Stacyjka jest po lewej, duży obrotomierz – pośrodku, a oznaczenie na tylnej klapie wypisane charakterystyczną czcionką. Nie ma żadnych wątpliwości, że ten samochód zaprojektowano w Stuttgarcie, mimo że pod blachą tkwi pół Audi Q5. Każde dziecko jednak wie, że z jednego zestawu klocków Lego można zbudować sportowy bolid albo koparkę.
Choć Porsche cieszy się w koncernie VW dużą swobodą, tym razem musiało się podporządkować woli ojca, który postawił sprawę jasno: nie będziemy robić podwójnych zakupów dla dwóch aut tej samej klasy. Koncernowi to pomogło, a Macanowi nie zaszkodziło.
50 proc. Audi w Porsche. I co z tego?
Jeżeli zabawimy się w detektywa i zaczniemy się doszukiwać logo Audi na częściach, to szybko je znajdziemy. Szkoda jednak tracić czasu na takie dochodzenia. Najlepiej od razu usiąść na fotelu kierowcy i dać wyraz swojemu egoizmowi. Choć Macan ma 5 miejsc i kufer, w którym bez trudu można zmieścić rodzinne bagaże, najlepiej się nim i tak jeździ samemu.
Pod prawą stopą czeka 400 KM i 550 Nm gotowych, by efektownie katapultować ważącego blisko 2 tony SUV-a w stronę horyzontu. Podwójnie doładowany, 3,6-litrowy silnik kręci się aż do 7 tys. obrotów i wydaje przy tym wspaniały dźwięk. W trybie sportowym redukcjom towarzyszą międzygazy, wywołujące w wydechu przyjemne „kotłowania” – brzmienie zupełnie nie z tej klasy aut.
Pozostałymi elementami napędu są 7-stopniowa, zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa PDK oraz błyskawicznie działający układ 4x4. W razie potrzeby potrafi on skierować dowolną ilość momentu na przednią lub tylną oś. W domyślnym układzie wybiera tylne koła z 295-milimetrowymi oponami. Na przedniej osi są „265-ki”, co ma szczególne znaczenie, gdy próbujemy się zmieścić w ciasnym zakręcie – dopóki nie jest ślisko, trzymają jak przyklejone. Tak w ogóle to pokonywanie zakrętów Macanem jest jeszcze bardziej emocjonujące od wciskania gazu do oporu na prostej.
Na zakrętach szalej z dobrym „dyfrem”
Na suchej nawierzchni Macana prowadzi się niezwykle pewnie. Testowy egzemplarz wyposażono w sportowy układ kierowniczy i aktywny dyferencjał. O ile ten pierwszy pozwala precyzyjnie wejść w zakręt, o tyle „dyfer” sprawi, że opuścimy go dokładnie po linii, jaką byśmy obrali najzwinniejszym autem sportowym.
Mechanizmem steruje układ zwany Porsche Torque Vectoring – w uproszczeniu spowalnia on wewnętrzne koło i przyspiesza zewnętrzne. Nie ma drugiego SUV-a, który by coś takiego potrafił. Z kolei, kiedy wyłączymy tryb Sport Plus, możemy się cieszyć pełnią komfortu pneumatycznego zawieszenia.
Sportowe dodatki w Macanie - prawie takie same jak w 911
400-konny Macan Turbo przyspiesza w 4,8 s od 0 do 100 km/h. Konkurencja go i tak nie dogoni, a mimo to lista opcji pozwala jeszcze bardziej fabrycznie podrasować auto. Pakiet Sport Chrono zawiera funkcję szybkiego startu, dzięki której Macan „urywa” w sprincie do „setki” 0,2 s. Seryjne w Turbo pneumatyczne zawieszenie ma dwa tryby sportowe. Warto zainwestować w aktywny tylny dyferencjał z układem PTV, który znacznie poprawia prowadzenie na zakrętach. Sportowy układ kierowniczy Plus to także konieczność.
Aktywne pneumatyczne zawieszenie występuje w Macanie Turbo w standardzie
Pakiet tuningowy Sport Chrono wymaga dopłaty 5500 zł
Aktywny dyferencjał pozwala szybciej i pewniej pokonywać zakręty. Kosztuje 7600 zł
Sportowy układ kierowniczy „Plus” to wydatek 1400 zł - warto.
To nam się podoba: Nadpobudliwy charakter. Silnik, układ kierowniczy oraz dynamika jazdy – Macan ma rasowego sportowego ducha i czuć to w każdym calu.
Tego nam brakuje: Manualnej skrzyni. PDK jest znakomite, ale Porsche robi też świetne przekładnie ręczne.
To nas zaskoczyło: Dźwięk silnika. Tak głębokiego i basowego brzmienia nie miał jeszcze żaden seryjny wydech w SUV-ie.
Podsumowanie
To jest SUV, o którym miłośnikom Porsche nawet się nie śniło. Fenomenalne połączenie wygodnego auta rodzinnego z turbocharakterem: tylkoPorsche potrafi to zrobić bez zarzutu. Cena jest bardzo wysoka, ale samochód właściwie nie ma sobie równych.
Silnik | benz. V6, biturbo |
Poj. skokowa | 3604 cm3 |
Moc maks. | 400 KM |
Maks. moment obr. | 550 Nm przy 1350 obr./min |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | 7b. dwusprzęgłowa, PDK |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4699/1923/1624 mm |
Poj. bagażnika | 500-1500 l |
Masa wł. | 1925 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Prędkość maks. | 266 km/h |
Średnie spalanie | 8,9 l/100 km |
Cena | ok. 380 000 zł |
Czytaj więcej o Porsche: