Najpierw były tylko wielkie SUV-y, później pojawiły się wersje kompaktowe, a teraz są również w wydaniu mini. Do producentów SUV-ów tego typu dołączył także Volkswagen z modelem T-Roc.
Volkswagen T-Roc - wpisuje się w modę
Zewnętrzne wymiary pojazdu na szczęście nie przekładają się na ilość miejsca w środku. Z przodu przestrzeń na nogi i nad głowami jest na tyle duża, że można się poczuć tak, jakbyśmy podróżowali większym pojazdem, niż jest w rzeczywistości. Z tyłu miejsca mamy nieco mniej, ale nadal wystarczy go do komfortowej jazdy. Pod warunkiem że będą tu siedziały dwie osoby, bowiem wyprofilowanie kanapy nie zapewnia wystarczającej wygody pasażerowi siedzącemu pośrodku.
Nasz test przeprowadziliśmy w zimowej scenerii w Alpach. Jednak zanim tam dotarliśmy, mieliśmy okazję sprawdzić, jak samochód zachowuje się w trakcie szybkiego pokonywania niemieckich autostrad. W takich warunkach powody do zadowolenia daje nie tylko świetna dynamika w całym zakresie prędkości obrotowych, lecz także cicha praca jednostki napędowej – także podczas szybkiej jazdy można swobodnie rozmawiać.
Atutem układu napędowego jest też działanie przekładni DSG. Poszczególne biegi zmienia sprawnie i – co ważne – podczas ruszania nie wyczuwa się ospałości, która występowała w niektórych autach z taką skrzynią. Powody do zadowolenia daje również zużycie paliwa. Wprawdzie średnie spalanie na poziomie 8,2 l/100 km jest o 1,4 l wyższe, niż podaje producent, ale to i tak dobry wynik.
Po dojechaniu w górskie rejony przekonaliśmy się, że dzięki 190-konnemu silnikowi T-Roc sprawnie wspina się na wszelkie podjazdy. Napęd na wszystkie koła działa bez ociągania i potrafi wyratować jadących z niemal każdej opresji. Podczas ruszania na ośnieżonym wzniesieniu system odpowiednio reguluje rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami i dobiera go tak, żeby uzyskać optymalną przyczepność. Pamiętajcie jednak, że T-Roc nie jest prawdziwą terenówką i pomimo napędu 4x4 nie poradzi sobie w głębokim sypkim śniegu. Tym bardziej że prześwit wynosi zaledwie 161 mm.
Volkswagen T-Roc - udany układ jezdny
Dopracowane zawieszenie sprawia, że auto zachowuje się stabilnie podczas szybkiej jazdy autostradą, a gdy trafimy na drogę o słabej jakości – dobrze pochłania wyboje. Radzimy jednak zrezygnować z opcjonalnych 19-calowych alufelg. Psują to, co w kwestii komfortu zapewnia zawieszenie.
Koszt zakupu samochodu, niestety, jest dość wysoki, i to niezależnie, czy uwzględnimy bazową cenę, czy tę po doliczeniu dodatków. Dużego wydatku nie usprawiedliwia nawet bogate wyposażenie. Konkurencyjny Hyundai Kona w topowej wersji Premium, ze 177-konnym benzyniakiem i dwusprzęgłową skrzynią, kosztuje 114 990 zł.
Volkswagen T-Roc - to nam się podoba
Dynamika, cichy silnik, dopracowane zawieszenie, przestronne wnętrze, pojemny bagażnik.
Volkswagen T-Roc - to nam się nie podoba
Wysoka cena, 19-calowe felgi obniżają komfort, niewygodne środkowe miejsce na kanapie z tyłu.
Volkswagen T-Roc - naszym zdaniem
Świetnie się go prowadzi, ma dobrą dynamikę, a do tego wnętrze jest na tyle przestronne, że T-Roc wystarczy jako środek transportu dla rodziny. Cieszy również efektowna stylistyka nadwozia. Wprawdzie samochód ma bogate wyposażenie standardowe, mocny silnik i napęd na wszystkie koła, ale i tak płacenie za małego SUV-a niemal 150 000 zł to ekstrawagancja.
Volkswagen T-Ro 2.0 TSI 4Motion Premium - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/4180 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 320 Nm/1500 obr./min |
Skrzynia biegów | aut. 7-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymlana | 216 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s |
Elastyczność 60-100/80120 km/h | 4,1 s/5,5 s (aut.) |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58 dB/65 dB/69 dB |
Średnie spalanie testowe | 8,2 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 6,8 l/100 km |
Hamowanie 100-0 km/h | 35,4 m/35,1 m (z/g) |
Pojemność bagażnika | 392-1237 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4234/1819/1573 mm |
Rozstaw osi | 2593 mm |
Prześwit | 161 mm |
Masa własna/ładowność | 1486 kg/504 kg |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy okresowe | co 30 tys. km lub rok |
Cena podst. testowanej wersji | 125 090 zł |
Cena test. egz. po doposażeniu | 149 410 zł |