Suzuki Vitara to kompaktowych rozmiarów samochód terenowy produkowany przez japoński koncern. Na rodzimym rynku występuje pod nazwą Escudo, a w Ameryce Północnej jako Trucker oraz Sidekick Auto pojawiło się w 1988 roku w wersji 3-drzwiowej. Od razu dostępny był także kabriolet ze składanym miękkim dachem. 5-drzwiowa, przedłużona odmiana Vitara Long pojawiła się dopiero po 3 latach.
Stylistycznie auto prezentowało się bardzo korzystnie – krótkie zwisy, muskularne przetłoczenia na nadkolach i koło zapasowe zawieszone na tylnej kalpie dodawały autu terenowego charakteru. W przypadku Vitary nie były to dodatki „na pokaz” bowiem auto w terenie radziło sobie przyzwoicie. Nadwozie niewielkiego Suzuki było oparte na ramie, a napędzana była tylna oś. W razie potrzeby dołączone mogły zostać także przednie koła, a do pomocy gotowy jest także reduktor.
W 1994 roku Vitara przeszła facelifting, a rok później zmodernizowano także gamę jednostek napędowych. Początkowo pod maską Vitary pracować mógł 1,6-litrowy benzyniak o mocy 80 lub 97 KM. Przy okazji liftingu pojawił się 2-litrowy silnik V6 o mocy 136 (potem 132) KM. Jeśli chodzi o diesle, pojawiły się one dopiero w chwili modernizacji. Początkowo dostępna była jednostka o pojemności 1,9 oraz 2 (z turbo) litrów. Generowały one kolejno 68 oraz 71 KM. W późniejszy czasie, 2-litrowy turbodiesel został podrasowany do 84 KM.
W 1998 roku Vitara została zastąpiona następcą – Grand Vitarą. Powrót do pierwotnej nazwy nastąpił dopiero w 2015 roku, jednak auto zostało przekształcone w niewielkiego, miejskiego crossovera. Rzeczywistym poprzednikiem Vitary z 2015 roku jest SX4.
Auto konstrukcyjnie opiera się na większym SX4 S-Cross i czerpie od niego wiele rozwiązań technicznych, m.in. napęd na 4 koła AllGrip. Suzuki tym modelem stara się trafić do nieco młodszej klienteli, bowiem możliwości konfiguracyjne tego auta są naprawdę duże, zaczynając od 2-kolorowego nadwozia (w przeciwieństwie do poprzednika, jest ono samonośne a nie osadzone na ramie), po wymienne, różnokolorowe panele wewnątrz pojazdu.
Vitara pomieści 5 pasażerów, choć zdecydowanie wygodniej będzie podróżować w 4 osoby. Kufer oferuje 375 litrów pojemności, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność ta rośnie do 1120 litrów. W podstawowej wersji napędzana jest przednia oś, lecz za dopłatą dostępny jest napęd na 4 koła AllGrip. Wtedy kierowca ma do wyboru 1 z 4 trybów jazdy – Auto, Sport, Snow oraz Lock. W przypadku wykrycia uślizgu, załączana jest tylna oś za pomocą sprzęgła wielopłytkowego, natomiast tryb Lock powoduje stały napęd na obie osie.
Pod maską może pracować turbodoładowany lub wolnossący benzyniak. Ich pojemność wynosi odpowiednio 1.4Boosterjet. (140 KM) oraz 1.6 litra VVT (120 KM). Dostępny jest także 1,6-litowy turbodiesel DDiS generujący 120 KM. Do wyboru jest 5- i 6-biegowa skrzynia ręczna oraz 6-stopniowy automat.
Rywalami Suzuki Vitara są m.in. Opel Mokka, Jeep Renegade oraz SsangYong Tivoli.