CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.564.161.99
Średnio4.504.684.352.07
Najdrożej4.694.894.572.24

Kusi techniką i solidną budową - używane Subaru Legacy

21 maja 15 08:48
Udostępnij
0
Skomentuj

Napęd 4x4 oraz silniki z nietypowym układem cylindrów to główne cechy wyróżniające modele Subaru, nie tylko na tle aut klasy średniej premium. Kolejny element to legendarnie wysoka jakość. Czy takie są też kilkuletnie Legacy?

Samochody Subaru zawsze słynęły nie tylko z oryginalnej konstrukcji, lecz także z bardzo wysokiej jakości i niezawodności. Niestety, motoryzacja się zmienia, a auta „nie są już takie, jak kiedyś” – na ile to powiedzenie dotknęło również pojazdów firmy spod znaku Plejad?

Sprawdzimy to na przykładzie spokrewnionych modeli Legacy i Outback, które zadebiutowały w 2009 r. W przypadku Legacy była to już piąta generacja, a lekko uterenowionego Outbacka – czwarta.

W salonach od niedawna są nowe odsłony tych modeli, można więc spodziewać się, że na rynku wtórnym wzrośnie nieco zainteresowanie opisywanymi generacjami.

Pewne jest: menedżerowie Subaru już dawno zrozumieli, że dużą oryginalnością bardzo mocno wiążą co prawda pewną grupę klientów, ale nie jest ona liczna. Dlatego w przypadku kolejnych generacji poszczególnych modeli rezygnują po trochu z ciekawych, ale kosztownych w produkcji rozwiązań, dodają też takie, których oczekuje szerokie grono odbiorców (np. diesle).

2009: debiut modeli; 2013: nieco zmieniona stylistyka Outbacka. 2009: debiut modeli; 2013: nieco zmieniona stylistyka Outbacka. Foto: Auto Bild

Opisywane tu auta nie mają już drzwi pozbawionych ramek szyb, a w wielu egzemplarzach pod maską klekocze diesel (przepraszamy – należałoby powiedzieć: dostojnie pracuje, bo ma wysoką „kulturę osobistą”). Choć auto upodobniło się do konkurentów, nie zatraciło całkowicie charakteru. W dalszym ciągu ma dwie główne cechy wyróżniające je spośród wielu innych modeli klasy średniej.

Pierwsza to silniki typu bokser. Żadna inna firma tak konsekwentnie nie upiera się przy stosowaniu tego rodzaju napędu. Nawet w przypadku samodzielnie opracowanej jednostki wysokoprężnej cylindry ułożone są płasko i naprzeciwko siebie. Czy jest to gra warta świeczki? Z technicznego punktu widzenia – tak.

Takie położenie cylindrów pozwala na obniżenie środka ciężkości, niższe poprowadzenie maski i umieszczenie silnika wzdłużnie, dokładnie w osi pojazdu. To z kolei skutkuje możliwością symetrycznego ułożenia poszczególnych elementów układu napędowego. Nie należy jednak mylić takiego układu z rozdziałem momentu pomiędzy koła przedniej i tylnej osi.

Drugim elementem wyróżniającym Subaru jest właśnie układ napędowy. Mimo że łatwo można spotkać np. Audi A4 quattro lub Volvo S60 AWD, to jednak są to tylko dodatkowe wersje. Legacy i Outback napęd 4x4 mają w standardzie. Jednak nie zawsze jest to typowy stały napęd przypisywany marce Subaru.

W obecnych czasach klienci stają się coraz bardziej wybredni i nie kupują już czegoś, co może i jest dobre z technicznego punktu widzenia, ale okazuje się niepraktyczne. Jak w roli pojazdów rodzinnych wypada para modeli Subaru?

Firma nigdy nie starała się przekonywać, że Legacy (nawet w wersji kombi) przewieziemy więcej niż Vectrą C czy Mondeo – nie taka ma być rola tego auta. Jednak pod względem funkcjonalności Legacy nie ma się czego wstydzić. Wyjątek to przedział bagażowy wersji sedan – luk do wkładania walizek jest ciasny i niewygodny. Co innego w kombi. Tu naprawdę trudno na coś narzekać, otwór jest duży, kształty w miarę równe, a pojemność – w zupełności zadowalająca (526-1726 l).

Wnętrze można oceniać wyłącznie pozytywnie. Zapewnia przyzwoitą ilość miejsca w obu rzędach, najczęściej jest bogato wyposażone, możecie też liczyć na dobrą jakość materiałów i wykończenia. Zdarzają się egzemplarze z szarą tapicerką i na stalowych felgach, ale częściej spotkacie bogato wyposażone: ze skórzaną tapicerką, alufelgami, nawigacją, bezkluczykowym dostępem itp. Polski standard przewidywał np. dwustrefową klimatyzację.

Subaru Legacy - bokserów nie trzeba się bać!

Niezbyt często spotykane Legacy w wersji GT. Niezbyt często spotykane Legacy w wersji GT. Foto: Auto Bild

Najpopularniejszym źródłem napędu jest benzyniak 2.5, który głównie był łączony z przekładnią Lineartronic. To naprawdę dobre połączenie. Auto z CVT jest nieco mniej dynamiczne, ale też mniej pali – na trasie to 7-10 l, w mieście 9,5-13 l/100 km. Skrzynia działa naprawdę dobrze, nie ma mowy o znanym z niektórych aut wyciu silnika, obroty zmieniają się płynnie.

Te silniki mają ciekawy dźwięk, a doświadczony mechanik naprawi je bez kłopotów. Dwulitrowa benzynówka jest wyraźnie wolniejsza, choć daje niedużą oszczędność paliwa. Silniki 2.5 GT i 3.6 zapewniają świetne osiągi, ale spalają już kilka litrów więcej. Najbardziej ryzykowny okazuje się diesel, w którym dochodzi do poważnych uszkodzeń.

Poza tym modele nie mają kłopotów z instalacją elektryczną czy nadwoziem. Wiele aut pochodzi z rynku amerykańskiego (wyprodukowano je za oceanem). Mechanicy radzą sobie z nimi bez kłopotów, ale większość jest po wypadkach.

Legacy i Outback są bez wątpienia dobrymi i solidnymi autami, ale pamiętajcie, że wymagają fachowej obsługi. Poza tym koszty niektórych części oraz czynności serwisowych bywają nieco wyższe niż w przypadku popularnych aut klasy średniej.

Legacy czy Outback? Gdzie szukać różnic?

Warto wytłumaczyć, czym różni się Legacy od Outbacka i którą wersję lepiej wybrać. Mimo że Subaru różnicuje te modele – chociażby samą nazwą – są one mocno spokrewnione technicznie.

Legacy występuje jako sedan lub kombi, Outback zaś powstał na bazie kombi – można powiedzieć, że to uterenowiona wersja Legacy z takim nadwoziem. Główna różnica to wyraźnie większy prześwit – ze 150 mm powiększony do 200 mm.

Jeśli więc poruszacie się po drogach o gorszej jakości, powinniście wybrać Outbacka. Ma on też nieco inną stylistykę. Niewielkie różnice dotyczą też palety silników – w Outbacku nie było benzynowej dwulitrówki, zaś w Legacy silnik 3.6 występował głównie w USA.

Subaru Legacy - technika: napęd wszystkich kół, przekładnie bezstopniowe

Foto: Auto Bild

Samochody Subaru są wyposażone w napęd 4x4, ale w zależności od rodzaju silnika zastosowano różne systemy. W przypadku przekładni manualnych (silniki 2.0, 2.0D oraz 2.5 w Outbacku) wykorzystano centralny stożkowy mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym, służącym do częściowego blokowania.

W autach ze skrzyniami CVT (2.5 i 2.0D) pracuje międzyosiowe sprzęgło załączające automatycznie tylną oś w sytuacji wykrycia poślizgu przedniej.

Jeszcze inne mechanizmy są w autach z silnikiem 3.6 – klasyczną przekładnię automatyczną połączono tam z centralnym dyferencjałem planetarnym, dzielącym moment pomiędzy przednią a tylną oś w proporcji 45:55. Żadna z wersji nie współpracuje już z przekładnią redukcyjną.

Wszystkie silniki ustawiono wzdłuż osi pojazdu i są to boksery, co oznacza, że mają przeciwsobny układ cylindrów. W motorach 2.5 zastosowano układ i-AVLS, pozwalający zmieniać wznios zaworów dolotowych.

Zarówno Legacy, jak i Outback mają samonośne nadwozia i niezależne zawieszenie kół (na tylnej osi najczęściej amortyzatory z samopoziomowaniem). Wszystkie auta korzystają też z elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Za hamowanie kół odpowiadają tarcze: z przodu – wentylowane, z tyłu – pełne lub wentylowane.

Dane techniczne 2.0 2.5 2.5 GT 2.0D 2.5 2.5 3.6 2.0D
Model Legacy Outback
Lata 2009-14 2009-14 2009-11 2009-14 2009-13 2013-14 2009-13 2009-14
Silnik – typ, liczba zaworów benz. B4/16 benz. B4/16 t.benz. B4/16 t.diesel B4/16 benz. B4/16 benz. B4/16 benz. B6/24 t.diesel B4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek pasek pasek łańcuch pasek pasek pasek łańcuch
Układ rozrządu SOHC SOHC SOHC DOHC SOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1994 2457 2457 1998 2457 2498 3630 1998
Moc maks. (KM) przy obr./min 150/6000 167/5600 265/5600 150/3600 167/5600 173/5600 260/5600 150/3600
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 196/3000 229/4000 350/2400-5200 350/1800-2400 229/4000 235/4100 350/4400 350/1800-2400
Prędkość maksymalna (km/h) 210 210 245 206 201 198 230 195
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,5 10,3 6,2 9,3 9,6 9,9 7,5 9,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 11,8/6,7/8,6 11,0/6,2/8,0 14,9/8,1/10,6 7,5/5,1/5,9 11,7/6,8/8,6 10,1/6,1/7,6 14,4/7,5/10,0 7,7/5,6/6,4
Orientacyjne ceny używanych Legacy (sedan) i Outbacków z podstawowym wyposażeniem wg Eurotaxu i analizy rynkowej (zł)
2009 42 100 52 900 60 800 42 000 52 900 74 900 45 800
2010 49 100 61 600 70 900 49 000 61 600 87 200 53 300
2011 53 700 67 400 77 500 53 600 67 400 95 400 58 300
2012 63 500 79 700 62 800 79 700 112 900 68 400
2013 69 800 87 700 70 000 87 700 100 100 124 100 76 300
2014 79 900 95 000 81 000 119 300 98 200

Subaru Legacy - eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Materiały eksploatacyjne Benzynowe* Diesel*
Olej silnikowy 4,2 l, 5W-30 5,9 l, 0W-30
Olej w skrzyni man./CVT 3,7 l, 75W-90/12,5 l, CVTF 3,7 l, 75W-90/12,5 l, CVTF
Układ chłodzenia 6,5 l (na bazie glikolu) 8,6 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 1,0 l, DOT4 ok. 1,0 l, DOT4
Napęd rozrządu pasek łańcuch
*dane dla wersji benzynowej 2.5 oraz turbodiesla 2.0
Interwały międzyprzeglądowe Benzynowe* Diesel*
Olej silnikowy co 15 tys. km lub rok co 15 tys. km lub rok
Olej w skrzyni man./CVT co 60 tys. km/bez wymiany co 60 tys. km/bez wymiany
Filtr powietrza co 30 tys. km co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 3 lata co 3 lata
Napęd rozrządu co 105 tys. km bez okresowej wymiany
*dane dla wersji benzynowej 2.5 oraz turbodiesla 2.0
Ceny zamienników (zł) Benzynowe* Diesel*
Filtr oleju/powietrza od 18/40 od 25/40
Klocki/tarcze hamulcowe  od 180/380 od 180/380
Amortyzatory przednie/tylne (szt.) od 435/1200 od 435/1200
Rozrząd (kpl.) od 700 trwały łańcuch
Reflektor/błotnik od 1200 (uż. ksenon)/250 od 1200 (uż. ksenon)/250
*dane dla wersji benzynowej 2.5 oraz turbodiesla 2.0

Subaru Legacy i Outback - udane konstrukcje

W przypadku Legacy i Outbacka tradycyjna jakość Subaru znajduje pełne potwierdzenie. Choć obsługa może kosztować nieco więcej niż w popularnych modelach, auta odwdzięczają się trwałością. Nie ma przeciwwskazań do montażu LPG.

Subaru Legacy - to nam się podoba:

Wysoka niezawodność samochodu, ciekawie rozplanowane nadwozie, bardzo dobry silnik benzynowy 2.5.

Subaru Legacy - to nam się nie podoba:

Nieco wyższe niż przeciętnie koszty obsługi, niezbyt duża podaż, ryzykowny silnik wysokoprężny.

Subaru Legacy - nasza opinia

Auto warte uwagi! Wysoka jakość, niezawodność, udane nadwozia, napęd 4x4 – auta mają wiele zalet. Nie są co prawda propozycjami dla osób oczekujących możliwie najniższych kosztów eksploatacji, ale też nie ma co przesadzać: spalanie i obsługa nie są aż tak drogie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (13)

No photo
No photo ~rpw Użytkownik anonimowy
~rpw :
No photo ~rpw Użytkownik anonimowy
Piękne auto.
21 maja 15 09:25 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~miałem_Subaru Użytkownik anonimowy
~miałem_Subaru
No photo ~miałem_Subaru Użytkownik anonimowy
do ~kamil:
No photo ~kamil Użytkownik anonimowy
28 maja 15 13:20 użytkownik ~kamil napisał
W tekście jest mowa o tym, że 2.0 pali mniej niż 2.5 tabela mówi co innego przyspieszenie też się nie zgadza...
Tabela wygląda na dane firmowe, a Legacy praktycznie zawsze występował z automatem - stąd zapewne są różnice. W praktyce dwulitrówka w miarę spokojnie jeżdżąca spali nieco mniej niż 2.5.
1 cze 15 11:35 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Zgadzam się że to jest piękne auto a silników niema co się bać
21 maja 15 21:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Inż Użytkownik anonimowy
~Inż :
No photo ~Inż Użytkownik anonimowy
Silniki 2.0 od 2009- to były konstrukcje DOHC, tylko 2.5 SOHC...
16 sie 12:58
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Inż Użytkownik anonimowy
~Inż
No photo ~Inż Użytkownik anonimowy
do ~Sub:
No photo ~Sub Użytkownik anonimowy
8 gru 16 01:34 użytkownik ~Sub napisał
Ja jeżdżę 2,0 DOHC z lpg BRC manual, silnik trochę słaby trzeba trzymać na obrotach 3500 czyli po mieście na trójce :), w rodzinie jest 2,5 SOHC CVT lpg Stag, lepiej się zbiera, oba pojazdy ten sam rocznik 2012, oba pojazdy na lpg bez różnicy tak samo
A jak z regulacją luzów zaworowych? Idzie w 2.0 DOHC wyregulować bez wyjmowania silnika? Ile bierze serwis i jak często trzeba wykonywać?
16 sie 12:58
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo fran sverige Użytkownik anonimowy
~olo fran sverige :
No photo ~olo fran sverige Użytkownik anonimowy
w tej chwili ponad 340000km Subaru legacy 2.5 na gaz cng, jezdzi na taxi w skandynawiii.Po 240000 km poszła uszczelka pod głowicą z powodu totalnie zapchanej chłodnicy wody-błoto i brud przechodziło przez chłodnice klimy i powoli osiadało na na żebrach chłodnicy wody aż ją po prostu zakleiło.Co dziwne serwis Subaru tego nie zauważył mimo sugestii ,że auto się wychładza po włączeniu ogrzewania na max co ewidentnie wskazywało na niedrożną chłodnice wody. Niezależny serwis poszukał lepiej i po wymianie chłodnicy wody auto chodzi idealnie ,wentylatory "mają wolne" -wcześniej pracowały prawie non stop.Co dziwne pomimo wymiany oleju log life nie co15 tyś. a co 30-35tyś. silnik nie bierze miedzy wymianami więcej niż 0,5l. Olej w skrzyni oryginalny.Auto nigdy nie zawiodło i myślę że do 500000tyś spokojnie dociągnie.
2 lut 12:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sub Użytkownik anonimowy
~Sub :
No photo ~Sub Użytkownik anonimowy
Ja jeżdżę 2,0 DOHC z lpg BRC manual, silnik trochę słaby trzeba trzymać na obrotach 3500 czyli po mieście na trójce :), w rodzinie jest 2,5 SOHC CVT lpg Stag, lepiej się zbiera, oba pojazdy ten sam rocznik 2012, oba pojazdy na lpg bez różnicy tak samo jak na Pb, wrażenia z jazdy w zakrętach niezapomniane, palą swoje po mieście do 14 l lpg ale naprawdę warto kupić
8 gru 16 01:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzegorz M Użytkownik anonimowy
~Grzegorz M :
No photo ~Grzegorz M Użytkownik anonimowy
A jak jest z LPG?
16 cze 16 01:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Junior Użytkownik anonimowy
~Junior :
No photo ~Junior Użytkownik anonimowy
Jeżdżę już subaru od 6 lat.niewyobrażalnie sobie kupować innego auta innej marki.wszystko działa jak należy.zero awarii.życzę każdemu takich aut
7 cze 16 15:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sloma Użytkownik anonimowy
~sloma :
No photo ~sloma Użytkownik anonimowy
skoda lepsza
20 lis 15 17:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:13
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Używane Subaru Legacy V/Outback IV

Legacy V/Outback IV

Lata produkcji: 2009-14

Wersje silnikowe: 2.0-3.6

Cena: od 42 000 zł

Kusi techniką i solidną budową - używane Subaru Legacy (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Igor Kohutnicki, Auto Bild / newspix.pl

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego