Suzuki Vitara – To już nie jest terenówka
Suzuki wprowadzając na rynek nową Vitarę zapowiada powrót legendy, czyli modelu, który zapisał się w historii motoryzacji jako mała i dzielna terenówka. Mamy jednak spore wątpliwości, czy tak faktycznie jest skoro model ten nie jest już autem terenowym, a crossoverem. A różnica między tymi pojazdami jest diametralna. Stara Vitara (z lat 90.) zbudowana była na ramie, miała napęd na cztery koła i reduktor. Obecny model powstał na nadwoziu samonośnym, występuję zarówno w wersji przednio- jak i czteronapędowej.
Za napęd w Vitarze 4x4 odpowiada system AllGrip, który rodziela go za pośrednictwem elektromagnetycznego sprzęgła wielopłytkowego. Jeśli system wykryje ryzyko wystąpienia uślizgu, zanim jeszcze ono wystąpi, większa wartość momentu obrotowego przenoszona jest na tylne koła. Wszystko odbywa się automatycznie, kierowca może jedynie za pośrednictwem przycisku w kabinie wybrać jeden z czterech trybów jego pracy:
AUTO
W trybie AUTO, odpowiednim do jazdy w ruchu miejskim i na trasie system przekazuje napęd na przednie koła. W momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb SPORT. Tryb ten doskonale sprawdza się podczas jazdy po krętych drogach. System wykorzystuje wówczas zalety napędu 4x4 w odpowiedzi na nacisk na pedał przyspieszenia. W niskim i średnim zakresie prędkości system steruje mocą silnika w celu zoptymalizowania jego reakcji i właściwości jezdnych w zakrętach.
SNOW
Tryb ten jest odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach. System włącza napęd 4WD i dostosowuje kontrolę nad napędem na obie osie w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania, tym samym zapewniając doskonałą trakcję i stabilność pojazdu.
LOCK
Tryb blokady pozwala wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu. System stale przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi.
Suzuki Vitara – elektroniczne nowinki na pokładzie
Nowy crossover Suzuki zaskakuje mnogością elektronicznych systemów, które dbają o bezpieczeństwo jazdy. Należą do nich m.in.:
Radar Brake Support – system ostrzegania i hamowania w ruchu miejskim. W przypadku ryzyka wystąpienia kolizji z pojazdem poprzedzającym, system ostrzega kierowcę dżwiękowo i wizulanie. W przypadku braku reakcji z jego strony, automatycznie uruchamia hamulce, tym samym zapobiegając przed kolizją.
Adaptacyjny tempomat ACC - układ wykorzystuje radar do pomiaru odległości od pojazdu poprzedzającego i automatycznie dostosowuje prędkość auta, tak aby zachować do niego jedną z trzech zadanych przez kierowcę odległości autostradowych.
Ponadto na pokładzie nowej Vitary znajdziemy 7 airbagów (czołowe, boczne, kurtyny, airbag kolanowy kierowcy), a także mechanizm zapobiegający cofaniu się pedału hamulca w razie wystąpienia kolizji.
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU SUZUKI VIATARY SZUKAJCIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIATA”
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 |
Pojemność | 1586 |
Moc. maks. | 120/6000 KM/obr./min |
Moment | 156/4400 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 375-1120 l |
Zbiornik paliwa | 47 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4175/1775/1610 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 13,0 s |
Napęd | man. 5/4x4 |
Prędkość maks. | 180 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 5,6 l/100 km |
Cena (XLED z szyberdachem) | 92 900 zł |