CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.564.161.99
Średnio4.504.684.352.07
Najdrożej4.694.894.572.24

Wielki wó(d)z: używany Jeep Grand Cherokee III

3 mar 15 16:11
Udostępnij
0
Skomentuj

Grand Cherokee jest topowym modelem najbardziej rozpoznawalnej na świecie marki terenówek. Czy to wystarczy, by „sam się sprzedał”? Klienci coraz częściej porównują spalanie, koszty utrzymania, walory użytkowe.

„Grand Cherokee to wyznacznik standardów komfortu jazdy drogowej, dzielności offroadowej i najważniejszych dla satysfakcji klienta osiągów” – tymi słowami dyrektor marketingu firmy skomentował debiut modelu przed dziesięcioma laty.

Czy ta obietnica znalazła potwierdzenie? Pogodzenie komfortu z terenowymi możliwościami w klasie, którą reprezentuje Grand Cherokee, okazuje się niezbyt trudne – to samochód drogi w zakupie i eksploatacji, ale korzystający z zaawansowanych technicznie rozwiązań.

Jeep Grand Cherokee III - czy drogie auto sprosta wysokim wymaganiom?

Karoseria Granda może się podobać – jest atrakcyjnie stylizowana i najczęściej świetnie wyposażona (miłośnikom luksusu polecamy wersje Limited lub Overland).

Ma nieprzesadnie duże gabaryty – 4,75 m długości wydaje się w sam raz, by zapewnić niezłe warunki jazdy dla czterech osób (środkowe miejsce z tyłu jest niewygodne) z jednej strony, z drugiej – możliwość sprawnego poruszania się po mieście.

Do zalet należą wygodne, elektrycznie sterowane fotele, możliwość dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy i czytelne wskaźniki. Są też wady, np. niezbyt obszerne wnętrze. W wersji z szyberdachem (był opcją) nad głowami jest mało miejsca. Gdy z kolei odsuniemy fotele, z tyłu będzie zwyczajnie za ciasno na nogi.

Podawana przez Jeepa pojemność bagażnika (978 l) obejmuje całą przestrzeń za kanapą – do dachu. Do rolety jest zdecydowanie mniej. Na pocieszenie pozostają pełnowymiarowe koło zapasowe, schowki w podłodze (łatwy dostęp po złożeniu kanapy, od środka) czy osobno otwierana szyba tylna.

Grand ma ciekawą gamę silników. Otwiera ją diesel Mercedesa – 3.0 V6. Motor ma dobrą dynamikę, szczególnie przy wyższych obrotach, oraz kulturę pracy. Pod względem spalania nie jest rewelacyjnie: nawet za miastem trudno zmieścić się w 10 l/100 km. Średnia 12,5 l jest jednak akceptowalna.

Jeep Grand Cherokee III - wysoka moc okupiona dużym spalaniem.

Zużycie paliwa okazuje się największą bolączką benzyniaków. Odmiana 3.7 to auta importowane samodzielnie z USA – nie są dynamiczne, ale do spokojnej jazdy będą wystarczające.

Znacznie przyjemniej podróżuje się autem z motorem V8 – 4.7 lub 5.7. Jednak nawet producent podaje, że w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem 20 l/100 km. W czasie redakcyjnego pomiaru maksymalnego spalania wersji 5.7 uzyskaliśmy… 40 l! Trzeba jednak uczciwie przyznać, że podczas delikatnej jazdy wystarczy 12 l – to efekt zastosowania sprytnego systemu odłączającego przy niskim obciążeniu 4 cylindry.

Komu zależy na osiągach, powinien zainteresować się Grandem po liftingu – moc wersji 4.7 wzrosła z 231 KM aż do 303 KM, zaś 5.7 – z 326 KM do 334 KM.

Jeep Grand Cherokee III - automaty: z Mercedesa lub amerykański.

Wszystkie wersje współpracują z 5-biegowym automatem. Choć taka liczba przełożeń nie robi już wrażenia, warto zaznaczyć, że przekładnia pracuje dość płynnie i nie spowalnia auta.

Podwozie Granda III generacji w porównaniu z poprzednikiem przeszło istotne zmiany – przednia oś jest niezależnie zawieszona, w układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową. Zmiany spowodowały, że auto na asfalcie prowadzi się miło i pewnie.

Ale Grand ma zapewniać nie tylko wygodę na asfalcie – konstruktorzy obiecywali przecież świetne własności terenowe. Wiele zależy od wersji. Łatwo natknąć się na… 2WD! To indywidualny import z USA, najczęściej z silnikiem 3.7.

W takim aucie to po prostu nie przystoi. Kolejny stopień wtajemniczenia to system Quadra-Trac I – stały napęd na tylną oś z przednią dołączaną za pomocą sprzęgła. Brak tu reduktora (a co za tym idzie małej dźwigni w kształcie litery T), wydajność trakcji wspomaganej hamulcami pozostawia sporo do życzenia.

Nie każdy Grand nadaje się w teren, ale w przypadku bardziej zaawansowanych systemów przeniesienia napędu radzi sobie znakomicie. Nie każdy Grand nadaje się w teren, ale w przypadku bardziej zaawansowanych systemów przeniesienia napędu radzi sobie znakomicie. Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Nieco lepiej jest, gdy w aucie znajduje się Quadra-Trac II – za przeniesienie napędu dalej odpowiada sprzęgło, ale kierowca może użyć reduktora, a wtedy napęd pomiędzy przednią a tylną osią zostaje zablokowany mechanicznie.

Najlepiej jednak, gdy obok dźwigni zobaczymy dumny napis Quadra-Drive II. Oznacza on, że w aucie zamontowano trzy dyferencjały z elektronicznie sterowanymi blokadami. Trakcja w tym przypadku jest fantastyczna. Przed uszkodzeniami strzegą rozbudowane osłony podwozia montowane w opcji. Są też niedociągnięcia, np. dość duża podatność zderzaków na uszkodzenia (kończą się poniżej osłon) i niewielki prześwit (w praktyce pod przednią osią zamiast obiecanych 209 mm jest 190 mm).

Do Granda można kupić sporo elementów tuningowych (zderzak, płyty, zawieszenie), choć lista nie jest tak bogata jak w najpopularniejszych modelach.

Jeep Grand Cherokee III - na co zwrócić uwagę podczas oględzin?

Na spodzie nadwozia mogą pojawić się rdzawe plamy – niezbyt wielkie, ale też auta nie są zbyt stare. Od niedawna ASO prowadzi akcję aktualizacji oprogramowania modułu FDCM (to odpowiedź na ryzyko samoczynnego wyłączania się biegu), ale później mogą pojawić się kłopoty z instalacją elektryczną – gdy nic się nie dzieje, mechanicy zalecają pominięcie tej operacji.

Zalecamy zakup odmiany Quadra-Drive II, choć w jej przypadku można spodziewać się uszkodzenia silniczków w mostach (zapala się kontrolka od 4x4) – koszt naprawy to ok. 400 zł.

Drożej będzie w przypadku skrzyni – psują się czujniki na płycie sterującej. Naprawa i płyta pochłoną 1200 zł. W silniku Diesla warto sprawdzić osprzęt: przestają grzać świece żarowe (uszkodzony moduł), uszkodzeniu ulegają klapki w układzie dolotowym.

Jeep Grand Cherokee III - numer VIN

VIN umieszczony jest na podłodze obok nóg pasażera i na podszybiu. Oznaczenia:

1J8HCE8M85Y555555

  • znak 1: kraj producenta (1 – USA)
  • znak 2: marka (J – Jeep)
  • znak 3: typ pojazdu (4 – MPV, 8 – MPV z bocznymi airbagami)
  • znak 4: zakres dmc (G – 5001-6000 lbs, H – 6001-7000 lbs)
  • znak 5: wersja (USA: S – 2WD, R – 4WD; export: C – kier. po lewej, D – kier. po prawej)
  • znak 6: wersja (USA np. 4 – Laredo, 5 – Limited; export: E – skrzynia 5 aut.)
  • znak 7: rodzaj nadwozia (8 – SUV 4d)
  • znak 8 – silnik (K – 3.7; N lub P – 4.7; 2 lub T – 5.7; 3 lub W – 6.1; M – diesel 3.0)
  • znak 9: liczba kontrolna (0-9 lub X)
  • znak 10: rok modelowy (oznaczenia ogólne, 5 – 2005 r. …A – 2010 r.)
  • znak 11: zakład produkcyjny (C – Jefferson, USA, Y – Graz, Austria)
  • znaki 12-17: numer seryjny

Jeep Grand Cherokee III - zdaniem fachowca

Dariusz Kruszewski, Darecki Serwis

Grand III stał się popularnym autem, które można nabyć w przystępnej cenie. Ale najtańsze, zaniedbane i proste wersje mogą być pułapką – naprawy nie są ani przesadnie drogie, ani skomplikowane, jednak gdy nagromadzi się ich sporo, rachunek może być duży.

Uważajcie też, żeby nie kupić Granda z napędem jedynie na tylną oś. W stosunku do poprzednika poprawiła się trwałość zawieszenia, ale rozbudowana elektronika lubi płatać figle. Polecamy motory benzynowe V8, choć nie są oszczędne.

Ceny używanych aut (wg Eurotaksu i analizy rynku, w zł)
Rocznik 2010 2009 2008 2007 2006 2005
Grand Cherokee 3.7/201 KM 78 000 65 000 49 000 38 000 33 500 29 900
Grand Cherokee 4.7/231 KM Limited 43 400 38 800 34 200
Grand Cherokee 5.7/326 KM Limited 50 500 43 400 38 300
Grand Cherokee 6.1 SRT8 105 000 89 500 73 100 64 000
Grand Cherokee 4.7/303 KM 97 000 79 000 68 000
Grand Cherokee 3.0 CRD Laredo 69 100 59 600 48 100 43 500 39 800
Grand Cherokee 3.0 CRD Overland 98 100 78 200 67 200 54 300 49 900

Jeep Grand Cherokee III - Ceny części w zł

Nie ma większych kłopotów z zakupem części – najłatwiej o elementy, które sprowadza się z USA (np. do silników benzynowych). Nieco gorzej jest np. z reflektorami, części do CRD mogą być w serwisach dieslowskich.

Cena ASO Zamiennik
Filtr oleju/powietrza 84/135 38/48
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) 335/768 215/380
Turbosprężarka 15 500 4250 (reg.)
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) 1444/1320 530/400
Końcówka drążka kierowniczego zew. 594 255
Reflektor/błotnik przedni 1653/1875 800 (uż.)/125
*dane dla Grand Cherokee 3.0 CRD z 2006 r.

Jeep Grand Cherokee III - Nasza opinia

Jeep Grand Cherokee to samochód legenda. Czy III generacja tego modelu zasługuje na takie miano? Z pewnością, choć – jak w każdym aucie – znajdziemy zalety i wady.

Do tych pierwszych zaliczymy mocne, przyjemnie pracujące silniki. Gdy mamy do czynienia z najbardziej zaawansowanym (dość popularnym) napędem Quadra-Drive II, to bez obaw możemy zapuszczać się na grząskie podłoże.

We wnętrzu można liczyć na świetne wyposażenie. Ostatnia, nie mniej ważna sprawa, to bardzo dobra dostępność części zamiennych w niewygórowanych cenach.

Wady? Silniki do najoszczędniejszych nie należą, trwałość auta również mogłaby być wyższa. Karoseria nie grzeszy funkcjonalnością, minusy znajdziemy też w podwoziu.

dane techniczne 3.0 CRD 3.7 4.7 5.7 6.1 SRT
Silnik/typ turbodiesel, V6, OM 642 benzynowy, V6 benzynowy, V8 benzynowy, V8 benzynowy, V8
Rozrząd/napęd/zasilanie 24V/łańcuch/common rail 12V/łańcuch/wtrysk pośredni 16V/łańcuch/wtrysk pośredni 16V/łańcuch/wtrysk pośredni 16V/łańcuch/wtrysk pośredni
Pojemność 2987 cm3   3700 cm3  4700 cm3 5654 cm3 6059 cm3
Stopień sprężania 18,0:1 9,1:1 9,0:1 9,5:1 10,3:1
Moc maksymalna KM/obr./min  218/4000 201/5100 231/4500 326/5000 415/6200
Maks. moment obr. Nm/obr./min 510/1600-2800 315/3900 410/3600 500/4000 569/4800
Skrzynia biegów 5-biegowa automatyczna
Przełożenia I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83;  R 3,16; osie 3,55 I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55 I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,14; osie 3,73
Reduktor w wersjach 2WD i Quadra-Trac I – brak, w Quadra-Trac II i Quadra-Drive II: H 1,00; L 2,72
System napędu Quadra-Trac I, II: sprzęgło międzyosiowe; Quadra-Drive II centralny dyferencjał z elektronicznie sterowaną blokadą
Karoseria/wsp. oporu powietrza samonośna/0,41 (SRT 0,39)
Zawieszenie przednie/tylne/przekładnia kier. niezależne sprężyny śrubowe/oś sztywna sprężyny śrubowe/zębatkowa
Hamulce p/t (średnica tarcz w mm) tarczowe wentylowane (328, SRT 360)/tarczowe (320, SRT wentylowane 350)
Opony 245/65 R 17, 245/65 R 18, SRT: przód 255/45 ZR 20, tył 285/40 ZR 20
Zbiornik paliwa 78 l
Masa własna/ładowność 2135/615 kg 2060/615 kg 2135/615 kg 2175/575 kg 2171/579 kg
Przyczepa hamowana/bez hamulców 3500/750 kg bd. 3500/750 kg 3500/750 kg 3360/750 kg
Osiągi 3.0 CRD 3.7 4.7 5.7 6.1 SRT
Prędkość maksymalna 200 km/h 180 km/h 200 km/h 208 km/h 245 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 10,7 s 9,5 s 7,4 s 5,1 s
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km 13,1/8,6/10,2 l/100 km 17,6/10,5/13,1 l/100 km 19,7/12,0/14,9 l/100 km 21,3/12,0/15,4 l/100 km 22,0/13,1/16,4 l/100 km
eksploatacja 3.0 CRD 3.7 4.7 5.7 6.1 SRT
Olej silnikowy/wymiana 9,5 l, 5W30 C3/20 tys. km (rok) 4,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.) 5,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.) 6,6 l, 5W20/12 tys. (6 mies.) 6,6 l, 0W40/12 tys. (6 mies.)
Olej w skrzyni biegów/wymiana 5,0-6,2 l, ATF Plus 4 (SRT8 ATF VI)/96-100 tys. km*
Olej w skrzyni rozdzielczej/wymiana QT I: 0,65 l (ATF VI)/60 tys. km*
Olej w mostach/wymiana przedni 1,4-2,0 l; tylny: 1,8-2,5 l (75W140 Synth., z ELSD + 0,2 l dodatku)/60 tys. km*
Układ chłodzenia/wymiana 13,2 l/160 tys. lub 8 lat 13,2 l/168 tys. lub 5 lat 13,2 l/168 tys. lub 5 lat 13,7 l/168 tys. lub 5 lat 13,3 l/168 tys. lub 5 lat

* zalecenia serwisowe, według Jeepa terminy są znacznie dłuższe

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (25)

No photo
No photo ~obserwator Użytkownik anonimowy
~obserwator :
No photo ~obserwator Użytkownik anonimowy
Mam 3,7 limited oszczędny jak na te gabaryty choć nie o to chodzi.Z awaryjnością bo ja wiem u mnie drobne naprawy typu-sworzeń na wahaczu,amory, nic specjalnego nawet gdyby było trzeba trochę grosza wydać to warto bo nie ma aut nie psujących się.Więc raz na jakiś czas wstawiam go do warsztatu na przegląd i jeszcze nie byłem w szoku z powodu wymiany i naprawy jakichś elementów.
13 mar 15 01:30 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~M Użytkownik anonimowy
~M :
No photo ~M Użytkownik anonimowy
Świetny samochód - dobre zdolności terenowe, ogromny komfort jazdy, niskie spalanie (jeżeli kogoś stać na takie auto, to takie spalanie nie będzie dużym obciążeniem).
12 mar 15 19:22 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Xpert Użytkownik anonimowy
~Xpert :
No photo ~Xpert Użytkownik anonimowy
Z artykulu wynika, ze to troche badziewie. Ale jezdzi w terenie znacznie lepiej, niz Mercedes ML i BMW X5 . Widzialem w Top Gear, Cherokee osmieszyl i zdeklasowal niemiecka tandete.
12 mar 15 19:14 | ocena: 81%
Liczba głosów:16
81%
19%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~leśnik Użytkownik anonimowy
~leśnik :
No photo ~leśnik Użytkownik anonimowy
6 lat śmigam WK 3.0 CRD - fakty: spalanie miasto: 13-17 l, trasa 10,5-14,5 l, koszty części eksploatacyjnych do zaakceptowania, największa do tej pory usterka to wyciek oleju który dostawał się do turbiny (naprawa 1180 pln), a jeśli chodzi o walory użytkowe? mieszkam na zadupiu, droga gruntowa, nigdy nie zawiódł nawet w błotnistych leśnych koleinach po truckach z drzewem (błoto po kolana) auto bez liftu, napęd QT z reduktorem i daje radę, a w trasie leci genialnie, dynamika dobra, osoby wysokie (>190) niestety mogą mieć mały komfort, szczerze polecam :-)
22 sty 16 10:28 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~discovery Użytkownik anonimowy
~discovery :
No photo ~discovery Użytkownik anonimowy
Nareszcie jakiś sensowny samochod bo juz dosyć mam artykulow o skodzie
12 mar 15 20:02 | ocena: 86%
Liczba głosów:14
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wojtas Użytkownik anonimowy
~Wojtas :
No photo ~Wojtas Użytkownik anonimowy
Ten to jeszcze rasowy amerykaniec. Mam wersje 3.0 silnik Mietka. To auto przynosi naprawde wiele przyjemnosci z jazdy! Polecam
12 mar 15 20:00 | ocena: 79%
Liczba głosów:14
79%
21%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mn Użytkownik anonimowy
~mn :
No photo ~mn Użytkownik anonimowy
Polecam Hemika :D spalanie do akceptowania, jak slysze jak jakis subaraczek albo volvo 2 lub 2,5 litra pali kilkanaście to 5,7 kolo 20l chyba nei tragedia...
18 sie 15 12:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~grzes Użytkownik anonimowy
~grzes :
No photo ~grzes Użytkownik anonimowy
Najladniejsza wersja to modele z 99-2004 najlepsze w teren
12 mar 15 23:56 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~maniek204 Użytkownik anonimowy
~maniek204 :
No photo ~maniek204 Użytkownik anonimowy
To wszystko bajki .Spalanie dużo,dużo wyższe,a ceny części w ASO to już kompletna abstrakcja cenowa. Awaryjność bardzo duża, ale jak ktoś lubi( jak Ja ) to warto się pomęczyć. Piszę dlatego, by ktoś nie pomyślał, że auto jest bez kosztowe i nie awaryjne. Takie to tylko japońskie.
12 mar 15 19:56 | ocena: 50%
Liczba głosów:18
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~1 Użytkownik anonimowy
~1 :
No photo ~1 Użytkownik anonimowy
Najfajniejsza to jest wersja I. Prosty kanciaty na ogromnych kołach i wszędzie wlezie.Te najnowsze modele to więcej bajeru niż możliwości jezdnych. Wystarczy spojrzeć na ukształtowanie nawisów z przodu i z tyłu. Jak tak skonstruowany samochód ma pokonywać przeszkody terenowe? Totalna pomyłka. To już nie jest prawdziwy jeep tylko jakaś jeepo-podobna podróba.
12 mar 15 21:57 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Jeep Grand Cherokee III - Powinieneś wiedzieć…

Silniki benzynowe: 3,7-6,1 l

Silnik wysokoprężny: 3,0 l

Moc: od 201 do 426 KM

Nadwozie: 5-drzwiowe, zamknięte

Na rynku: 2004-2010 r.

Cena: od 29,9 tys. zł

Wielki wó(d)z: używany Jeep Grand Cherokee III (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego