Mercedes może pochwalić się kilkunastoletnią tradycją w produkcji użytkowych samochodów z napędem na obie osie. Mercedes Sprinter z dołączanym napędem na przednie koła debiutował w 1997 r., dwa lata później Sprinter ze stałym napędem 4x4, natomiast w 2005 r. Vito 4x4.
Zaledwie kilka miesięcy po prezentacji aktualnie produkowanej generacji Vito z napędem na przednią lub tylną oś Mercedes przedstawił wersję 4x4. Ten typ układu napędowego jest oferowany we wszystkich odmianach nadwoziowych Vito oraz z każdym rozstawem osi. Wraz z nowym modelem nie zmieniły się wymiary samochodu. Poprzedni miał wysokość ponad 2 m, co powodowało trudności przy parkowaniu w podziemnych garażach. Obecny model mierzy 191 cm.
Za dystrybucję napędu pomiędzy osiami i kołami obu stron samochodu odpowiada sprzęgło wielopłytkowe współpracujące z elektronicznym systemem 4ETS. Jego działanie symuluje trzy blokady mechanizmów różnicowych: międzyosiowego oraz przedniego i tylnego. Podczas jazdy system działa naprawdę szybko, korygując obroty kół, które zaczynają tracić przyczepność.
Bezpieczny zjazd po stromej, ośnieżonej drodze zapewnia system DSR (Downhill Speed Regulation). Po aktywowaniu układu utrzymuje stałą prędkość zjazdu w granicach od 4 do 18 km/h. Prędkość można regulować dźwignią tempomatu lub pedałem gazu i hamulca. Po przekroczeniu 18 km/h system przechodzi w stan czuwania, by wrócić do akcji, gdy prędkość spadnie poniżej tej granicy.
Dla wersji 4x4 indywidualnie skalibrowano układ ESP. Przy prędkościach do 40 km/h jego priorytetem jest zapewnienie maksymalnie dobrej trakcji. W przedziale od 40 do 80 km/h pracuje nad utrzymaniem balansu między trakcją a stabilnością. Powyżej 80 km/h najważniejsza jest stabilność.
Dzięki konsekwentnemu odchudzaniu układu napędowego udało się ograniczyć masę auta, które jest o 70 kg lżejsze od poprzednika i o 50 kg cięższe od wersji z napędem na jedną oś. To pozwoliło zachować dobre osiągi i rozsądny poziom zużycia paliwa. Vito 4x4 z silnikiem o mocy 190 KM przyśpiesza do 100 km/h tylko pół sekundy dłużej niż wersja 4x2, prędkość maksymalna jest mniejsza o 7 km/h, spalanie natomiast wzrosło o 0,6 l/100 km w porównaniu z wersją o napędzanej tylnej osi.
W modelu 119 BlueTec (190 KM) silnik standardowo współpracuje z automatyczną przekładnią 7G-tronic z opcją manualnej zmiany biegów.
Do układu 4x4 trzeba dopłacić 13 990 zł netto w przypadku silnika 190- konnego. Wersje ze słabszymi jednostkami napędowymi będą dostępne za kilka miesięcy.