Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Szansa na lidera - pierwsza jazda nową Kią Sportage

6 maja 16 09:15

Kompaktowy SUV Sportage jest zarówno w Polsce, jak i w Europie najchętniej kupowanym modelem z całej gamy Kii. Najnowsze wcielenie bestsellera różni się od poprzednika nie tylko wyglądem, ale radykalne zmiany wyszły mu na dobre.

Udostępnij
0
Skomentuj
Kia Sportage Kia Sportage Foto: Auto Świat

W Polsce 85 proc. sprzedanych Kii Sportage ma napęd na przednie koła. Ale występuje również jako 4x4 i właśnie taką wersję sprawdziliśmy. Lubimy iść na całość, wybraliśmy więc debiutującą w tym modelu sportową wersję GT Line, która wyróżnia się 19-calowymi felgami, czarną podsufitką, spłaszczoną u dołu jak np. w Audi kierownicą, centralną konsolą wykończoną czarnym kolorem fortepianowym oraz aluminiowymi nakładkami na pedały.

Pod maską, a jakże, najmocniejszy w ofercie motor benzynowy, 1.6 o mocy 177 KM. Nie jest to samochód, który został zbudowany, by eksplorować syberyjskie ostępy czy tarzać się w piaskach Sahary. To miejski typ, który jeśli już wyjedzie poza aglomerację, nie powinien przestraszyć się zaśnieżonej drogi do górskiego hotelu czy niewielkiego strumyka płynącego w poprzek kamienistego traktu.

W Hiszpanii śniegu nie znaleźliśmy, ale sprawdziliśmy, jak szybko napęd austriackiej firmy Magna potrafi przerzucać moment obrotowy pomiędzy osiami. Między osiami, bo w normalnych warunkach Sportage 4x4 jest napędzany na przednie koła. Ale jeśli ostro startujemy i przyczepność przednich opon okazuje się niewystarczająca, elektryczny silniczek zaciska sprzęgła wielopłytkowe znajdujące się przy tylnym dyferencjale, dzięki czemu samochód skutecznie rusza z użyciem wszystkich czterech kół. Takie rozwiązanie stosuje się w większości SUV-ów tej wielkości.

Ważne, jak szybko napęd reaguje na zmieniające się warunki. Kiedy w ciasnym łuku mocno wciśniemy gaz, to ESP i układ napędowy błyskawicznie i niezauważalnie ingerują, a Kia podąża w stronę wyznaczoną przez kierowcę. Ale nie zmienia to faktu, że tylne koła pełnią funkcję pomocniczą. Rozdział napędu można jednak zablokować i wówczas trafia on po połowie na przednią i tylną oś.

Kia Sportage Kia Sportage Foto: Auto Świat

Sportage w prowadzeniu przypomina samochód przednionapędowy. Poza tym 19-calowe koła znacznie lepiej czują się na asfalcie, jeśli więc zamie-

rzacie często podróżować drogami szutrowymi, warto wybrać podstawowe 16-calowe felgi i opony o większym profilu (215/70 R16). Kia należy do firm, które w ostatnim czasie robią olbrzymie postępy. I nie inaczej jest w przypadku nowego modelu, który jest dłuższy o 4 cm, ma większy o 3 cm rozstaw osi oraz obszerniejszy o 38 l bagażnik (503 l), a także więcej miejsca w środku. Pozycję za kierownicą można uznać za znakomitą, ale jeszcze większe wrażenie robi wykończenie. Materiały są miękkie i dobrej jakości. Poza tym poczucie komfortu wzmacnia poprawione wyciszenie oraz sztywność karoserii.

Kia Sportage Kia Sportage Foto: Auto Świat

Kia nie zdecydowała się na obsługę multimedów sterownikiem w stylu iDrive. Firma zatrudniła jednak Alberta Biermanna, który przez 30 lat zbierał doświadczenia w dziale M BMW. Nie powinno więc dziwić, gdyby takie rozwiązanie pojawiło się w kolejnym wydaniu tego popularnego SUV-a.

Tymczasem nowy model jest tak dobry, że ma szansę, podobnie jak poprzednik, brylować w swoim segmencie.

Kia Sportage Kia Sportage Foto: Auto Świat

DANE TECHNICZNE KIA SPORTAGE 1.6 T-GDI GT Line

Silnik benz. R4, turbo,

Ustawienie poprzecznie z przodu

Rozrząd/napęd 16V/łańcuch

Wtrysk bezpośredni

Pojemność 1591 cm3

Średnica cylindra/skok tłoka 77,0/85,4 mm

Stopień sprężania 9.5:1

Moc maks. KM/obr./min 177/5500

Moment obr. Nm/obr./min 265/1500-4500

Skrzynia biegów 7-bieg. automatyczna

Przełożenia I:3,92; II:2,31; III:2,04; IV:1,07; V:0,82; VI:0,88; VII:7,21 R:5,30

Reduktor brak

System napędu 4x4 stały, sprzęgło wielopłytkowe

Podział mocy przód:tył 100:0 do 50:50

Pomoce trakcyjne w terenie hamulce

Karoseria samonośna

Zawieszenie przednie/tylne sprężyny, multilink

Przekładnia kierownicza zębatkowa

Hamulce przód/tył tarczowe went./ tarczowe

Opony seryjne 245/45 R19

Pojemność zbiornika 62 l

Przyczepa ham./bez ham. 1600/750 kg

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s

Prędkość maksymalna 201 km/h

Spalanie średnie 7,5 l/100 km

Emisja CO2 175 g/km dane producenta

Gwarancja mechaniczna 7 lat lub 150 000 km

Gwarancja na lakier/perf. 5/7

Częstotliwość przeglądów 2 lata lub 30 tys. km

Ubezpieczenie 3%

Cena od 124 990 zł

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej