CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.614.001.99
Średnio4.504.704.342.06
Najdrożej4.674.814.562.24

Suzuki Grand Vitara I: trochę SUV-a, trochę terenówki

10 kwi, 12:50
Udostępnij
0
Skomentuj

Grand Vitara ma blisko 20 lat i nadal jest warta uwagi. Samochód ten doskonale pokazuje, jak zmienił się w tym czasie segment SUV.

Swoją pozycję w latach 80. i 90. XX wieku Suzuki zbudowało na oszczędnych autach miejskich i lekkich terenówkach. Wszystkie pojazdy miały prostą konstrukcję i okazały się trwałe. Mimo rozwoju segmentu SUV (w 1998 r. na rynku były już RAV4, CR-V, Freelander i Forester) Suzuki pozostało przy klasycznej konstrukcji: auto ma ramę, tylną oś sztywną i prosty układ napędu 4x4 ze sztywno dołączaną przednią osią oraz reduktorem.

Dla klienta oznacza to spore różnice w jeździe. Konkurenci, których wymieniliśmy, oferują większy komfort i lepszą precyzję prowadzenia na asfalcie, ale mają zdecydowanie gorsze właściwości terenowe. Grand Vitara zajedzie dalej w terenie, a jej budowa zapewnia wyższą odporność na ewentualny kontakt z podłożem (większy prześwit i solidniejsze podzespoły). Natomiast na asfalcie brakuje możliwości poruszania się w trybie 4x4 – po dołączeniu przedniego napędu osie są spięte na sztywno.

Rama: więcej wad czy zalet?

Ramowa budowa zazwyczaj oznacza nieco mniejszą funkcjonalność nadwozia. Rzeczywiście, karoseria 5-drzwiowej Grand Vitary nie jest wzorcem funkcjonalności, ale okazuje się na tyle duża, że możemy polecić ten zakup.

Zaletą ramy jest łatwe budowanie kolejnych odmian nadwoziowych: tę generację Grand Vitary oferowano jako auto 3-drzwiowe (z karoserią zamkniętą i jako „półkabriolet”) lub 5-drzwiowe w dwóch wariantach długości – podstawowym lub przedłużonym XL_7 (nawet dla 7 osób). W samochodzie z ramą łatwiej też zamontować osprzęt, np. wyciągarkę.

Z szerokiej palety silników najłatwiej spotkać na rynku japońskiego benzyniaka 2.0 oraz francuskiego diesla 2.0 (z koncernu PSA). Oba są niezłym wyborem, choć mają swoje przypadłości, np. benzyniak nie należy do dynamicznych ani oszczędnych, ale całkiem nieźle toleruje instalację LPG.

Szukasz wymarzonego auta?

Szukasz wymarzonego auta? Sprawdź je z naszymi ekspertami przed zakupem.

O usterki spytaliśmy sprzedawców ze strony suzuki-czesci.pl, pan Sławomir Pstrągowski ma też duże doświadczenie w serwisie Suzuki: Jakość tych aut jest naprawdę dobra, ale kilkanaście lat jazdy robi swoje. Praktycznie każda Grand Vitara po przejechaniu 250 tys. km ma problem z hałasującą skrzynią biegów. Wymiana łożysk to koszt 1500 zł. Coraz częściej pojawia się też kłopot z korozją, niedawno w ofercie pojawiły się reparaturki błotników – usłyszeliśmy.

Często prac wymaga już zawieszenie. Z tyłu sprawę załatwia wymiana dziesięciu dość tanich tulei (pięć drążków), z przodu wymienia się całe wahacze (niedrogie). Typową usterką benzyniaka jest wyciągający się łańcuch rozrządu (hałasuje).

Diesel ma prostą konstrukcję – bez koła dwumasowego i turbiny z regulacją przepływu spalin. Często trzeba „zaglądać” do wtryskiwaczy, co jednak może się skończyć ściąganiem głowicy – bardzo trudno je wykręcić. Jednak silnik, gdy jest zadbany, pracuje bez większych wydatków.

Suzuki Grand Vitara I - ceny części*

Filtr oleju od 24 zł
Filtr powietrza od 47 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 140 zł
Tarcze hamulcowe (przód) od 260 zł
Amortyzatory (przód) od 260 zł
Łożysko koła (przód) od 170 zł
Błotnik przedni od 165 zł
Reflektor od 260 zł
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów o dobrej jakości do Grand Vitary 2.0 (128 KM) z 2003 r.

Suzuki Grand Vitara I - serwis*

Olej silnikowy co 15 tys. km lub rok
Filtr powietrza co 45 tys. km lub 3 lata
Filtr paliwa co 105 tys. km (benzyna), co 60 tys. km (diesel)
Płyn hamulcowy co 30 tys. km lub 2 lata
Płyn chłodzący co 45 tys. km lub 3 lata
Świece zapłonowe co 45 tys. km (irydowe co 105 tys. km)
Olej w skrzyni biegów co 45 tys. km lub 3 lata (man.), co 165 tys. km (aut.)
Napęd rozrządu bez wymiany (benzyna), co 150 tys. km (diesel)
*interwały dla silników 2.0 (benzyna i diesel)

Suzuki Grand Vitara I - dane techniczne

Dane techniczne 2.0 2.0 TD
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1997
Moc maks. (KM/obr./min) 128/5900 109/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) 174/4300 250/1750
Skrzynia biegów man. 5, aut. 4
Napęd 4x4
Masa własna/ładowność (kg) od 1360/590
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4215/1780/1740
Rozstaw osi (mm) 2480
Przysp. 0-100 km/h (s) 13,3 14,9
Prędkość maks. (km/h) 160 150
Spalanie (wg EU; l/100 km) 12,0/7,8/9,3 8,0/5,8/6,6

Naszym zdaniem: dobry, ale nie dla każdego

Jeśli lubicie weekendowe wypady po drogach gruntowych, dojeżdżacie do pracy w trudnym terenie lub chcecie przygotować auto do ostrzejszego offroadu, to Grand Vitara jest świetnym rozwiązaniem. Trzeba się jednak liczyć z gorszym prowadzeniem i ciaśniejszym wnętrzem niż w przypadku popularnych SUV-ów.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Pimpa Użytkownik anonimowy
~Pimpa :
No photo ~Pimpa Użytkownik anonimowy
Mam Vitare i mam Grand Vitare jeżeli chcesz mieć auto terenowe to jak najbardziej polecam jeżeli chcesz mieć typowy dupowóz to odradzam
16 kwi 23:33 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jaro Użytkownik anonimowy
~Jaro :
No photo ~Jaro Użytkownik anonimowy
Miałem to. Katastrofa. Auto na polowanie. Nic więcej. Fatalna jakość wnętrza. Nigdy więcej. Odradzam wszystkim.
11 kwi 22:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Takich samochód terenowych jak Grand Vitara już się nie produkuje
11 kwi 12:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qwq Użytkownik anonimowy
~qwq :
No photo ~qwq Użytkownik anonimowy
10 lat, benzyna, automat i możesz jeździć w nieskończoność@
11 kwi 10:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~AdgvZNqWqKxQvPai Użytkownik anonimowy
~AdgvZNqWqKxQvPai :
No photo ~AdgvZNqWqKxQvPai Użytkownik anonimowy
wq5Rb9 http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
20 maja 09:46
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Robert Magdziak / Auto Świat

Suzuki Grand Vitara I (1998-2005) - od 12 000 zł

Taka droga to dla Grand Vitary żadne wyzwanie, autem można zapuścić się w teren. Łatwo o części do tuningu offroadowego.

Suzuki Grand Vitara I: trochę SUV-a, trochę terenówki (slajd 1 z 14)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Andrzej Jedynak, Auto Bild / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego