Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Test Kii Sorento 2.2 CRDi: nowocześniej, choć bez rewolucji

18 sty 13 12:47

Od jesieni ubiegłego roku w salonach Kii dostępne jest Sorento po liftingu. Testując topowego diesla z automatyczną skrzynią biegów, sprawdzamy, czy modernizacje znacząco odmieniły koreańskiego SUV-a

Udostępnij
0
Skomentuj

Pomijając wygląd – face lifting nie odmienił znacząco Kii Sorento, ale sprawił, że kierowca prowadzący Sorento ma wrażenie jazdy bardziej nowoczesnym i dopracowanym modelem. Kia bacznie obserwuje konkurencję, także tę z segmentu premium, i wyciąga właściwe wnioski. Oferuje w Sorento nie tylko bogatsze wyposażenie komfortowe, ale także elementy podnoszące bezpieczeństwo prowadzenia.

Debiutująca w 2009 roku druga generacja Kii Sorento ze względu na gruntowne zmiany w stosunku do poprzedniczki (brak ramy i reduktora, nowe zawieszenie) była przełomowa. Zastanawialiśmy się wówczas, jak zareagują klienci na odejście od offroadowego charakteru modelu. Minęły trzy lata i wiadomo już, że kierunek zmian był słuszny – światowa sprzedaż Sorento II przekroczyła 620 tys. sztuk. By podtrzymać dobrą passę, Koreańczycy jesienią 2012 roku zdecydowali się na face lifting modelu.

Kia Sorento: nowocześniej, choć bez rewolucji

Test Kii Sorento 2.2 CRDi: nowocześniej, choć bez rewolucji Test Kii Sorento 2.2 CRDi: nowocześniej, choć bez rewolucji Foto: Auto Świat

Z zewnątrz zmodernizowane Sorento rozpoznamy po: zderzakach z pionowym układem świateł przeciwmgielnych, nowym grillu i reflektorach z światłami pozycyjnymi LED, a także zmienionym kształcie pokrywy bagażnika i tylnych lamp, również wykonanych w technologii LED.

Deska rozdzielcza, zwłaszcza jej centralna część, ma inaczej rozmieszczone przyciski, a na tarczy prędkościomierza pojawił się duży, wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego. Trzeba przyznać, że zmiany są subtelne, ale zwiększyły łatwość obsługi urządzeń pokładowych.

Pod maską testowanego modelu pracował dobrze znany 2,2-litrowy turbodiesel, który po modernizacji nadal ma 197 KM, ale dysponuje wyższym o 15 Nm momentem obrotowym, dostępnym w szerszym zakresie obrotów. Kierowca w poliftingowym aucie odczuje nie tylko lepszą elastyczność motoru, ale także mniejsze spalanie (o ok. 0,5 l/100 km).

Lepsza elastyczność, niższe spalanie

2,2-litrowy turbodiesel nadal współpracuje z udanym 6-stopniowym „automatem”. Jedyną zmianą jest droga prowadzenia lewarka, która odbywa się obecnie w linii prostej (poprzednio: skokowo). Nie dokonano zmian w układzie napędowym, który podczas zwykłej jazdy (miejskiej lub autostradowej) przekazuje do 100 proc. momentu obrotowego na przednie koła, a w przypadku wystąpienia poślizgu część mocy (do 50 proc.) przenoszona jest automatycznie na tylne koła.

Test Kii Sorento 2.2 CRDi: nowocześniej, choć bez rewolucji Test Kii Sorento 2.2 CRDi: nowocześniej, choć bez rewolucji Foto: Auto Świat

Po naciśnięciu przycisku w kabinie kierowca może zblokować rozdział napędu w proporcji 50/50. Trzeba przyznać, że tego typu rozwiązanie (choć ma wielu przeciwników wśród fanów offroadu) sprawdza się na co dzień, gdyż z jednej strony pozwala oszczędzać paliwo, z drugiej – zapewnia dobrą trakcję i bezpieczeństwo na śliskich drogach.

Przy okazji face liftingu inżynierowie poprawili zawieszenie – pracuje ono teraz ciszej i zapewnia więcej komfortu – a jednocześnie zmniejszyły się wychyły nadwozia przy gwałtownych manewrach. Lepsza jest teraz także precyzja prowadzenia (bardziej bezpośrednie przełożenie – 2,95 obrotu między skrajnymi położeniami), gdyż zastosowano nowy układ kierowniczy FlexSteer z trzema trybami pracy: Normal, Sport i Comfort.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej