Wygodny, ale mało dzielny w terenie: używany Mitsubishi Outlander II

22 lip 15 11:51
Udostępnij
0
Skomentuj

Auta z Japonii znane są z solidności i wysokiej jakości. Dość długo jednak popularne diesle Outlandera pochodziły z europejskich firm. Nie bez wpływu na trwałość.

Japońska firma to jeden z głównych graczy na rynku aut 4x4 – co do tego nikt nie ma wątpliwości. Pierwsze kroki stawiane w segmencie lekkich SUV-ów, gdzie głównym przeznaczeniem jest jazda po asfalcie, a nie w terenie, nie należały jednak do udanych.

Outlander I generacji miał niezbyt charakterystyczny wygląd, a bryła nadwozia nie gwarantowała wszechstronności przypisywanej SUV-om. Silniki benzynowe – szczególnie niezapomniany turbo – każdy by chciał mieć pod maską swojego auta, ale nikt nie chciał płacić za paliwo.

Przed mniej więcej 10 laty Europejczycy byli zafascynowani nowoczesnymi dieslami. Mitsubishi chyba wysłuchało krytyki, bo Outlander II był przeciwieństwem poprzednika i od razu stał się hitem sprzedaży.

Outlander II generacji jest dość dużym autem. Długość zewnętrzna 4,6 m stawia go w czołówce segmentu. Dzięki temu możemy spodziewać się obszernego wnętrza i ani trochę nie powinniśmy poczuć się zawiedzeni. Oczywiście znajdziemy obszerniejsze kabiny, ale ten model również zostanie doceniony przez rodziny.

Wiele wersji ma trzy rzędy siedzeń.

Wygodne są fotele przednie, zapewniające dobre podparcie ciała i komfort nawet w długiej trasie. Kanapę tylną można wszechstronnie ustawiać: obie części da się niezależnie przesuwać wzdłużnie o 80 mm (większość wersji), a składanie przebiega bardzo łatwo. Po pociągnięciu jednego uchwytu – najpierw kładzie się oparcie, następnie automatycznie całość ustawia się za przednimi fotelami. Gdyby po złożeniu kanapa zajmowała mniej miejsca, mielibyśmy mistrza funkcjonalności.

Bagażnik również zasługuje na pochwały, ma wprawdzie niezbyt dużą szerokość (94 cm), ale pojemność 771 l wynagradza lekki bałagan (widoczny szczególnie gdy z boku kufra pojawia się opcjonalne audio).

Bogatsze wersje Outlanderów seryjnie wyposażano w trzy rzędy siedzeń. Warto pamiętać, że w ostatnim rzędzie nie ma pełnowartościowych miejsc. Oferują bardzo mało przestrzeni na nogi i nie można rozłożyć tylko jednego siedzenia. Niektórzy… demontują nawet tę kanapę, oszczędzajac masę i zyskując spory schowek pod podłogą.

Warta podkreślenia jest też dwuczęściowa pokrywa bagażnika: gdy wrzucamy lekkie rzeczy, wystarczy otworzyć niedużą górną klapę, gdy zaś trzeba wsunąć ciężki ładunek – otwieramy dodatkowo dolną część. Dół klapy można obciążyć masą 200 kg, bez problemu usiądą na niej dwie osoby.

Wszechstronność to duża zaleta modelu.

Plusem aut jest dość bogate wyposażenie. Można się spodziewać automatycznej klimatyzacji, radia z CD/MP3, opony mogą być założone na alufelgi 16- lub 18-calowe (na początku bazowa wersja była wyposażana w „stalówki”).

Bogate warianty – dość często spotykane na rynku – mogły pochwalić się skórzaną tapicerką, zaawansowanym audio z subwooferem i fabrycznym wzmacniaczem. Wyposażenie poprawiło się po liftingu w 2009 r. – pojawiły się np. biksenony z systemem doświetlania zakrętów.

Gabaryty Outlandera lokują go wśród dość dużych SUV-ów. Jest wyraźnie dłuższy niż np. RAV4.
Mimo sporych gabarytów parkowanie i manewrowanie w mieście nie są 
kłopotliwe. Gabaryty Outlandera lokują go wśród dość dużych SUV-ów. Jest wyraźnie dłuższy niż np. RAV4. Mimo sporych gabarytów parkowanie i manewrowanie w mieście nie są kłopotliwe. Foto: Auto Bild

Podstawowe źródło napędu Outlandera II to diesel pochodzący od Volkswagena. Czy było to dobre posunięcie? Pod względem użytkowym na minus zapiszemy niską kulturę pracy (to jednostka zasilana pompowtryskiwaczami), spalanie średnie 7,5 l/100 km można zaakceptować (minimum 6,2 l), choć też do rekordowo niskich nie należy.

Zmierzony podczas testu czas przyspieszenia wynosił 11,2 s – nieco gorzej niż obiecuje producent. Dość szybko wprowadzono alternatywę dla tej jednostki w postaci diesla 2.2 koncernu PSA.

Większosć aut ma pod maską diesla.

Motor 156-konny pracuje zdecydowanie przyjemniej, nie zużywając zauważalnie więcej paliwa. Silnik ten występował również z szybko i miękko działającą dwusprzęgłową przekładnią (TC – Twin Clutch).

Najmniejszy staż na rynku ma diesel opracowany już przez Mitsubishi. Japończycy chwalą się zastosowaniem w nim układu rozrządu MIVEC, sterującego zmianą faz rozrządu oraz wzniosem zaworów. Silnik jest naprawdę mocny, ale zanotowane przez nas spalanie odbiega nieco od obietnic Mitsubishi: średnio nie jest to 6,5 l/100 km, ale 7,7 l – praktycznie tyle samo, co w poprzednio opisanych jednostkach.

Poza silnikami wysokoprężnymi pod maską Outlanderów można też spotkać benzyniaki. Wersja 2.0 może okazać się jednak trochę za słaba, poza tym występuje tylko z napędem przednim, więc – przynajmniej według nas – nie jest godna polecenia. Outlanderem 2.4 jeździ się przyjemniej, średnie spalanie takiego auta zmierzone podczas prób nie jest szczególnie wysokie – to 9,9 l/100 km. Wersja 3.0 oznacza, że mamy do czynienia z autem sprowadzonym z USA. Tu można spodziewać się większego zużycia paliwa. Silniki 2.0 i 2.4 występowały ze skrzynią manualną 5-biegową lub CVT.

Wygodny na szosie, słabszy w terenie.

Podwozie Outlandera jest dostrojone raczej miękko, choć nie ma tendencji do dużych przechyłów. Zapewnia akceptowalny komfort, jednak w terenie szybko wyjdzie na jaw „niechęć” kół do zbyt dużych ruchów i szybko odrywają się od nawierzchni.

Warto rozszyfrować też działanie przycisku sterującego napędem 4x4 – wybierając zakres 2WD, odłączamy tylne koła, w trybie Auto tylna oś jest załączana automatycznie, w razie wykrycia poślizgu przednich kół.

Położenie Lock nie aktywuje blokady sprzęgła, tylko zmienia tryb jego pracy – na tylną oś moment trafia szybciej i w większej dawce niż w trybie Auto. Kolejnym problemem w terenie może być słaba wytrzymałość sprzęgła, które podczas grzebania się np. w piasku szybko zaczyna się palić.

Harce w terenie? Lepiej nie spodziewajcie się zbyt wiele, łatwo o uszkodzenia. Harce w terenie? Lepiej nie spodziewajcie się zbyt wiele, łatwo o uszkodzenia. Foto: Mitsubishi

W przypadku jednostek benzynowych trzeba się liczyć z większymi wydatkami na paliwo, ale przy dużch przebiegach (już powyżej 100 tys. km) stają się pewniejszym wyborem.

Diesel 2.0 to jednostka z niezbyt chlubnego okresu Volkswagena – zdarzają się kosztowne uszkodzenia głowic, choć trzeba przyznać, że w Mitsubishi nie jest to nagminne. W przypadku diesla 2.2 koncernu PSA w terenie należy uważać na zbiornik z dodatkiem do filtra cząstek stałych, który łatwo uszkodzić.

Dość często auta te jeżdżą do warsztatów z powodu… zatkanych filtrów paliwa. Instrukcja przewiduje wymianę zbiornika z dodatkiem Eolys co 120 tys. km, zaś co 180 tys. km – wymianę filtra DPF.

Wszystkie diesle (również japoński) cierpią na uszkodzenia typowe dla tych silników (koła dwumasowe, wtryskiwacze, turbiny). Zaskakująco dobrze sprawuje się podwozie, buczenie hamulców to przypadłość z początku produkcji, poza tym zużywają się pojedyncze elementy. Większych kłopotów nie sprawia też elektronika.

Historia modelu

Już pierwsza generacja Pajero była konstruowana z myślą również o użytkownikach często poruszających się po asfalcie, choć oczywiście solidna budowa wskazywała na bezproblemowe korzystanie z auta w terenie. Kolejny ukłon w stronę „drogowców” to pozbawione ramy Pajero Pinin (1998 r.), ale ono również miało wiele cech terenowych.

Dopiero Outlander całkowicie zerwał z offroadowymi tradycjami i od razu zyskał uznanie tych, którzy myślą o SUV-ie, a nie mają ambicji terenowych.

Technika

Samochód ma budowę typową dla segmentu lekkich SUV-ów, który reprezentuje: samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie wszystkich kół oraz uproszczony system napędu – międzyosiowe sprzęgło dołączające w razie potrzeby tylną oś.

Dane techniczne

2.0 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D 2.0 2.4
Silnik turbodiesel, R4 turbodiesel, R4 turbodiesel, R4 benzynowy, R4 benzynowy, R4
Rozrząd/napęd/zasilanie 16V/pasek/common rail 16V/pasek/common rail 16V/łańcuch/common rail 16V/łańcuch/pośredni 16V/łańcuch/pośredni
Pojemność 1968 cm3   2179 cm3  2268 cm3  1998 cm3 2360 cm3
Stopień sprężania 18,0:1 16,6:1 14,9:1 10,0:1 10,5:1
Moc maksymalna KM/obr./min  140/4000 156/4000 177/3500 147/6000 211/5200
Maks. moment obr. Nm/obr./min 310/1750 380/2000 380/2000 199/4200 312/3800
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna lub TC* 6-biegowa manualna 5-biegowa man. lub CVT
Przełożenia I 3,82; II 2,05; III 1,37; IV 0,97; V 0,90; VI 0,79; R 4,14; osie 4,06/3,45 I 3,82; II 2,05; III 1,29; IV 0,93; V 0,85; VI 0,71; R 4,14; osie 4,06/3,45 I 3,82; II 1,91; III 1,22; IV 0,93; V 0,85; VI 0,71; R 4,14; osie 4,06/3,45 I 3,54; II 1,91; III 1,33; IV 1,03; V 0,82; R 3,58; osie 4,56 CVT – tryb auto lub: I 2,35; II 1,52; III 1,11; IV 0,86; V 0,68; VI 0,39; R 1,75; osie 6,47
Reduktor brak
System napędu na przednią oś (głównie wersje benzynowe) lub na przednią oś z automatycznie dołączaną (sprzęgłem płytkowym) tylną
Karoseria/wsp. oporu powietrza samonośna/bd.
Zawieszenie przednie i tylne/przekładnia kier. niezależne, sprężyny śrubowe/zębatkowa
Hamulce przód/tył (średnica w mm) tarczowe wentylowane (294)/bębnowe (302)
Opony 215/70 R 16, 225/55 R 18
Zbiornik paliwa 60 l
Masa własna/ładowność 1700/710 kg 1735/625 kg 1705/705 kg 1425/645 kg 1585/705 kg
Przyczepa hamowana/bez hamulców 2000/750 kg 2000/750 kg 2000/750 kg 1600/bd. kg 1600/bd. kg
*skrzynia dwusprzęgłowa: I 3,83; II 2,10; III 1,35; IV 0,97; V 0,76; VI 0,61; R 4,01; osie 4,05

Osiągi

Osiągi* 2.0 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D 2.0 2.4
Prędkość maksymalna man./aut. 187/– km/h 200/198 km/h 200/- km/h 184/180 km/h 190/190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h man./aut. 10,8/– s 9,9/11,1 s 9,8/- s 10,8/12,2 s 9,6/10,8 s
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km man. 8,7/5,8/6,8 9,6/6,0/7,3 8,1/5,6/6,5 10,0/6,4/7,7 11,9/7,0/8,8
             aut. 9,3/6,0/7,2 - 9,9/6,4/7,7 11,0/6,9/8,4
*dla aut z końca produkcji lepsze wartości

Eksploatacja

Eksploatacja 2.0 DI-D 2.2 DI-D 2.2 DI-D 2.0 2.4
Olej silnikowy/wymiana 4,0-4,3 l, 0W30/20 tys. km 5,3 l, 5W30/20 tys. km 5,3-5,9 l, 0W30/15 tys. km 4,0 l, 5W30/20 tys. km 4,7 l, 5W40/20 tys. km
Olej w skrzyni biegów/wymiana man.: 2,0 (2.0)/2,2 (2.2)/2.5 (benz.) l, GL-3, 75W-80; TC: 5,5 l, Dia Queen SSTF-l; CVT: 6,0 l J1/200 tys. km lub 10 lat, TC i CVT – 100 tys. km lub 3 lata
Olej w skrzyni rozdzielczej/wymiana 0,5 l, 75W90/80 tys. km (2.2/177 – 75 tys. km, 2.4 – 100 tys. km) lub 3 lata
Olej w mostach/wymiana przód: ze skrzynią, tył: 0,5 l (80W, GL-5)/80 tys. km (2.2/177 – 90 tys. km) lub 3 lata
Układ chłodzenia/wymiana 8,0 l/80 tys. km lub 4 lata 7,6 l/60 tys. km lub 4 lata 7,8 l/120 tys. km lub 6 lat 7,5 l/80 tys. km lub 4 lata 7,5 l/80 tys. km lub 4 lata
Wymiana napędu rozrządu 120 tys. km 240 tys. km łańcuch łańcuch łańcuch

Ceny aut używanych

(wg Eurotaksu, w zł brutto)

Rocznik 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007
Outlander 2.4 Invite 2WD 36 800 31 900
Outlander 2.4 Intense+ CVT 54 600 48 000 41 600
Outlander 2.0 DI-D Invite 37 600 35 400 31 500
Outlander 2.0 DI-D Instyle 55 200 48 000 44 600 39 700
Outlander 2.2 DI-D Instyle 55 800 47 800 42 100
Outlander 2.0 Intense 2WD 65 000 57 700 49 500 43 000
Outlander 2.4 Instyle CVT 87 900 77 500 66 700 58 300
Outlander 2.0 DI-D Instyle 79 600 69 500 60 600 53 800
Outlander 2.2 DI-D TC Intense+ 97 400 85 200 74 900 64 400
Outlander 2.2/177 D Intense+ 90 400 81 100 71 300

Ceny części w zł

Wysokie ceny oryginalnych części do Mitsubishi również tu znajdują potwierdzenie. Na szczęście nieźle rozwinięty jest rynek zamienników oraz używanych. W przypadku części silnikowych pomocy można szukać też w VW i PSA.

ASO ZAMIENNIK
Filtr oleju/powietrza 46/211 25/80
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) 510/1220 130/380
Sprzęgło kpl. (z łożyskiem i kołem) 5510 2840
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) 1840/1320 650/310
Turbosprężarka 7815 4150
Reflektor/błotnik przedni 2080/1100 505/700
Dane dla Outlandera 2.0 DI-D z 2009 r.

Numer VIN

JMBXJCW7W8Z005555

Numer VIN znajduje się za przednią szybą oraz na przegrodzie czołowej (widoczny pod maską). Znak 1: kraj pochodzenia/producent (J – Japonia, Mitsubishi Motors Corporation); znak 2: producent (M – Mitsubishi); znak 3: przeznaczenie, położenie kierownicy (B – na Europę/po lewej stronie); znak 4: typ nadwozia (X – czterodrzwiowe z tylną klapą); znak 5: rodzaj skrzyni biegów (J – 6b man., M – TC, T – CVT); znaki 6-7: oznaczenie modelu (CW – Outlander II generacji); znak 8: silnik (5 – 2.4, 6 – 3.0, 7 – 2.2 DI-D, 8 – 2.0 DI-D); znak 9: rodzaj nadwozia (W – Wagon); znak 10: rok modelowy (7 – 2007, A – 2010 itp.); znak 11: zakład produkcyjny (Z – Okazaki Plant, F – Holandia); znaki 12-17: numer seryjny egzemplarza.

Zdaniem użytkownika: Marek Januszczyk, Outlander 2.0 DI-D

W posiadanie Outlandera wszedłem trochę przez przypadek. Od razu spodobała mi się bryła nadwozia, po zamontowaniu czipa dynamika stała się atrakcyjna. Średnie spalanie to 8,8 l – jak na takie auto to akceptowalna wielkość.

Przez kilka lat eksploatacji najpoważniejsza awaria to wymiana turbiny, szkoda że serwis potrzebował sporo czasu, by to ustalić. Obsługa i części niestety są drogie, czasem warto… zajrzeć do serwisu VW. Choć kolejnym autem raczej nie będzie Outlander, to ten wybór uważam za trafny.

Podsumowanie

Nie ma róży bez kolców: Outlander ma bardzo wygodne, ciekawie rozplanowane wnętrze, wiele egzemplarzy oferuje miejsca dla siedmiu osób. Nie brak też aut, w których wyposażenie jest wyjątkowo bogate. Gdyby poprawić sposób składania kanapy i uporządkować nieco kształt bagażnika, można by uznać, że to wnętrze idealne.

Ale pora przejść do wad – lepiej nie liczyć na dobre własności terenowe, co gorsza, jazda dość szybko przestaje być tania. Po przebiegu 100 tys. km zaczynają się kosztowne awarie diesli.

Dlatego przed zakupem lepiej dokładnie skontrolować wybrany egzemplarz, by nie okazało się, że został usprawniony tanim kosztem i w rzeczywistości jest „bombą zegarową”, która wybuchnie niedługo po zakupie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: porównaliśmy VW Amaroka i Nissana Navare NP300, testujemy używanego Land Rovera Discovery III oraz nową Kie Sportage. Wybraliśmy się też Jeepem Renegade na poszukiwanie tajnej broni, a w dziale sportowym Kuba Przygoński opowiada o debiucie w Rajdzie Dakar za kierownicą MINI.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Kub Użytkownik anonimowy
~Kub :
No photo ~Kub Użytkownik anonimowy
Ten samochód ma dwie wady. Jakość plastików w środku jest tragiczna, do tego sporo elementów trzeszczy. Drugim problemem jest wygluszenie silnika. W czasie jazdy jest po prostu głośno. Niemniej samochód jak na te gabaryty prowadzi się bardzo dobrze
14 sie 15 12:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~marek Skawina Użytkownik anonimowy
~marek Skawina :
No photo ~marek Skawina Użytkownik anonimowy
Mój outlander zakupiony w salonie 2010r 2.0 DiD ma już 6 lat i 150tyś km. Nie zamieniłbym go na żaden inny samochód.
Daje radę w kopnym śniegu jak jadę w gory i bez problemu wdrapie się zaśnieżonym szutrem na 650m do śniegowej Chatki.
Oczywiście trzeba mieć relatywnie nowe zimówki. Z łańcuchami idzie jak czołg.
Nie miałem żadnych usterek z autem.
Tarcze, klocki, regeneracja zacisków tylnych kół, świece, rozrząd, oleje co 15tys i przy okazji czyszczenie EGRa.
Raz zaświeciła mi się choinka na zegarach, świece i ASC serwice required.
Poszedł mi bezpiecznik od stopu jak zapinałem przyczepę. To jest spięte na jednym bezpieczniku dlatego świrował.
Bardzo ekonomiczne pali, przy 140km/h na autostradzie. 8.2 l / 100km. Zgadzam się powyżej to już mało przyjemna jazda. Hałas.
Duży, bezpieczny, wygodny suv stosunkowo tani w eksploatacji.
Prowadzę Fuelio od początku. Wychodzi cała eksploatacja samochodu 40gr za km.
Cóż chcieć więcej za taki kawał japońskiej niezawodnej fury.
25 gru 16 11:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~9gLtbyZC Użytkownik anonimowy
~9gLtbyZC :
No photo ~9gLtbyZC Użytkownik anonimowy
This is both street smart and inielltgent.
20 lis 16 17:04
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Michu Użytkownik anonimowy
~Michu :
No photo ~Michu Użytkownik anonimowy
Bardzo dobry samochód, jedynie plastiki w środku mogłyby być lepszej jakości
8 kwi 16 17:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Używane: Mitsubishi Outlander II

Silniki benzynowe: 2,0-3,0 l

Silniki wysokoprężne: 2,0-2,3 l

Moc: od 140 do 220 KM

Nadwozie: 5-drzwiowe, zamknięte

Na rynku: 2007-2012

Cena: od 27 tys. zł

Na asfalcie zawieszenie sprawuje się bardzo dobrze: płynnie wybiera nierówności, pewnie zachowuje się na zakrętach. Nie jest to oczywiście precyzja BMW X3, ale udany kompromis.

Wygodny, ale mało dzielny w terenie: używany Mitsubishi Outlander II (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego