CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.69
Średnio4.394.604.231.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Test opon zimowych do popularnych SUV-ów

8 sty 15 17:48
Udostępnij
0
Skomentuj

Testujemy dziesięć opon zimowych w rozmiarze 215/65 R 16, które chcą udowodnić, że oferują większy poziom bezpieczeństwa niż biorąca udział w teście opona letnia.

Które opony wybrać? Byle nie tanie

Udział samochodów z napędem 4x4 stopniowo rośnie – z roku na rok coraz większa grupa kierowców staje też przed dylematem: zmieniać opony na zimowe czy zawierzyć trakcji i zostawić letnie? Teoretycznie napęd na obie osie daje przewagę i gwarancję bezpieczeństwa, więc skoro wydaliśmy większą kwotę na samochód, niechętnie sięgamy do kieszeni, by kupić dodatkowe opony.

Ale przecież oprócz ruszenia z miejsca na śliskiej nawierzchni równie istotne jest bezpieczne skręcanie i hamowanie, a z tym letnie opony na śniegu i lodzie słabo sobie radzą.

Dobitnie pokazuje to nasze porównanie, w którym użyliśmy dziesięciu opon zimowych w rozmiarze 215/65 R 16 do popularnych kompaktowych SUV-ów i zestawiliśmy ich możliwości z dobrą oponą letnią.

O ile na suchej nawierzchni letnia opona radzi sobie bardzo dobrze, o tyle na mokrej ujawniają się jej pierwsze słabości, na śniegu natomiast zostaje w tyle za konkurencją, nawet tą egzotyczną.

W Polsce nie musimy jeździć na zimówkach.

Do kupna drugiego kompletu opon powinny też skłaniać przepisy w poszczególnych krajach Unii Europejskiej nakazujące jazdę na zimówkach, choć nie wszędzie są one jasno sformułowane. Konkretne daty używania opon zimowych obowiązują np. na Litwie (10 XI-1 IV), w Finlandii oraz w Szwecji.

W większości krajów jazda na oponach zimowych obowiązuje podczas trudnych warunków atmosferycznych, gdy na jezdniach zalega śnieg i błoto pośniegowe lub pokrywa je lód. W Niemczech za brak opon zimowych, gdy wymaga tego aura, grozi mandat 40 euro. Jeżeli naszą niefrasobliwością spowodujemy zator, kara rośnie dwukrotnie.

W rzeczywistości jednak obowiązek jazdy na oponach zimowych nie jest tak restrykcyjny. Niemiecki ustawodawca jako opony przydatne do jazdy zimą traktuje te, które mają niewiele mówiące oznaczenie M+S (błotno-śniegowe).

Taki napis każdy producent może umieścić na produkowanych przez siebie oponach według uznania, ważna jest np. rzeźba bieżnika, bez konieczności wykazania przydatności do użycia zimą.

Podróżując zimą do Niemiec, warto przeanalizować sytuacje, gdy na kołach powinny być opony z oznaczeniem M+S: gołoledź, śliskość pośniegowa, roztopiony śnieg, śliska lodowata nawierzchnia. Inaczej mówiąc, również przy minus 20oC można bezkarnie jeździć na oponach letnich, jeżeli jezdnia jest sucha.

Jeśli jest mokra, też można podróżować na letnich, dopóki nie wystąpi lód. Ale co począć, gdy nie można przewidzieć, czy pozostała część dnia nie przyniesie lodu, śniegu lub marznącego deszczu? Współczynnik zmian opon na zimowe u naszych zachodnich sąsiadów wynosi ponad 90 proc., więcej samochodów ma zimówki jedynie w krajach alpejskich, np. Austrii oraz Szwajcarii.

Nie można pominąć kosztów. Cena kompletu opon zimowych do popularnych małych SUV-ów, takich jak VW Tiguan, może się wahać od niemal 2000 zł (Michelin) do nieco ponad 1000 zł (Imperial i Nexen). Mniej niż 1100 zł, czyli po 270 zł za oponę?

Unikajcie tanich opon – są niebezpieczne!

Producenci z Azji są w stanie tego dokonać, lecz zachowanie produkowanych przez nich opon może (i powinno!) przerażać. Na śniegu i lodzie tanie opony nieźle sobie radzą, lecz sztuką przy projektowaniu jest połączenie przydatności na śniegu i trzymania na nawierzchni mokrej.

Jeżeli ktoś liczy każdy grosz, powinien przeanalizować wyniki opon Semperit (grupa Continental). Są wyraźnie tańsze od czołówki, ale nie odbija się to na ich jakości. Zaskoczyły też wyniki fińskich opon zimowych firmy Nokian, które okazały się przeciętnie przygotowane do jazdy po śniegu. Świetnie sprawdzały się natomiast na nawierzchniach mokrej i suchej.

Wyniki testu opon w rozmiarze 215/65 R 16

Ranking Ranking Foto: Auto Świat

Skala ocen szkolnych od 6 (celujący) do 1 (niedostateczny). Wartość podana w procentach pod poszczególnymi dyscyplinami oznacza ich udział w ocenie ogólnej. Ocena gorsza niż „5-” w poszczególnych kategoriach oraz ocena gorsza niż „4-” w pojedynczych dyscyplinach uniemożliwia otrzymanie oceny wzorowej. W przypadku takiej samej liczby punktów producenci zostali podani w kolejności alfabetycznej. Każda ocena z kategorii: śnieg, nawierzchnia mokra oraz sucha stanowi 1/3 oceny ogólnej.

Foto: Auto Bild

1) Dunlop SP Winter Sport 4D:

Mocne strony: bardzo zrównoważona opona zimowa bez poważnych wad, szczególnie dobre trzymanie w zakrętach na mokrej nawierzchni.

Słabe strony: średni poziom bezpieczeństwa w aquaplaningu.

2) Michelin Alpin A4:

Mocne strony: bardzo wyrównana opona zimowa, duża siła prowadzenia bocznego w zaśnieżonych zakrętach.

Słabe strony: zdecydowanie najwyższa (przesadzona!) cena w teście, przeciętny poziom hałasu.

3) Continental CrossContact Winter:

Mocne strony: zrównoważona opona zimowa z bardzo dobrymi osiągami na śniegu, najniższy opór toczenia.

Słabe strony: przeciętne wyniki w hamowaniu na nawierzchni mokrej i suchej, podwyższony hałas toczenia.

Foto: Auto Bild

4) Goodyear UltraGrip 8:

Mocne strony: nadzwyczaj bezpieczna w aquaplaningu, najlepsza trakcja na śniegu, najkrótsza droga hamowania na mokrym.

Słabe strony: wydłużona droga hamowania na sucho. Przeciętny wynik hamowania na śniegu, niezbyt cicha i tania.

5) Pirelli Scorpion Winter:

Mocne strony: bardzo dobra w dyscyplinach na śniegu, niski opór toczenia.

Słabe strony: wydłużona droga hamowania na nawierzchni suchej, przeciętny opór toczenia i aquaplaning na zakręcie, dość wysoka cena.

6) Semperit Speed-Grip 2:

Mocne strony: korzystny stosunek ceny do oferowanych osiągów, bardzo cicha praca, ponadprzeciętnie dobre zachowanie na nawierzchni mokrej.

Słabe strony: średnie prowadzenie boczne na śniegu.

Foto: Auto Bild

7) Nokian WR D3:

Mocne strony: wysokie bezpieczeństwo w aquaplaningu, na nawierzchni suchej prawie tak dobra jak opona letnia.

Słabe strony: przeciętny komfort toczenia, przeciętne zachowanie na śniegu.

8) Bridgestone Blizzak LM-80 Evo:

Mocne strony: bardzo krótka droga hamowania na mokro, dobra w hamowaniu na nawierzchni suchej, niski poziom hałasu.

Słabe strony: przeciętna trakcja na śniegu, tylko przeciętne prowadzenie boczne na mokrym i komfort.

9) Nexen WinGuard SUV:

Mocne strony: niska cena, najlepszy wynik w hamowaniu na śniegu (generalnie dość dobra na śniegu), niski poziom hałasu.

Słabe strony: ociężałe na sucho, poniżej przeciętnej na nawierzchni mokrej, najwyższy opór toczenia w teście.

10) Imperial Snowdragon 2 Ice-P. S110:

Mocne strony: niska cena, bardzo dobra w hamowaniu na śniegu (ogólnie dość dobra na śniegu), mały opór toczenia.

Słabe strony: katastrofalne wyniki na mokro (hamowanie!), przeciętna na suchej nawierzchni, wysoki opór toczenia.

Podsumowanie

Test opon zimowych z wynikami dobrymi i bardzo dobrymi we wszystkich dyscyplinach wygrywają Dunlopy i Micheliny. Obie opony nie zaliczyły wpadek, niestety nie są tanie (kategoria kosztów jest szczególnie bolesna dla ogumienia Michelin).

Blisko obu tych opon plasuje się Continental z bardzo niskim oporem toczenia, ale z największym hałasem w czasie jazdy. Jakie zalety mają inne marki? Opona Goodyear to królowa aquaplaningu. Doskonale przedziera się przez śnieg, niestety nie hamuje tak dobrze jak czołowa trójka.

Nokian na nawierzchni suchej spisuje się praktycznie tak dobrze jak opona letnia, odstaje jednak nieco na śniegu. To dotyczy też japońskich opon Bridgestone. Na szarym końcu znalazły się tanie opony z Azji. Są dramatycznie słabe, zwłaszcza na mokrej nawierzchni.

Wniosek? Jeżeli kogoś stać, powinien sięgnąć po najlepsze opony na rynku. W testowanym rozmiarze są to niemieckie opony Dunlop, francuskie Michelin, niemieckie Continental, amerykańskie Goodyear oraz włoskie Pirelli. Akceptowalna propozycja dla kierowców o niższym budżecie to Semperit. Tanie opony lepiej omijać szerokim łukiem!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (21)

No photo
No photo ~Gumiarz Użytkownik anonimowy
~Gumiarz :
No photo ~Gumiarz Użytkownik anonimowy
Dziwaczny test. 1. Opony najsłabsze dostały np. 4+, czyli bardzo im blisko do Goodyearów, które dostały 5-? Wchodzi kierowca na Waszą stronę, patrzy na oceny i widzi, że są tu same świetne opony! Bo najgorsza jest dosłowie dobre (w skali szkolnej 4 to "dobry"). Czyli po co kupować Continentale, skoro prawie tak samo dobre są wszelkie wschodnie cuda!? 2. Do testu opon dla SUV-ów wzięto tutaj (po kolei): właściwego Dunlopa; wychodzącego z produkcji Michelina (od 2014. roku jest przecież Alpin 5); właściwego Continentala; wychodzącego z produkcji Goodyeara (od 2014. roku jest Ultra Grip 9); właściwe Pirelli, właściwego Semperita; Nokiana do osobówek, a w tym rozmiarze jest model do SUV-ów WR SUV 3; właściwy Bridgestone; Nexen i jakiś Imperial.
9 sty 15 13:32 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gosciu Użytkownik anonimowy
~Gosciu :
No photo ~Gosciu Użytkownik anonimowy
A ja mam w suvie całoroczne GY Vector 4 Seasons i na śniegu nie widze roznicy miedzy nimi a zimówkami. W drugim aucie też takie kupię jak się zimówki zuzyją.
12 sty 15 07:43 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maciej11200 Użytkownik anonimowy
~maciej11200
No photo ~maciej11200 Użytkownik anonimowy
do ~mariusz124:
No photo ~mariusz124 Użytkownik anonimowy
21 paź 15 14:10 użytkownik ~mariusz124 napisał
widać jak to poustawiane jest pod niemieckie conti, po aferze adac z oceną dacii, straciłem zaufanie do tego typu testów
wszystkie media motoryzacyjne są w niemieckich rękach więc czego tu się spodziewać. Moim zdaniem w polskich warunkach najlepsze są frigo 2 (lub hp) albo nokian, ale wr d3 lub hakkapelita r, bo te wr d4 to prawie to samo co continental, czyli gumy na niemieckie, francuskie autostrady. Tam nie ma mrozów, gołoledzi, prawie cały czas czarny asfalt.
10 lis 15 20:39 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~aga Użytkownik anonimowy
~aga :
No photo ~aga Użytkownik anonimowy
Pirelli Scorpion Winter rozczarowuja i to bardzo na sniegu, slizgaja sie tez na deszczu. To chyba najbardziej "sliskie" opony zimowe jakie mialem. Sa natomiast bardzo ciche i prowadzi sie je podobnie jak opony letnie.
9 sty 15 00:17 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mariusz124 Użytkownik anonimowy
~mariusz124
No photo ~mariusz124 Użytkownik anonimowy
do ~Gumiarz:
No photo ~Gumiarz Użytkownik anonimowy
9 sty 15 13:32 użytkownik ~Gumiarz napisał
Dziwaczny test. 1. Opony najsłabsze dostały np. 4+, czyli bardzo im blisko do Goodyearów, które dostały 5-? Wchodzi kierowca na Waszą stronę, patrzy na oceny i widzi, że są tu same świetne opony! Bo najgorsza jest dosłowie dobre (w skali szkolnej 4 to "do
widać jak to poustawiane jest pod niemieckie conti, po aferze adac z oceną dacii, straciłem zaufanie do tego typu testów
21 paź 15 14:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sz Użytkownik anonimowy
~sz :
No photo ~sz Użytkownik anonimowy
Ciekawe, skąd wzięli ten śnieg? Chyba teoretycznie.
12 sty 15 08:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pimpek Użytkownik anonimowy
~pimpek :
No photo ~pimpek Użytkownik anonimowy
a Yokohama GEOLANDAR I/T G071 215/65 R16 to duża różnica w stosunku do ww?

24 sie 15 21:00 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~i am Użytkownik anonimowy
~i am :
No photo ~i am Użytkownik anonimowy
Widac ze to jest czysta klaka... ktos tu chyba zaplacil za wynik wzorowy...
22 sty 15 20:40
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DG Użytkownik anonimowy
~DG
No photo ~DG Użytkownik anonimowy
do ~aga:
No photo ~aga Użytkownik anonimowy
9 sty 15 00:17 użytkownik ~aga napisał
Pirelli Scorpion Winter rozczarowuja i to bardzo na sniegu, slizgaja sie tez na deszczu. To chyba najbardziej "sliskie" opony zimowe jakie mialem. Sa natomiast bardzo ciche i prowadzi sie je podobnie jak opony letnie.
A ja jestem zadowolony - opony dają poczucie kontrolowanego uślizgu na śniegu, auto jest nie do zakopania nawet w ciężkich warunkach (błoto, kopny śnieg itp.), mają relatywnie niskie opory toczenia i generują niewielką ilość hałasu w porównaniu do innych opon zimowych. Największą zaletą jest ich sztywność (samochód jest bardzo stabilny w zakrętach), czego często brakuje oponom zimowym. Posiadają wady typowe dla innych zimówek - fatalne trzymanie się mokrej jezdni, niska odporność na aquaplaning i oczywiście słabe hamowanie zarówno na mokrej jak i suchej nawierzchni.
12 sty 15 15:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qqq Użytkownik anonimowy
~qqq :
No photo ~qqq Użytkownik anonimowy
Te wykresy to manipulacja i zawyżanie różnic. Spójrzcie na skalę. Żeby wykres był wiarygodny skala powinna zaczynać się od 0. A tutaj różnice punktowe opon są zdecydowanie wyższe niż w rzeczywistości.
12 sty 15 15:50
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej