail turbo, common rail biturbo, common rail biturbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 250/4000 190/4000 177/4000 211/4000 256/4000
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 569/1800-2800 440/1900 390/2000 520/2000 600/2000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna 6-bieg. man. lub 6-bieg. aut. 5-biegowa automatyczna 8-biegowa automatyczna 8-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 11,6 s 13,6 s 10,7 s (Discovery 4) 9,3 s (Discovery 4)
Prędkość maksymalna 202 km/h 180 km/h 179 km/h 180 km/h (Discovery 4) 180 km/h (Discovery 4)
Średnie spalanie 7,5 l/100 km 9,4 l/100 km 11,3 l/100 km 8,5 l/100 km (Discovery 4) 8,8 l/100 km (Discovery 4)
Zastosowanie Grand Cherokee Discovery III, IV, RR Sport Range Rover III Discovery 4, RR Sport Discovery 4, RR Sport
Lata produkcji od 2013 r. 2004-10 2002-06 od 2011 r. od 2011 r.

---

dane producentów* Mercedes 3.0 Mercedes 3.0 Mercedes 3.0 Mercedes 3.0 Mercedes 3.0
Układ cylindrów/zawory rzędowy/12V rzędowy/24V widlasty/24V widlasty/24V widlasty/24V
Pojemność 2996 cm3 2996 cm3 2987 cm3 2987 cm3 2987 cm3
Zasilanie wtrysk pośredni turbo, wtrysk pośredni turbo, common rail turbo, common rail turbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 113/4600 177/4400 190/4000 211/3400 224/3800
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 191/2700-2900 330/1600 440/1400 540/1600-2400 540/1600-2400
Skrzynia biegów 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. 5-biegowa automatyczna 5-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna 7-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h 22,2 s 14,2 s 9,8 s (ML II) 8,8 s (G) 7,5 s (GLK)
Prędkość maksymalna 135 km/h 161 km/h 205 km/h (ML II) 175 km/h (G) 220 km/h (GLK)
Średnie spalanie 13,9 l/100 km (ECE) 11,8 l/100 km 9,4 l/100 km (ML II) 11,2 s (G) 7,9 l/100 km (GLK)
Zastosowanie klasa G klasa G ML II, Gr. Cherokee III G, ML II, GL GLK, ML II, G, GL
Lata produkcji 1990-94 1997-2001 2005-09 od 2009 r. 2005-10

---

dane producentów* Mercedes 3.0 Nissan 2.8 Nissan 3.0 Nissan 4.2 Toyota 4.2 Toyota 4.2
Układ cylindrów/zawory widlasty/24V rzędowy/12V widlasty/24V rzędowy/12V rzędowy/12V rzędowy/12V
Pojemność 2987 cm3 2826 cm3 2991 cm3 4169 cm3 4164 cm3 4164 cm3
Zasilanie turbo, common rail turbo, wtrysk pośredni turbo, common rail turbo, wtrysk pośredni wtrysk pośredni turbo, wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 258/3600 116/4400 231/3750 160/3600 130/4000 167/3600
Maks. mom. obr. Nm/obr./min 620/1600-2400 235/2400 550/1750 331/2000 280/2000 360/1800
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. 7-biegowa automatyczna 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. 5-biegowa manualna 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s (ML III) bd. 8,9 s (Pathfinder) bd. bd. 12,7 s (LC 80)
Prędkość maksymalna 224 km/h (ML III) 145 km/h (GR I) 200 km/h (Pathfinder) bd. bd. 170 km/h (LC 80)
Średnie spalanie 6,8 l/100 km (ML III) 11,6 l/100 km ECE (GR I) 9,3 l/100 km (Pathfinder) bd. bd. 11,2 l/100 km ECE (LC 80)
Zastosowanie ML III, GL Patrol 260, GR I Pathfinder, Navara Patrol GR II Land Cruiser 70, 80, 100 Land Cruiser 70, 80, 100
Lata produkcji od 2011 r. 1994-97 od 2010 r. 1997-2002 od 1990 r. od 1995 r.

*dane orientacyjne, mogą się różnić w zależności od modelu i roku produkcji; wybór wersji, dostępne są również inne

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~bomba Użytkownik anonimowy
~bomba :
No photo ~bomba Użytkownik anonimowy
myślę że stare silniki są najlepsze bo można samemu dużo zrobić, wytrzymałe dla mnie super, szkoda że nie ma już w produkcji takich było by co wybierać, a tak wszędzie elektronika która niszczy piękno silnika
11 paź 15 23:03
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Mercedes, Jeep

Mercedes/Jeep: diesel 3.0

Silnik przyjął się doskonale w niemal całej gamie Mercedesów. Ekskluzywne Mercedesy aż do 2005 r. musiały obchodzić się bez 6-cylindrowego diesla. Wcześniej stosowano rzędowe konstrukcje 5-cylindrowe (2.7) lub dużą 4-litrówkę V8. Pośredni wariant był bardzo oczekiwany i niemal natychmiast trafił do większości modeli. Spośród interesujących nas aut napędza zarówno małego GLK, dużego ML-a (ale dopiero od II generacji), jak i potężnego GL-a. Od 2006 r. trafił również pod maskę klasy G, gdzie służy w normalnych wersjach osobowych i odmianie Professional (stara seria W 461, która w 2009 r. powróciła na rynek „cywilny”). Poza Mercedesami trafiał również do Jeepów Grand Cherokee III generacji, obecnie sprzedawane auta, mimo zbliżonej pojemności, mają silnik pochodzący z włoskiej fabryki VM.

Oznaczone kodem OM 642 silniki powstają w fabryce na obrzeżach Berlina. W stosunku do pierwotnie stosowanych wariantów przeprowadzano liczne modernizacje (największą w 2010 r., kiedy poprawiono m.in. układ wtryskowy). Obecnie moc silnika dochodzi do 265 KM, ale najsłabsze miały początkowo tylko 190 KM (ML, Grand Cherokee). Aluminiowa konstrukcja sprawia, że silnik 3.0 bez osprzętu waży 208 kg. Łańcuchowy napęd rozrządu.

Plusy:

• szeroka gama wersji oraz modeli, w których silnik był stosowany

• wysoki komfort jazdy (niski hałas, dobra dynamika)

• akceptowalne spalanie

Minusy:

• konieczność uzupełniania dodatku Adblue w starszych Bluetecach

• tylko przeciętna trwałość (możliwe kosztowne awarie, np. piezoelektrycznych wtryskiwaczy)

Porady | Sześciocylindrowe diesle (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego