Klasa SUV w ostatnich czasach przeżywa boom. Mnogość modeli ułatwia wybór, ale też – z drugiej strony – komplikuje porównywanie aut pomiędzy sobą. Z czym konkuruje Vitara? W ofercie Suzuki nie zastąpiła modelu Grand Vitara, lecz szybciej stare SX4 – długość 4,18 m (o 5 cm więcej niż SX4 1. generacji) lokuje Vitarę w dolnej strefie klasy SUV, przynajmniej jeśli oceniamy gabaryty.
Nowy model ma też niewiele wspólnego (przynajmniej na pierwszy rzut oka) z Vitarą znaną z ubiegłego wieku, która miała terenową budowę – rama, sztywny most itp. Jednak Vitara odwołuje się do tradycji swojej poprzedniczki. Tak jak ona jest lekkim, w miarę prostym pojazdem (może poza nowym źródłem napędu), mogącym służyć do rekreacji.
Suzuki Vitara 1.4 T Bosterjet - efektowny motor
Nowy silnik to benzyniak 1.4, nazwany Boosterjet, który ma turbosprężarkę i wtrysk bezpośredni. Mimo niedużej pojemności (1,4 l) rozwija przyzwoitą moc 140 KM i jest świetnym uzupełnieniem dotychczas oferowanego 1.6/120 KM. Suzuki pozwala wybrać napęd (tylko na przednie koła lub 4x4) i skrzynię: manualna lub automatyczna (obie 6-biegowe).
Nie można za to mieć innego wyposażenia – motor 1.4 występuje z topowym pakietem S. To wzbogacony, najlepszy dla silnika 1.6 wariant XLED (bez szyberdachu). Vitarę S z zewnątrz wyróżniają: zmieniony kształt osłony chłodnicy, 17-calowe czarne alufelgi i czerwone wstawki w światłach LED.
Czerwone detale znajdziecie też we wnętrzu – zdobią kierownicę, fotele i obwódki zegarów. Ponieważ cena Vitary S i tak jest wysoka – minimum 85 900 zł za 2WD – zdecydowaliśmy się na wersję z napędem 4x4, ale bez „automatu”. To oznacza koszt 95 900 zł.
Jednostka napędowa okazuje się mocnym punktem. Dynamiczny start spod świateł? Nie ma problemu, zwłaszcza że w układzie napędowym nie przewidziano stałego odłączania tylnej osi. Jego podstawowy tryb pracy to Auto – system ciągle czuwa nad sprawnym włączeniem się do pracy tylnej osi.
Śliska nawierzchnia? To także nie kłopot, do wykorzystania jest bowiem tryb Snow, bardziej angażujący tylną oś. Trudne warunki (ale bez przesady!) – wciśnij przycisk „Lock”. Jest też ustawienie Sport, przewidziane do dynamicznej jazdy, z wyostrzonym działaniem pedału gazu. Silnik sprawnie przyspiesza, nawet zmuszony do działania znacznie poniżej 2000 obr./min. Podwozie kompromisowo zestrojono, zapewnia znośny komfort, bez szczególnej precyzji na zakrętach.
Dobre osiągi to też zasługa masy: 1220 kg (zmierzone!) to – wobec napędu 4x4 i niezłego wyposażenia – rewelacyjny wynik. Wpływa na dynamikę, ale i na spalanie. Wyniki podczas ostrej jazdy będą dalekie od danych producenta, ale nawet w warszawskich korkach łatwo się zmieścicie w 9 l/100 km.
Suzuki Vitara - wnętrze ciasne i skromne
Suzuki Vitara nie powinno być traktowane jako typowo rodzinny pojazd. Niezbyt duża szerokość wnętrza nie pozwoli na swobodną jazdę w trzy osoby z tyłu, bagażnik ma dobre kształty i pojemność, ale nie może rywalizować z większymi SUV-ami. Podoba się podwójna podłoga – w górnym położeniu jest schowek i równa powierzchnia po złożeniu kanapy. Zastrzeżenia budzi jakość tworzyw – nie są złe, ale z racji ceny auta (100 000 zł) można spodziewać się więcej.
Suzuki Vitara 1.4 T Bosterjet - to nam się podoba
Dobra dynamika jednostki napędowej przy akceptowalnym zużyciu paliwa, świetne wyposażenie wersji S, niezła przestronność wnętrza i kufra.
Suzuki Vitara 1.4 T Bosterjet - to nam się nie podoba
Brak możliwości wyboru wyposażenia, z silnikiem 1.4 dostępny tylko drogi topowy pakiet S, wysoka cena jak na takie gabaryty samochodu.
Suzuki Vitara 1.4 T Bosterjet - nasza opinia
Doładowany mały benzyniak świetnie się sprawdza pod maską Vitary. Auto jest dynamiczne i niedużo pali. Warto podkreślić też bogate wyposażenie i ciekawe elementy stylistyczne. Jednak cena 100 000 zł za – bądź co bądź – niewielki pojazd, to sporo.
Suzuki Vitara 1.4 T Bosterjet - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1373 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 140/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 220/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 375-1120 |
Opony testowanego auta | 215/55 R 17 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 47 |
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) | 5,4 |
Emisja CO2 (g/km) | 127 |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,8/8,9 s (na 4./5. biegu) |
Elastyczność 80-120 km/h | 9,3/12,0 s (na 5./6. biegu) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1221/509 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 710 km |