CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.564.161.99
Średnio4.504.684.352.07
Najdrożej4.694.894.572.24

Starcie gigantów - porównanie czterech SUV-ów

1 lut 15 00:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Wielkie SUV-y muszą sobie poradzić z niewygodnym faktem: zupełnie nowe, a może nawet rewolucyjne Volvo XC90 dołącza do gry! Sprawdzamy, jak mogą mu przeszkodzić rywale BMW X5, Hyundai Grand Sante Fe i Volkswagen Touareg

Aluzje, jakoby skandynawski design kojarzony był głównie z siecią popularnych domów meblowych, na szczęście nie dotyczą marki Volvo. Te samochody od lat ujmują wyszukaną prostotą – jeżeli nie nadwozia, to przynajmniej wnętrza. Nikt nie ma wątpliwości, że Volvo to marka premium, która robi bezpieczne samochody i ma swoich zagorzałych sympatyków na różnych kontynentach.

Kłopot Szwedów polegał jednak na tym, że mimo całej wyjątkowości ich produktów konkurencja z segmentu premium niemal zawsze coś robiła lepiej. BMW było zdecydowanie bardziej sportowe i lepiej się je prowadziło, Mercedes – bardziej luksusowy, a do tego obie te marki z reguły oferowały znacznie mocniejsze jednostki napędowe. Volvo produkowało auta do zakochania, ale niekoniecznie lubiące bezpośrednie starcia z najbardziej kompetentnymi rywalami.

Teraz jednak sytuacja ma ulec diametralnej zmianie. Szwedzi wystawiają bowiem do gry dużego SUV-a, na którego kolejną generację musieliśmy długo, bardzo długo czekać. Auto miało być rewolucyjne i pod wieloma względami takie właśnie jest, tyle że tę rewolucyjność mierzy się w odniesieniu do poprzednika.

Czy zrobi ona wrażenie także na konkurencji? To właśnie postanowiliśmy sprawdzić. Nowe XC90 to w zasadzie nic innego, jak pokaźny SUV z mnogością systemów asystujących na pokładzie, niestroniący od przepychu, ale i urządzony ze smakiem. Czterocylindrowy diesel pod maską powoduje jednak, że zakusy na brylowanie wśród muskularnych, reprezentacyjnie zmotoryzowanych bulwarowych niby-terenówek wypada odłożyć na dalszy plan.

Owszem, taki napęd wystarczy w naszym kraju niemal do wszystkich zastosowań tego samochodu: wyprzedzania na trasie, dynamicznej jazdy po mieście, odwożenia dzieci do szkoły, wypadów na zakupy. Na niewymagających bezdrożach też sobie poradzi. Ale cztery cylindry pod maską wielkiego SUV-a nie poprawią wizerunku właściciela ani nie zaimponują jego sąsiadom. Okazuje się, że dziś to żadna ujma: dwóch spośród trzech konkurentów w tym porównaniu też ma cztery cylindry pod maskami, a wszystkie te samochody, mimo zawadiackiego wyglądu, stworzono z myślą o podróżach po asfaltowych drogach.

Jeżeli potrafią więc przejechać przez płytką rzeczkę albo przebrnąć przez błoto w lesie, to jest to raczej wartość dodana niż wrodzone umiejętności tych produktów. Za chwilę poznacie wyniki porównania, ale już teraz możemy zdradzić, że dawno na podium nie było tak ciasno, jak w przypadku tego zestawienia rywali.

Niezależnie od tego, co – a o tym się za chwilę przekonacie – wygra, pragniemy jednak docenić koncern z Wolfsburga. Za to, że chociaż raz nie poszedł za trendem downsizingu i pozostawił pod maską 204-konnego, trzylitrowego sześciocylindrowca!

Miejsce pierwsze - Volkswagen Touareg 479 punktów

Foto: Auto Bild

W tym towarzystwie tylko Touareg skrywa pod maską sześciocylindrowe serce. I dobrze mu to robi! Ale zaraz, zaraz… Przecież czterocylindrowce BMW i Volvo zapewniają lepsze osiągi.

O co więc chodzi? O to, co trudno zmierzyć – łatwo jednak się w tym zakochać. Volkswagen dzięki sześciocylindrowcowi sprawia wrażenie bardziej dostojnego, delikatniejszego i przytulniejszego auta. Jednocześnie subtelnie resoruje, a jedynie charakterystyczne dla tego modelu drgania odczuwalne na kolumnie kierowniczej mogą czasem denerwować na kiepskich drogach.

Touareg daje właścicielowi niebagatelne możliwości przewozowe – może wziąć na pokład do 656 kilogramów, a jeżeli to nie wystarczy, to pociągnie 3,5-tonową przyczepę! SUV z Wolfsburga może się podobać, jednak rzut oka na specyfikację podpowiada, że nie jest to już najnowsza konstrukcja i niektórych jej pierwotnych założeń nie sposób obejść. Na przykład nie dało się tu zastosować systemów asystujących, bazujących na elektrycznym wspomaganiu kierownicy, jak choćby układu automatycznego parkowania.

Miejsce drugie - BMW X5 477 puktów

Foto: Auto Bild

Może zabrzmi to banalnie z perspektywy wizerunku tej marki, ale i tak to napiszemy: X5 odnalazło się w tym porównaniu w roli sportowca.

Jego rozbudowane „mięśnie” najwyraźniej zajęły sporo miejsca, bo dla pasażerów pozostało go może nie mało, ale na pewno mniej niż u rywali. Ciaśniej dopasowane do jadących nadwozie BMW powoduje, że jeśli ktoś na tylnej kanapie X5 opiera się już kolanami o fotel kierowcy, to gdyby przesiadł się do Touarega czy Grand Santa Fe, miałby tam w nich jeszcze pokaźny zapas miejsca na nogi.

Kierowca jednak specjalnie się tym nie przejmuje – jego ucieszą precyzyjny układ kierowniczy, wysoka stabilność jazdy i mocny silnik. Mała skaza na wizerunku tego solidnie doładowanego motoru: mimo całego swego wigoru to jednak nadal „tylko” czterocylindrowiec, który po mocniejszym wciśnięciu gazu lubi zawarczeć. Ten dźwięk nie pasuje do luksusowego SUV-a, ale za to BMW imponuje ekonomiką jazdy – spaliło w teście średnio 7,2 l ON na 100 km.

Miejsce trzecie - Volvo XC90 474 punkty

Foto: Auto Bild

Volvo powraca do gry w lidze wielkich SUV-ów. Jego atutem jest wygodna kabina. Przy okazji zmiany generacji Szwedzi postanowili zrobić porządek w kokpicie. I zrobili, ma to jednak swą cenę – filozofia obsługi niemal wszystkiego za pomocą ekranu dotykowego nie przekonuje.

Konieczność przedzierania się przez menu bywa irytująca. Dosięgnięcie do wyświetlacza wymaga wyciągnięcia ręki daleko od fotela kierowcy – spróbujcie trafić w odpowiednie pole na ekranie, kiedy autem buja na nierównościach.

Ale… Zapomnijcie o tym! 225 koni mechanicznych i pneumatyczne zawieszenie pozwalają na przyjemną jazdę. Napęd ma czym ciągnąć, choć jego ton bywa natarczywy. Układ kierowniczy działa płynnie i bezpośrednio, stabilność jazdy na wprost jest dobra.

Jedynie ciasne zakręty wprawiają nowe Volvo XC90 w zakłopotanie i szwedzki SUV robi się podsterowny. Pneumatyczne zawieszenie przyzwoicie pracuje, ale ma też wady. Krótkie nierówności czy krawędzie łat na jezdni wprawiają kabinę w nieprzyjemne drgania.

Miejsce czwarte - Hyundai Grand Santa Fe 459 punktów

Foto: Auto Bild

Ten Hyundai jest pod wieloma względami nieskomplikowany i… nieprzesadnie ekscytujący, choć to dość dyplomatyczne stwierdzenie.

Ale wiecie co? To właśnie czyni go bardzo przyjemnym towarzyszem podróży! Zawieszenie miło resoruje i filtruje poprzeczne nierówności tak skutecznie, jakby prasowało asfalt niczym żelazko z parą czyste prześcieradło. Tyle że na kiepskich drogach obszerne ruchy nadwozia potrafią szybko zepsuć przyjemność z podróżowania Hyundaiem.

Miękko pracujący diesel subtelnie pomrukuje i zachowuje stoicki spokój nawet na wysokich obrotach, a to pasuje do raczej nierychliwej natury Santa Fe. Tak nierychliwej, że w bezpośrednim starciu konkurenci niemal miażdżą Hyundaia swoimi osiągami, za którymi wcale nie idzie większe zapotrzebowanie na paliwo.

Czy to w sprincie, czy podczas wyprzedzania, „koreańczyk” potulnie podąża za rywalami, którzy szybko znikają mu z pola widzenia. Mamy też uwagę do foteli, które są zbyt miękkie, słabo trzymają na zakrętach i niepotrzebnie psują dobre wrażenie, jakie zrobiła na nas kabina.

Nasza opinia

A jednak V6! Volkswagenowi udało się wygrać na punkty z rywalami i tym razem wynik jest też zgodny z naszymi emocjami: w dużym SUV-ie pod maską powinno pracować przynajmniej 6 cylindrów! Jednak na podium było tak ciasno, że jedynym przegranym jest tutaj Hyundai.

Dane techniczne

Volkswagen Touareg BMW X5 Volvo XC90 Hyundai Grand Santa Fe
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/V6/24 t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki) t.diesel/R4/16 (2 turbosprężarki) t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2967 1995 1969 2199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 204/3200 218/4400 225/4250 197/3800
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 450/1250 450/1500 470/1750 436/1800
Prędkość maksymalna (km/h) 206 220 220 200
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 8 aut. 8 aut. 6
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/tw tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 580-1642 650-1870 721-1886 634-1842
Opony testowanego auta 265/50 R 19 255/50 R 19 275/45 R 20 235/55 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l) 100 85 71 71
Emisja CO2 (g/km) 173 154 152 199
Dł./szer./wys. (mm) 4801/1940/1709 4886/1938/1762 4950/1958/1776 4915/1885/1695

Wyniki testowe

Volkswagen Touareg BMW X5 Volvo XC90 Hyundai Grand Santa Fe
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,6 s 2,8 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s 8,4 s 8,3 s 10,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 15,4 s 14,5 s 14,1 s 17,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,3 s 4,9 s 4,8 s 6,1 s
Elastyczność 80-120 km/h 7,1 s 6,5 s 6,3 s 7,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 2224/656 kg 2149/601 kg 2102/648 kg 2057/573 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 50/50 proc. 53/47 proc. 56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 12,6/12,7 m 12,6/12,4 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,6 m 35,5 m 34,5 m 35,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 35,6 m 34,1 m 36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 100 km/h 63 dB (A) 63 dB (A) 65 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy przy 130 km/h 67 dB (A) 68 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 7,9 l/100 km 7,2 l/100 km 7,8 l/100 km 8,1 l/100 km
Zasięg 1265 km 1180 km 910 km 875 km

Punktacja końcowa testu

Nadwozie Maks. punktów Volkswagen Touareg BMW X5 Volvo XC90 Hyundai Grand Santa Fe
Przestronność z przodu 40 37 35 35 33
Przestronność z tyłu 30 25 21 23 26
Pojemność bagażnika 25 21 23 25 23
Ładowność 15 14 13 14 12
Widoczność 20 18 18 18 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 28 27 24
Ergonomia obsługi 20 18 18 15 18
Jakość wykończenia 20 17 18 18 18
Suma punktów 200 177 174 175 171
Napęd i zawieszenie
Przyspieszenie 25 20 21 21 17
Elastyczność 25 23 24 24 22
Poziom hałasu 15 15 14 13 12
Skrzynia biegów 15 14 15 13 11
Zachowanie na drodze 30 25 26 25 23
Komfort jazdy 30 29 28 25 25
Układ kierowniczy 15 14 15 13 12
Średnica zawracania 5 4 2 2 4
Skuteczność hamulców 40 35 36 39 34
Suma punktów 200 179 181 175 160
Koszty
Cena po doposażeniu 50 16 18 18 26
Utrata wartości* 15 15 12 15 6
Zużycie paliwa 30 20 22 20 19
Wyposażenie – komfort 30 25 25 25 24
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 21 22 21
Ubezpieczenia 10 4 3 3 5
Gwarancja 15 8 8 8 8
Przeglądy 20 13 13 13 13
Su­ma punktów 200 123 122 124 128
Wynik końcowy 600 479 477 474 459
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (23)

No photo
No photo ~p0sitiv Użytkownik anonimowy
~p0sitiv
No photo ~p0sitiv Użytkownik anonimowy
do ~J.S.:
No photo ~J.S. Użytkownik anonimowy
21 lip 15 20:07 użytkownik ~J.S. napisał
Dwa tygodnie temu jeździłem XC90. Jest genialne, po za obsługą prawie wszystkiego za pomocą ekranu. Udział Hyundaia to farsa, powinien być nowy GLE. A wygrana VW to jawna kpina z czytelników! Panowie redaktorzy! Opamiętajcie się!!! Czytelnicy nie są bezmó
Odbyłem jady testowe Volvo XC90 d5 225 km i BMW x5 25xd 218 km.
Volvo:
- lepsza jakość materiałów niż w BMW
- dosyć nerwowe zachowanie na dziurach (samochód miał 22 calowe koła)
- ok. w zakrętach
- zdecydowanie zbyt słaba dynamika silnika
- zawiły w obsłudze ekran dotykowy, zapewne po pewnym czasie większość funkcji uda opanować. Ale obsługa klimatyzacji za pomocą tradycyjnych pokręteł i przełączników jest wygodniejsza i bezpieczniejsza
- dla mnie wadą jest też brak tradycyjnych zegarów, ale tego trendu chyba nie da się już powstrzymać
- super fotele, wreszcie z wysuwanym podparciem ud
BWM:
- słabsze materiały wnętrza, jest chyba nawet gorzej niż w mojej f10
- mimo, że silnik jest o kilka koni słabszy i wolniejszy na papierze, subiektywnie samochód wydaję się bardziej dynamiczny, może to kwestia szybszej skrzyni biegów (w BMW ZF w Volvo Asin)
- możliwość regulacji twardości zawieszenia bez konieczności dopłaty z drogiego w zakupie i naprawach pneumatycznego zawieszenia
- zdecydowanie lepsze prowadzenie w zakrętach, prawie jak osobowe BMW
- i-drive, który znam na pamięć.:)
- dzielona tylna klapa sprawia, że trudno sięgnąć przedmioty w głębi bagażnika
- sprzedawca miał mnie za debila i tłumaczył mi wszystko, jak zupełnemu „lajkonikowi”

Werdykt:
Wygrywa Skoda Superb Scout.:)
Jednak serce wybiera BMW, ale nie ten silnik… Musi być R6 i najlepiej 313 km lub więcej.
22 lip 15 17:08 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~J.S. Użytkownik anonimowy
~J.S. :
No photo ~J.S. Użytkownik anonimowy
Dwa tygodnie temu jeździłem XC90. Jest genialne, po za obsługą prawie wszystkiego za pomocą ekranu. Udział Hyundaia to farsa, powinien być nowy GLE. A wygrana VW to jawna kpina z czytelników! Panowie redaktorzy! Opamiętajcie się!!! Czytelnicy nie są bezmózgami, co widać po komentarzach!
21 lip 15 20:07 | ocena: 86%
Liczba głosów:22
86%
14%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
~Bartek :
No photo ~Bartek Użytkownik anonimowy
Dlaczego do porównania nie wzięli BMW z 6 cylindrowym silnikiem, pisząc, ze tylko w VW jest. Lipa z takim porównaniem !!!
21 lip 15 18:56 | ocena: 88%
Liczba głosów:17
88%
12%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~www Użytkownik anonimowy
~www :
No photo ~www Użytkownik anonimowy
W Auto Świecie wygrywają zawsze niemieckie auta - obiektywizm nie istnieje....
21 lip 15 16:49 | ocena: 88%
Liczba głosów:17
88%
12%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~www1 Użytkownik anonimowy
~www1 :
No photo ~www1 Użytkownik anonimowy
Dlaczego Volvo otrzymało aż 4 punkty mniej od VW za komfort jazdy?
21 lip 15 18:24 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
~motofan :
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
haha, standardowo dla redakcji nawet niemiecki rower wygra z markami z innych krajów... dziwne, że ktoś to jeszcze kupuje...
21 lip 15 16:54 | ocena: 80%
Liczba głosów:15
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marionetka Użytkownik anonimowy
~Marionetka
No photo ~Marionetka Użytkownik anonimowy
do ~marianooo:
No photo ~marianooo Użytkownik anonimowy
21 lip 15 19:24 użytkownik ~marianooo napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Rozumiem że swoją pasję opierasz na samochodach które posiadasz w garażu czyli X5, ML, Q7 i wiesz co piszesz????
21 lip 15 22:18 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robbi Użytkownik anonimowy
~Robbi :
No photo ~Robbi Użytkownik anonimowy
Bez czytania artykułu wiedziałem że wygra vw :)))
22 lip 15 07:14 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zszokowany Użytkownik anonimowy
~Zszokowany :
No photo ~Zszokowany Użytkownik anonimowy
Planuje zakup auta tego typu. Czekalem na test Volvo z innymi autami podobnej klasy. Jak można tu dać Hyundaia i VW (leciwego który jeszcze wygrywa jakimś cudem) ... gdzie Merz Audi Lexus i Porsche? ... aż dziwne że nie wygrała Skoda Octavia Scaut
Tragedia ...
21 lip 15 22:35 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sorry, ale takie mamy parkingi Użytkownik anonimowy
~sorry, ale takie mamy parkingi :
No photo ~sorry, ale takie mamy parkingi Użytkownik anonimowy
Niezależnie od tego kto wygrał,te samochody są za duże na polskie parkingi - za szerokie nawet na parking niemieckiego Lidla, Aldi czy Kauflanda. To raczej na amerykańskie drogi.
21 lip 15 21:50 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Starcie gigantów - porównanie czterech SUV-ów

Wielkie SUV-y muszą sobie poradzić z niewygodnym faktem: zupełnie nowe, a może nawet rewolucyjne Volvo XC90 dołącza do gry! Sprawdzamy, jak mogą mu przeszkodzić rywale od BMW, Hyundaia i VW.

Starcie gigantów - porównanie czterech SUV-ów (slajd 1 z 36)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego